Byggahus.se
Vi skall sätta upp en 3-fas Garo Laddbox vid vår parkeringsplats intill huset. Till denna skall det anslutas en elmätare som skall styra lastbalanseringen. Elmätaren kommunicerar tydligen med laddboxen via en CAT-6-kabel. För att säkerställa att vi lägger ned rätt typ av signalkabel vill jag gärna kolla med er som är mer insatta i sådant.

Elmatningen till laddboxen kommer sannolikt ske genom en Aceflex 5G 10 eller 16 kvadrat och delvis gå i ett kabelskyddsrör 50 mm under marken. Jag antar att vi kan dra en skärmad CAT-6-kabel mellan elmätaren och laddboxen i samma kabelskyddsrör som elkabeln? Men VILKEN signalkabel skall vi i så fall välja om man vill försäkra sig om att den är tillräckligt skärmad och alltså "tål" att ligga tillsammans med elkabeln och kan ligga under jord i kabelskyddsröret?
 
Tack, @elmont Det var Garos support som rekommenderade en skärmad, partvinnad kabel, men de kunde (ville?) inte säga VILKEN signalkabel i vårt fall, så det var därför jag tänkte höra med er i detta forum.
 
Man ska vara medveten om att skärmade signalkablar kan ställa till med mer problem än dom löser så man måste "göra rätt" med skärmade kablar.
 
Energimätare brukar prata Modbus, så en partvinnad 2-ledare räcker, men för enkelhetens skull så kan man t.ex. använda Cat5/6, och behöver man skärmad kabel p.g.a. störig elmiljö (vilket sällan förekommer i bostäder) SKA skärmen anslutas ordentligt, annars är det bättre att köra oskärmat.
 
Tack @elmont och @snaggletooth !
Ja, kommunikationsgränssnittet för den Garo Energimätare som de själva har rekommenderat är Modbus RS485 . Jag vet inte varför det rekommenderade skärmad kabel i stället för oskärmad? Men om ni tror att det är bättre med en oskärmad än en skärmad och att inte elkabeln "stör" signaleringen i signalkabeln även om de ligger i samma rör, så verkar det ju bättre att köra oskärmat?

Signalkabeln kommer alltså delvis gå utomhus i ett kabelskyddsrör som det definitivt riskerar att komma in vatten i då det ligger i en rabatt och inte är hermetiskt tillsluten där kabelskyddsröret övergår till en sådan där kabelskydd i plåt (U-profil). Bör man kanske för säkerhets skull då välja en CAT-6-kabel som tål att ligga i vatten?
 
Ja definitivt värt med en Cat för utomhusbruk, dock är få typer gjorda för nersänkning i vatten, de flesta är egentligen bara väderskyddade, men fortfarande långt bättre än standardkabel.
 
Se till att göra hål i undersidan på slangen/röret i lågpunkterna så rinner ev vatten ut och slangen/röret förblir torrt.
 
CAT-6 - kabeln har väl 4 tvinnade par i en gemensam skärm.

RS-485 använder, beroende på konstruktionen, ett eller två par.

De oanvända paren som också ligger innuti skärmen bör jordas i båda ändar.

Men CAT-6 är långt över behoven för RS-485. Dock kan det vara billigare än att skaffa någon "lagom" kabel, om man inte har försänknignar med Telia...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.