På råsponten ligger underlagspapp YAM 2000 och ovanpå den har jag lagt Fotplåt. Över Fotplåt har jag lagt ytpapp Glaciär 3. Låglutande tak. Kondens går in under plåten och underlagspappen är blöt. Hjälper det att lägga takfotsremsa i papp? Och kan den läggas ovanpå underlagspappen?
Tacksam för hjälp

• Gilla
sdahl
  • Laddar…
Låter som att den gör det den ska? Man lägger ju en remsa under plåten för att kondensen inte ska komma i kontakt med trät.

Rickard.
Du har gjort i rätt ordning men är du verkligen säker på att det är kondens och inte något läckage högre upp som rinner ner på underlagspappen? Jag tycker det låter väldigt osannolikt att det kan bildas kondens på en fotplåt som ligger dikt en underlagspapp.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
L Lassetasse skrev:
Låter som att den gör det den ska? Man lägger ju en remsa under plåten för att kondensen inte ska komma i kontakt med trät.
Så tror du underlagspappen räcker? Den ligger och är blöt. Eller ska jag lägga en remsa också under fotplåten?

Rickard. Rickard. skrev:
Du har gjort i rätt ordning men är du verkligen säker på att det är kondens och inte något läckage högre upp som rinner ner på underlagspappen? Jag tycker det låter väldigt osannolikt att det kan bildas kondens på en fotplåt som ligger dikt en underlagspapp.
Ok, ska kolla igen

Hur kan du se att underlagspappen är blöt om det ligger ytpapp på?

joakim_j joakim_j skrev:
Hur kan du se att underlagspappen är blöt om det ligger ytpapp på?
Bra fråga! Det började regna innan jag lagt all ytpapp😱 så jag började arbeta mig neråt igen för att se hur mycket som blivit blött. När jag kom till sista våden där nästan allt var torrt, såg jag utmed hela plåten längst ned återigen blöt papp

J
Har du bilder för detta går inte ihop?

L Lilu75 skrev:
Bra fråga! Det började regna innan jag lagt all ytpapp😱 så jag började arbeta mig neråt igen för att se hur mycket som blivit blött. När jag kom till sista våden där nästan allt var torrt, såg jag utmed hela plåten längst ned återigen blöt papp
Jag fattar inte riktigt... Rev du bort ytpappen du lagt för att det började regna?

joakim_j joakim_j skrev:
Jag fattar inte riktigt... Rev du bort ytpappen du lagt för att det började regna?
Jag såg att regn hade runnit under ytpappen och tänkte att det måste torka upp. Det var väldigt blött under. Så jag tog bort ytpappen, ja.

Jag lägger en pappremsa ca 30cm bred, takfotsplåt på den och sedan underlagspapp som får sluta så att kanten på den sedan täcks med några cm av ytpappen.

L Lilu75 skrev:
Jag såg att regn hade runnit under ytpappen och tänkte att det måste torka upp. Det var väldigt blött under. Så jag tog bort ytpappen, ja.
Fast då är det ju inte kondens...
Inte så konstigt att det rinner på underlaget om det inte är färdigt...

Hur fick du bort ytpappen efter att du klistrat/spikat/skruvat dit den?

Jag blir lite fundersam över underlagspappen...

Ser nu i ditt första inlägg att du kanske inte lagt någon underlagspapp mot råspont förutom vid takfotsplåten. Det brukar rekommenderas.

Alltså; remsa i underlagspapp längst takfot, plåt, underlagspapp på allt exponerat trä och en bit ned på fakfotsplåt, ytpapp över all underlagspapp och ned till brytet i takfotsplåten.

Har trät blivit blött bör det torkas ur hjälpligt innan du täcker det med papp igen.

Redigerat:
  • Gilla
Lilu75
  • Laddar…
L Lassetasse skrev:
Hur fick du bort ytpappen efter att du klistrat/spikat/skruvat dit den?

Jag blir lite fundersam över underlagspappen...

Ser nu i ditt första inlägg att du kanske inte lagt någon underlagspapp mot råspont förutom vid takfotsplåten. Det brukar rekommenderas.

Alltså; remsa i underlagspapp längst takfot, plåt, underlagspapp på allt exponerat trä och en bit ned på fakfotsplåt, ytpapp över all underlagspapp och ned till brytet i takfotsplåten.

Har trät blivit blött bör det torkas ur hjälpligt innan du täcker det med papp igen.
Har lagt underlagspapp på hela taket.
Ytpappen hade jag spikat och spiken drog jag upp igen…

• Wow
Peter_Ker
  • Laddar…
Usch då. Då är ju underlagspappen perforerad och således inte längre tät.

Jag skulle nog rekommendera att börja om med underlagspappen. Alternativet är ju att asfaltsklistra över alla spikhål...

• Gilla
Lilu75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.