125 647 läst ·
34 svar
126k läst
34 svar
Vilken olja på bänkskiva?
Medlem
· Västra Götalands län
· 9 inlägg
Jag har bänkskiva i massiv ek, och köksmontören jag anlitade rekomenderade Junckers (stavning) träolja, istället för Ikeas egna som följde med skivan. Än så länge verkar det fungera bra.
Dock ska du tänka på att du ska olja så länge träet suger åt sig olja, kanske en gång i veckan, men något oftare precis när den är ny. Om skivan suger tar upp all olja så räcker det alltså inte med någon enstaka gång om du vill ha en tålig yta (och det vill man ju ofta ha just i ett kök).
Dock ska du tänka på att du ska olja så länge träet suger åt sig olja, kanske en gång i veckan, men något oftare precis när den är ny. Om skivan suger tar upp all olja så räcker det alltså inte med någon enstaka gång om du vill ha en tålig yta (och det vill man ju ofta ha just i ett kök).
Medlem
· Västra götalands län
· 35 inlägg
Gammal tråd, men har ändå en fråga när det gäller Osmo hårdvaxolja. Ska man bara stryka på oljan och låta den torka? Med andra oljor brukar jag alltid stryka på - låta dra en stund - och sedan torka av allt överflöd.
Har jag förstått rätt gällande att man bara ska stryka på och låta självtorka? Är det inte svårt att få ett jämnt lager då?
Har jag förstått rätt gällande att man bara ska stryka på och låta självtorka? Är det inte svårt att få ett jämnt lager då?
Jag följde bara instruktionen, stryk tunt. Ha en bra pensel. Jag slipade först hela ytan med maskin, på med lager nummer 1, torka över natten, körde sedan med maskin igen med ett nycket fint sandpapper (500), sedan på med lager nummer 2. Klockrent resultat!ganskaanonym skrev:Gammal tråd, men har ändå en fråga när det gäller Osmo hårdvaxolja. Ska man bara stryka på oljan och låta den torka? Med andra oljor brukar jag alltid stryka på - låta dra en stund - och sedan torka av allt överflöd.
Har precis samma erfarenheter, IKEAs behandla har funkat bra i tre år och oljar man in oftare än två gånger per år har man inga problem alls.Bobbe skrev:Jag kan faktiskt rekommendera IKEA's olja som kallas "Behandla", kort och gott.
Vi använder denna olja sedan 2004 med mycket gott resultat.
Att det blir, som någon tidigare skrev, runda ringar då man ställer blöta konservburkar på skivan har vi varit med om några gånger.
MEN. -Enbart då vi själva slarvat och glömt burkarna över ett dygn eller så. Rosten går då ner i ytträt men går snabbt att åtgärda.
Vi behandlar ca 2 ggr/år och ytorna är verkligen kanon trots intensivt användande av köket.
Att sedan priset på denna olja är en bråkdel av vad många andra märken kostar, är inte heller någon nackdel.
.
MVH
Ronnie
Vi funderar på (har faktiskt redan köpt) osmo hårdvaxolja till att behandla vårt vardagsrumsgolv som är en gammal ekparkett. Vi har nyligen slipat bort den gamla ytbehandlingen som var lack och har efter det också oljat med Timberex Heavy Duty-olja.
Har läst i en annan tråd om just behandling av golv med osmo hårdvaxolja och där verkar de vara allt annat än nöjda med resultaten... Blev lite avskräckt då och skriver därför här
Vet att den här tråden handlar om köksbänkskivor men ni verkar ju i alla fall vara nöjda med era resultat? Och en köksbänkskiva måste ju rimligtvis utsättas för mer slitage än ett vardagsrumsgolv?
Det jag undrar över är följande:
* Ytan man får med hårdvaxolja, är den mer lik olja eller lack? Vi vill absolut inte ha en lackad yta då golvet var lackat innan och det var verkligen fult. Vi vill ju att känslan ska vara just trägolv.
*Har fått instruktioner i vår färghandel att lagren man stryker på ska vara TUNNA alltså citat "så tunna att man inte ska kunna skriva något i oljan med fingret". Kan problemet som andra haft med hårdvaxolja bero på att strykningarna inte varit tillräckligt tunna? (repor som liknas vid repor i stearin eller vaxduk...)
*Vi fick, vill jag minnas, även rådet att polera ytan efteråt. Är det något som inte står i instruktionerna?
*I färghandeln där vi köpte hårdvaxoljan fanns det exempelbitar med en respektive två strykningar. Betyder det att man kan välja att bara ha ett lager? Om man nu som vi gjort, oljat med annan olja innan? (också det på rekommendation från färghandeln då det skulle ge ett ökat djup och lyster). Eller är det alltid två lager som gäller?
Tacksam för svar... blir inte klok på detta snart!
Har läst i en annan tråd om just behandling av golv med osmo hårdvaxolja och där verkar de vara allt annat än nöjda med resultaten... Blev lite avskräckt då och skriver därför här
Det jag undrar över är följande:
* Ytan man får med hårdvaxolja, är den mer lik olja eller lack? Vi vill absolut inte ha en lackad yta då golvet var lackat innan och det var verkligen fult. Vi vill ju att känslan ska vara just trägolv.
*Har fått instruktioner i vår färghandel att lagren man stryker på ska vara TUNNA alltså citat "så tunna att man inte ska kunna skriva något i oljan med fingret". Kan problemet som andra haft med hårdvaxolja bero på att strykningarna inte varit tillräckligt tunna? (repor som liknas vid repor i stearin eller vaxduk...)
*Vi fick, vill jag minnas, även rådet att polera ytan efteråt. Är det något som inte står i instruktionerna?
*I färghandeln där vi köpte hårdvaxoljan fanns det exempelbitar med en respektive två strykningar. Betyder det att man kan välja att bara ha ett lager? Om man nu som vi gjort, oljat med annan olja innan? (också det på rekommendation från färghandeln då det skulle ge ett ökat djup och lyster). Eller är det alltid två lager som gäller?
Tacksam för svar... blir inte klok på detta snart!
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Ytan är mer som olja än som vax, tycker jag, men ändå inte exakt som oljat, det blir lite mer känsla av att det är ett lager ovanpå trät.
Om jag minns rätt står det i instruktionerna både att man ska stryka två gånger och att man ska polera.
Om jag minns rätt står det i instruktionerna både att man ska stryka två gånger och att man ska polera.
Vi behandlade våra nya massika ekbänkskivor med Osmos hårdvaxolja för en dryg månad sedan och är än så länge väldigt nöjda med resultatet. Vad av dessa ingredienser kan ge smak åt maten? Så här står det på burken:John J skrev:
"Ingredienser: Baserad på naturliga vegetabiliska oljor och vaxer (solrosolja, soyabönolja, tistelolja, carnaubavax, candelilliavax) parafin. Sickativ (torkmedel) och vattenavstötande additiv."
Jentan skrev:Vi behandlade våra nya massika ekbänkskivor med Osmos hårdvaxolja för en dryg månad sedan och är än så länge väldigt nöjda med resultatet. Vad av dessa ingredienser kan ge smak åt maten? Så här står det på burken:
"Ingredienser: Baserad på naturliga vegetabiliska oljor och vaxer (solrosolja, soyabönolja, tistelolja, carnaubavax, candelilliavax) parafin. Sickativ (torkmedel) och vattenavstötande additiv."
solrosolja, soyabönolja, tistelolja, carnaubavax, candelilliavax
Bara till att smaka sig fram d^_^b
Nu är ju inte alla oljor lika smakstarka men du kan kan t.ex. på vitbröd ofta känna lukt av vax/olja om du inte använder ren parafinolja.