Tjena

Vi ska olja in fönsterna från 70talet som är bruna

Vilken olja använder man till dessa sökt runt finns ju en hel del ?

Mvh

• Bruna träfönster från 70-talet med trädgårdsutsikt, delvis synlig ytterkruka på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också såna vackra fönster på mitt ena hus, och utvändigt körde jag med roslagsmahogny av egen blandning. En tredjedel kokt linolja, en tredjedel balsamterpentin och en tredjedel trätjära. Men det kanske luktar lite väl mycket för inomhusbruk... Här tyckte jag behovet var störst på utsidan, inne har vi inte gjort något än.

• Gilla
ellakulle
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har också såna vackra fönster på mitt ena hus, och utvändigt körde jag med roslagsmahogny av egen blandning. En tredjedel kokt linolja, en tredjedel balsamterpentin och en tredjedel trätjära. Men det kanske luktar lite väl mycket för inomhusbruk... Här tyckte jag behovet var störst på utsidan, inne har vi inte gjort något än.
Jaha är mellan rutorna som behöver kärlek solen tar hårt 😔. Ska kolla upp de du skrev

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…

• Utsikt genom ett fönster med träkarm, glaskant och krukväxter i förgrunden; utomhus syns en träaltan och grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ellakulle
  • Laddar…
Där tror jag du kan måla med roslagsmahogny! Det luktar som sagt, inte alla tycker balsamterpentin, linolja och tjära luktar mums, men om du målar mellan glasen borde du inte få in speciellt mycket doft i huset.

Där tror jag du kan måla med roslagsmahogny! Det luktar som sagt, inte alla tycker balsamterpentin, linolja och tjära luktar mums, men om du målar mellan glasen borde du inte få in speciellt mycket doft i huset.
Får läsa lite om det , behöver någon olja inne med behöver måla en träskiva i samma olja som fönsterna är i nämligen.

Tackar 😁

• Gilla
ellakulle
  • Laddar…
A Andreas.D skrev:
Får läsa lite om det , behöver någon olja inne med behöver måla en träskiva i samma olja som fönsterna är i nämligen.

Tackar 😁
Kommit på något bra? Jag är i liknande sits och vet inte vad för olja, färgad, som blir bra för att bättre på och underhålla 70-talsfönstren jag har. De är i fint skick i trät. Men inte moderna med smidigare kadetter utan tvåglas som ska delas vid bättring och puts (Puh)

E ellakulle skrev:
Kommit på något bra? Jag är i liknande sits och vet inte vad för olja, färgad, som blir bra för att bättre på och underhålla 70-talsfönstren jag har. De är i fint skick i trät. Men inte moderna med smidigare kadetter utan tvåglas som ska delas vid bättring och puts (Puh)
Sent svar köpte brun lasyr, tanken är och byta rutorna framöver 🙂

• Gilla
ellakulle
  • Laddar…
A Andreas.D skrev:
Sent svar köpte brun lasyr, tanken är och byta rutorna framöver 🙂
Tack. Tänker kanske olja skyddar och vårdar trä bättre än lasyr.... Får väl in till en färghandel...men har ingen provbit att ta med. Fortsättning följer .. har ndr tips så mottages de tacksamt 😌

E ellakulle skrev:
Tack. Tänker kanske olja skyddar och vårdar trä bättre än lasyr.... Får väl in till en färghandel...men har ingen provbit att ta med. Fortsättning följer .. har ndr tips så mottages de tacksamt 😌
Rå linolja är utmärkt om du vill skydda träet mot fukt

• Gilla
ellakulle
  • Laddar…
E ellakulle skrev:
Får väl in till en färghandel...men har ingen provbit att ta med. Fortsättning följer .. har ndr tips så mottages de tacksamt 😌
Om du istället besöker en byggnadsvårdsbutik eller handlar linolja, tjära,terpentin, linoljefärg eller liknande naturprodukter från formshoppen utom minskar risken att du blir på lurad nån plastbaserad produkt betydligt.

• Gilla
ellakulle
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Rå linolja är utmärkt om du vill skydda träet mot fukt
Om jag också vill bättre på i tidigare fuktfläckar, där färgen är ljusare än övriga fönstrets behandling, finns det kanske färgad rå linolja då?

E ellakulle skrev:
Om jag också vill bättre på i tidigare fuktfläckar, där färgen är ljusare än övriga fönstrets behandling, finns det kanske färgad rå linolja då?
Inget jag sett, men om du kontaktar tex Ovolin eller Gysinge är jag övertygad att de kan leverera vad du behöver .

Vill du köra med roslagsmahogny kan nog Claessons trätjära leverera allt du behöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.