Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Jag har också såna vackra fönster på mitt ena hus, och utvändigt körde jag med roslagsmahogny av egen blandning. En tredjedel kokt linolja, en tredjedel balsamterpentin och en tredjedel trätjära. Men det kanske luktar lite väl mycket för inomhusbruk... Här tyckte jag behovet var störst på utsidan, inne har vi inte gjort något än.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Jaha är mellan rutorna som behöver kärlek solen tar hårt 😔. Ska kolla upp de du skrevSågspånPappspikEternit skrev:
Jag har också såna vackra fönster på mitt ena hus, och utvändigt körde jag med roslagsmahogny av egen blandning. En tredjedel kokt linolja, en tredjedel balsamterpentin och en tredjedel trätjära. Men det kanske luktar lite väl mycket för inomhusbruk... Här tyckte jag behovet var störst på utsidan, inne har vi inte gjort något än.
SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Där tror jag du kan måla med roslagsmahogny! Det luktar som sagt, inte alla tycker balsamterpentin, linolja och tjära luktar mums, men om du målar mellan glasen borde du inte få in speciellt mycket doft i huset.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Får läsa lite om det , behöver någon olja inne med behöver måla en träskiva i samma olja som fönsterna är i nämligen.SågspånPappspikEternit skrev:
Tackar 😁
Kommit på något bra? Jag är i liknande sits och vet inte vad för olja, färgad, som blir bra för att bättre på och underhålla 70-talsfönstren jag har. De är i fint skick i trät. Men inte moderna med smidigare kadetter utan tvåglas som ska delas vid bättring och puts (Puh)A Andreas.D skrev:
Sent svar köpte brun lasyr, tanken är och byta rutorna framöver 🙂E ellakulle skrev:
Produkter som diskuteras: "Rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Om du istället besöker en byggnadsvårdsbutik eller handlar linolja, tjära,terpentin, linoljefärg eller liknande naturprodukter från formshoppen utom minskar risken att du blir på lurad nån plastbaserad produkt betydligt.E ellakulle skrev:
Inget jag sett, men om du kontaktar tex Ovolin eller Gysinge är jag övertygad att de kan leverera vad du behöver .E ellakulle skrev:
Vill du köra med roslagsmahogny kan nog Claessons trätjära leverera allt du behöver.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken olja till innepanel?
Inredning -
Vilken olja eller behandling för att återställa nedslipat golv?
Golv -
Slipat balkonggolv. Vilken olja för att få bäst lyster och utseende?
Altan & Uteplats -
Vilken olja ska jag använda till terassen?
Altan & Uteplats -
Vilken olja till bordet Furuvik från Rusta
Färg, Måla & Tapetsera