Har målare på besök, och jag undrar hur mycket ojämnhet som är acceptabelt, efter spackling av betongväggen.

Väggen ifråga är en reparerad innervägg i betong. Det är även ett borttaget fönster och hålet är igenmurat i väggen.

På 30cm längd svänger det in totalt 1cm och tillbaka ut på ca 30cm till. Tex hur många millimeter är acceptabelt? Jag har ingen aning…

Hand mäter ojämnhet på nyspacklad och reparerad innervägg i betong, med fokus på väggens yta och listverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand pekar på en ojämnhet i en spacklad betongvägg intill en trälist som markerar början av ett trägolv.
Skapa konto
Spacklad betongvägg med en trälist som visar ojämnheter efter borttaget och igenmurat fönster.
Skapa konto

Redigerat:
T Trimjohan skrev:
Har målare på besök, och jag undrar hur mycket ojämnhet som är acceptabelt, efter spackling av betongväggen.

Väggen ifråga är en reparerad innervägg i betong. Det är även ett borttaget fönster och hålet är igenmurat i väggen.

På 30cm längd svänger det in totalt 1cm och tillbaka ut på ca 30cm till. Tex hur många millimeter är acceptabelt? Jag har ingen aning…

[bild][bild][bild]
Det är normalt inte en målares uppgift att räta ut väggarna, vi spacklar dom släta, spackel bygger normalt bara några mm. ( såvida ni inte avtalat om det) visst går det att trolla med gips bruk och rätskiva.
Men det är normalt en murares uppgift att räta ut väggarna med bruk och rätskiva.

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
M MangePainter skrev:
Det är normalt inte en målares uppgift att räta ut väggarna, vi spacklar dom släta, spackel bygger normalt bara några mm. ( såvida ni inte avtalat om det) visst går det att trolla med gips bruk och rätskiva.
Men det är normalt en murares uppgift att räta ut väggarna med bruk och rätskiva.
Tack för svaret, det låter rimligt. Önskar att de som proffs hade påpekat det som du säger. Det går ju inte att börja om med att putsa när det är färdigmålat och spacklat. Då sitter nog putsen inget vidare.

/Johan

Gipsbruk är ett tips. Typ ardex 828, det kan du lägga ovanpå din befintliga yta, men använd rätskiva.
Men är det bara källarväggar skulle jag nog släppa det

M MangePainter skrev:
Gipsbruk är ett tips. Typ ardex 828, det kan du lägga ovanpå din befintliga yta, men använd rätskiva.
Men är det bara källarväggar skulle jag nog släppa det
Jo det är källare men huvudingången till huset.

Det har varit murare innan och putsat väggen men något har gått fel.

Tack jag ska kolla in ardex 828

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.