11 504 läst ·
21 svar
12k läst
21 svar
Vilken nytta har jag av shunten?
I teorin får man bättre reglering då man bättre kan möta temperaturförändringar utomhus innan de slår igenom inomhus. Dvs, man drar ner på eldandet om det plötsligt blir varmare ute och tvärtom. Om det sedan gör någon större nytta eller ej beror till stor del på hur trögt huset är. Ett dåligt isolerat trähus är känsligt för yttre temperaturvariationer medan ett välisolerat stenhus naturligt håller en mycket jämn temperatur.Matarese skrev:
Med fungerande radiatortermostater och nu när du kör pellets så är shunten inte så intressant. Börja med att ställa ner cirk-pumpen på lägsta och höja temperaturen. Mindre strömningsljud.
Vilken temperatur du har på vattnet ut spelar ingen roll för energiförbrukningen, lägg din energi (tihi) på att justera förbränningen (effekten/rökgaserna) istället.
Vilken temperatur du har på vattnet ut spelar ingen roll för energiförbrukningen, lägg din energi (tihi) på att justera förbränningen (effekten/rökgaserna) istället.
MH: Ställde ner pumpen i veckan och det ger bra värme minus susandet så det var bra. Jag antar att jag måste lära mig lite mer om själva brännaren då så jag kan justera förbränningen. Förra ägaren har hela tiden kört med den inställning som gjordes vid installationen då -95. Men när jag ska ta mig tid till det står att läsa i stjärnorna. 
Fyllde på med 6 säckar pellets i onsdags (under dagen), sent igår kväll fick jag fylla på igen. Alltså ca 1,5 säck om dagen, omräknat 115 kmh/dygn. Känns ganska mycket. Då har värmepumpen varit på hela tiden, ställd på 21 grader. Så där tillkommer kwh. Borde jag ställa upp den högre kanske?
Huset är byggt -36, rejäl plankstomme. Isolering emellan reglar och plankor oklart, ska undersöka det snart. Vi hade inte tänkt tilläggsisolera, men nu börjar man ju tänka lite. Med en lång vinter som denna sticker det iväg med förbrukningen.
Skulle säkert blir bättre med en riktig pelletspanna antar jag, men det får bli när denna ger sig.
Fyllde på med 6 säckar pellets i onsdags (under dagen), sent igår kväll fick jag fylla på igen. Alltså ca 1,5 säck om dagen, omräknat 115 kmh/dygn. Känns ganska mycket. Då har värmepumpen varit på hela tiden, ställd på 21 grader. Så där tillkommer kwh. Borde jag ställa upp den högre kanske?
Huset är byggt -36, rejäl plankstomme. Isolering emellan reglar och plankor oklart, ska undersöka det snart. Vi hade inte tänkt tilläggsisolera, men nu börjar man ju tänka lite. Med en lång vinter som denna sticker det iväg med förbrukningen.
Skulle säkert blir bättre med en riktig pelletspanna antar jag, men det får bli när denna ger sig.
1,5 säckar om dagen låter inte mycket men då har värmepumpen hjälpt till.
Du får inte mindre pelletsförbrukning med en riktig pelletspanna än med Ctc 1100 men däremot blir det bekvämare. Egentligen får man justera inställningarna varje gång man tar hem ett nytt pelletslass. Felaktig inställning kan skada brännarröret och då lönar det sig knappast att reparera utan man får skaffa annan brännare. Riktig justering lönar sig både för pelletsförbrukning och brännarslitage.
Tiläggsisolering är bra men fasadisolering kräver oftast nytt tak också och återbetalningstiden blir lång. Extra isolering på vinden är billigt och kan löna sig bra.
Du får inte mindre pelletsförbrukning med en riktig pelletspanna än med Ctc 1100 men däremot blir det bekvämare. Egentligen får man justera inställningarna varje gång man tar hem ett nytt pelletslass. Felaktig inställning kan skada brännarröret och då lönar det sig knappast att reparera utan man får skaffa annan brännare. Riktig justering lönar sig både för pelletsförbrukning och brännarslitage.
Tiläggsisolering är bra men fasadisolering kräver oftast nytt tak också och återbetalningstiden blir lång. Extra isolering på vinden är billigt och kan löna sig bra.
Jag ska försöka sätta mig in i justeringen av brännaren snart. Gissar att jag behöver komplettera med en rökgastermometer eller liknande. Ja, du förstår säkert att det är ett helt nytt område för mig.
Planen är att börja med vindbjälklaget i sommar. Känns att det är kyligare på övervåningen och det borde bli bättre av det sen.
Planen är att börja med vindbjälklaget i sommar. Känns att det är kyligare på övervåningen och det borde bli bättre av det sen.
Holmertz: Askade ur pannan nu ikväll och alla 9 turbulatorer var på plats.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Armeringsjärn under plintar, vilken nytta gör det?
Grund & Markarbeten -
Till vilken nytta har jag så många "skorstenar" ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken typ av såg är mest nytta med
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är detta och till vilken nytta
Byggmaterial & Byggteknik -
Shuntgrupp vid enbart golvvärme till vilken nytta?
Värme allmänt