Det var länge sedan garaget fick en ny familjemedlem och jag funderar därför på om en mutterdragare inte är precis vad jag och garaget behöver. Har redan en elektrisk för hjulmuttrar men nu tänkte jag mig en som är bättre lämpad för att lossa andra delar på bilen, tex saker kring broms och chassie. Lite smidigare och trycklufts driven.

Frågan är vad det behöver kosta för att man ska vara nöjd - känns som att budgeten är maxad på 1500sek helst mindre. Har tittat lite på swedol och där finns ju ett rätt stort sortiment även om det mesta är lite dyrt....

Din frälsare är här.
Ebay USA. sök på 1/2" Heavy Duty Air Impact Wrench IR 2130 Ingersoll-Rand

Jämförde med en liknande Swedol maskin och när jag stod om smattrade på en bult som inte släppte smällde det bara till så var den lös med denna. Trodde inte att det kunde vara sådan skillnad när det på pappret hade liknande spec.
Denna ska nog hålla livet ut för en hobby mek som mig, isället för att ha en 700kr maskin som inte klarar det jag vill och som jag får byta var 10e år.
Enda nackdelen är jag numera har lyckats dra av ett par rostiga M10 bultar. Aldrig hänt tidigare :)

Redigerat:
Ja, den har jag sett: http://www.toolab.se/?item_id=4233133

Att det är skillnad på maskinerna behöver man inte tvivla på. Titta i specen efter "lossningsmoment" eller motsvarande så skiljer det väldigt mycket....

Kollade ebay us, hittade en för 280usd. Då är det billigare att handla på toolab......fast det kanske går att hitta bättre erbjudanden om man har lite is i magen.

Kolla på Amazon.com
Betydligt billigare där!

Jobbat ett tag i verkstad med renovering av älsklingen, och provat en laddning olika knackare. Du säger lossa andra saker kring broms/chassi? Provat lite olika som RC rodcraft, Ingersoll etc, samt nån "noname". Även använt mig av diverse storlekar mellan 3/8 upp till 1". Har fått slita fram 1-tummaren vid ett par tillfällen, men det är ju något man drar sig för, ett sånt jä**a as att hålla på med. Det mesta går med 1/2"-arna men 3/8'an är tusan så smidigt. Är det egentligen en mindre maskin eller större maskin än den du har som du är ute efter? 3/8'an är ju galet smidigt, även om man får ge upp lite kraft. 1/2-aren är väl helt klart mer allround.

Både Ingersoll och RC känns som bra maskiner, om du nu kör på 1/2"-are (som jag nog kommer införskaffa en själv nu) så hade jag gått på en så kraftig som möjligt för att vara på säkra sidan att man inte står där med en bult/mutter man inte får loss. Så resonerar jag iaf so hobbypulare. De lite dyrare verkar dessutom galet tåliga, med tanke på att dom kör med uppåt 12 bar i systemet i verkstan, mer än maskiner är specade för men dom verkar hålla rätt länge ändå. Blir ett jälva snurr på maskinerna iaf :D

Hittade faktiskt den här modellen: MUTTERDRAGARE 1/2" 2277 BEAST på Swedol som jag nog ska kika lite närmare på själv, RC's maskiner känns helt ok (iaf de jag provat) även om dom kanske är ett snäpp under Ingersoll. Men stämmer specen någorlunda så kan den dra ganska rejält (1250nm i spec).

EDIT
Nu har jag kanske lite skev bild på lossning/åtdragning också jämfört med någon som pular med bilen då jag i huvudsak skruvar på en 11 tons rostig lastmaskin. Fick t.ex. ta fram 1"aren för att losa draget och hjulbultarna och det var precis på håret att det gick. Riktigt sånna moment ska väl inte behövas när man håller på med bilen... :D

Redigerat:
Vad gäller storleken så är det halvtum som gäller. Iaf är det den storleken jag skulle använda om jag drog dessa saker manuellt. Den maskin jag har är en äcklig meec eller nått från jula som jag endast motvilligt använder två gånger om året när jag byter hjul. Med ett nyförvärv på maskinhyllan kommer den antagligen få åka soptunna.

Swedol har ju en annan 1/2" också som verkar vara på väg ut ur sortimentet. Fabrikat TRV ser det ut som. Den verkar vara lite mer lagom för oss som inte meckar lastmaskiner....:)

Jo, jag har sneglat ett par gånger på just den maskinen på Swedol också, den verkade väldigt intressant, iaf spec-mässigt. Om den hållt vad den lovat hade den dugit gott här hemma, de större sakerna får man ändå bege sig till den riktigt verkstaden med så. Frågan är var/om den finns kvar.

Var förbannat bra pris du snokade reda på där på IR maskinen, man blev nästan lite köpsugen...

På amazon (dvs i US) säljer man en maskin som heter 2130, i Europa heter den 2130XP. EU maskinen verkar vara 100Nm starkare.

Denna Swedolmaskin är bra och prisvärd men jämfört med IR maskinen har den inte en suck

VT-4571.jpg

....amazon säger att dom inte får skicka IR2130 till mig och min adress i sverige.....vafan.

jag har en 2135 qti, riktigt tyst och riktigt stark, tror inte det är nån större skillnad mellan 2130 och 2135 men den senare är en gnutta vassare, är det förresten titan i slaghuset på 2130 också?

P
Redigerat av moderator:
Overkill i BH:s verktygsforum :)

Sent from my X10i using Tapatalk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.