5 313 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Vilken multimaster?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Det närmaste jag vet är väl typ Fesstools sänksåg TS. 75an kanske kan klara det, men det är ändå typ 1-1,5 cm från vägg som är närmast. Kolla i specarna vad den klarar.
Hur nära väggen måste du komma?
Festool TS55REBQ (deras senaste) kommer in så nära som 12 mm intill väggen enligt dem.
Sågdjupet är dock bara 50 mm med skenan och 55 utan skena. Jag skulle nog köra med den först under förutsättningen att 12 mm från väggen duger och sedan kört sista 15-20 mm med multimaster.
Kostar från ca 2900 kr, men då endast sågen och lådan om du använder rabattkoden innan tisdag enligt denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...koder-pa-verktyg-pa-ffx-co-uk-tom-17-9-a.html
Med 1400 skena landar priset på 3500 kr efter rabatten dragits.
Med denna såg har du förmodligen mycket nytta av till annat också. Så kanske är det ett alternativ? Komplettera sen med en billig multimaster?
Festool TS55REBQ (deras senaste) kommer in så nära som 12 mm intill väggen enligt dem.
Sågdjupet är dock bara 50 mm med skenan och 55 utan skena. Jag skulle nog köra med den först under förutsättningen att 12 mm från väggen duger och sedan kört sista 15-20 mm med multimaster.
Kostar från ca 2900 kr, men då endast sågen och lådan om du använder rabattkoden innan tisdag enligt denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...koder-pa-verktyg-pa-ffx-co-uk-tom-17-9-a.html
Med 1400 skena landar priset på 3500 kr efter rabatten dragits.
Med denna såg har du förmodligen mycket nytta av till annat också. Så kanske är det ett alternativ? Komplettera sen med en billig multimaster?
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Går det inte att riva tilläggsisoleringen och sedan använda spikutdragare för att försiktigt demontera golvbrädorna? Mycket jobb men låter synd att gå på med kap i gamla golvbrädor. Sedan är det väl inte så mycket bevänt med att tilläggsisolera väggar, viktigare att täta drag.
Produkter som diskuteras: "spikutdragare"
Spikutdragare
Spikutdragare är praktiska verktyg när det kommer till att ta bort spikar. De ger användaren ett starkt grepp och en tillräcklig hävstångseffekt för att göra uppgiften enkel. Vi har ett varierat utbud av spikutdragare för att passa alla
Läs mer
LoJo: Visst har du rätt i det du säger..
Men som jag sa....I de flesta fall är vad man VILL ha inte samma som vad man BEHÖVER eller klarar sig med ;-) Att många sedan rekommenderar dyrare/bättre maskiner tror jag är för att man själv använder dem på ett annat sätt än den som frågar efter råd..och då lägger man nivån lite högre. Just my o2....Mern men...spelar ju ingen roll egentligen..alla köper det de vill ha och är förhoppningsvis nöjda med det! 
Jag får nog försöka med min första idé i alla fall.....att använda mig av borrmaskin och tigersåg.....men det är ju så att man vill ju göra jobbet enkelt för sig, och eftersom jag inte är i byggbranschen till vardags, så känner jag inte till så mycket om det finns enklare sätt att jobba på, utan jag kommer på efterhand hur jag ska göra......jag har i alla fall börjat i ett rum nu och använder kofot och hammare och sågar av efterhand.....det verkar funka i alla fall.....jag blir nog färdig nån gång.....hehe...:x
Jag har också tänkt på sänksåg, men som sagt, den kommer inte in helt till väggen.......
Att riva isoleringen är inte att tänka på.....för mycket arbete med det....och jag behöver inte vara försiktigt med golvbrädorna, för det är inget jag behöver spara. Det eldar jag upp sen.....
Men förresten....måste det inte vara ett visst mått av självdrag i såna här gamla hus? Mitt hus är byggt 1856....
Jag har också tänkt på sänksåg, men som sagt, den kommer inte in helt till väggen.......
Att riva isoleringen är inte att tänka på.....för mycket arbete med det....och jag behöver inte vara försiktigt med golvbrädorna, för det är inget jag behöver spara. Det eldar jag upp sen.....
Men förresten....måste det inte vara ett visst mått av självdrag i såna här gamla hus? Mitt hus är byggt 1856....
Jag använder fein på jobbet, så jag kan jämföra den ganska väl med biltemas som jag har hemma. Det vibrerar som sagt lite mer, men annars funkar biltemas utmärkt! Köp en sådan och ett gäng blad, eller hyr en festool sänksåg. Du vill ändå inte såga med en du köpt, ny klinga kostar 800 kr och du lär nog såga i en spik eller två. Såga golvet i två omgångar, och ta på dig hörselkåpor med radio... 
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Varför elda sådana fina golvbrädor, "snyft". 
Om du inte ska spara golvet tror jag det rationella inte är att köpa sänksåg utan att köpa några rivningsblad till tigersågen (om den har pendling?). Då kommer du riktigt nära, tom under befintlig vägg.
Om du inte ska spara golvet tror jag det rationella inte är att köpa sänksåg utan att köpa några rivningsblad till tigersågen (om den har pendling?). Då kommer du riktigt nära, tom under befintlig vägg.
Jag röstar också för tigersågen. Jag tog upp mina golv i somras, visserligen inte brädor från 1856 utan golvspån på frigolit men problemet var detsamma. Först körde jag upp golvet i lagom bitar med sänksågen och lämnade en bit vid väggen. Sedan körde byggarna jäms med väggen och tog det sista med tigersågen (såg utan pendlig fungerade visst också
).
Hallen hade klinkers, fix, flytspackel med elslingor, gips och golvspån. Jag bilade bort det mesta men ville sedan inte sätta sänksågen i det så här blev det tigersågen till alltihopa. Tog aningen längre tid och dammade "lite" mer än sänksågen men gick också hur bra som helst. (Nu med min såg som har pendling
)
Mitt förslag är alltså att du kör med tigersåg och att pendlingsfunktionen inte på något sätt är avgörande. Skaffa några bra rivningsblad om det kan finnas spik eller du riskerar att köra bladet i sanden.
Hallen hade klinkers, fix, flytspackel med elslingor, gips och golvspån. Jag bilade bort det mesta men ville sedan inte sätta sänksågen i det så här blev det tigersågen till alltihopa. Tog aningen längre tid och dammade "lite" mer än sänksågen men gick också hur bra som helst. (Nu med min såg som har pendling
Mitt förslag är alltså att du kör med tigersåg och att pendlingsfunktionen inte på något sätt är avgörande. Skaffa några bra rivningsblad om det kan finnas spik eller du riskerar att köra bladet i sanden.
OM du skulle vilja använda en multimaster kan jag själv rekomendera meek på Jula, kostar 249 kr kan köpa till lite bättre blad, nu kommer säkert alla vertygsfanatiker få spel MEN jag kör "proffs" saker på en del tex skruvdragare. Anledningen till att jag gillar meek är pga av att jula har ett års garanti på sakerna, och jag renoverar mycket både hemma och åt andra, och ja meeken brinner i princip upp ibland men tricket är att dom brinner alltid inom detta år så jag kvitterar ut nya maskiner på löpande band och dom funkar kanon, har tagit väldigt tjockt virke med den, det tar tid men funkar helt klart =)
Men so dom ovan skriver kanske det inte är det bästa verktyget för just ditt jobb, men tror nog det funkar just pga av precisionen man kan mao såga väldigt fint och nära, annars kanske en tigersåg skulle vara något men dom tenderar ju inte att medföra precision och motorsåg sågar ju ganska brett =)
Men so dom ovan skriver kanske det inte är det bästa verktyget för just ditt jobb, men tror nog det funkar just pga av precisionen man kan mao såga väldigt fint och nära, annars kanske en tigersåg skulle vara något men dom tenderar ju inte att medföra precision och motorsåg sågar ju ganska brett =)
Får du förlängning på "garantiåret" varje gång du hämtar ut en ny maskin??morbidhans skrev:Anledningen till att jag gillar meek är pga av att jula har ett års garanti på sakerna, och jag renoverar mycket både hemma och åt andra, och ja meeken brinner i princip upp ibland men tricket är att dom brinner alltid inom detta år så jag kvitterar ut nya maskiner på löpande band och dom funkar kanon.....
Normalt är väl garantin ett år från köpdatum och i denna tid räknas väl även ersättningsmaskinerna.......
Vilket ger att man får jobba hårt det första året då garantin gäller.....
Ja jag får förlängt, jag får ett nytt år på den nya maskinen =)roli skrev:
Alla gånger jag har returnerat nåt på Jula (både ren retur och reklamation) har de tagit tillbaka varan vid returdisken och gett mig ett tillgodokvitto på kostnaden och så har jag fått gå och plocka en ny i hyllan. Alltså har ersättningsvaran alltid blivit som ett nytt köp i de fallen.
Ja, det är ju bra service. Då förstår jag lite bättre att man kan "stå ut" med att maskinen "havererar" någon gång under det första året......Om man får en ny med ett års garanti varje gång.