1 137 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Vilken maskin bör jag kapa i eternit med
Sida 1 av 2
Hej Byggahus. Köpte mitt första hus förra året och det här är min första tråd här!
Vi har köpt ett fönsterbyte. Men eternitplattorna på fasaden sitter framför befintliga fönsterramar och montörerna rör inte eternit. Så jag måste lösa det på egen hand.
Så min fråga då är om jag är rätt ute i vad jag kommit fram till på egen hand.
Räcker det med rätt klinga/skiva för en cirkelsåg eller vinkelslip eller bör jag tänka på något annat.
Utrustning tänkte jag engångsoverall, FFP3 mask, visir å handskar. Skor å strumpor som jag ändå tänkt slänga.
När jag är klar blåser jag ut maskinen med tryckluft för att jag kan.
Dammet tänkte jag spola bort och låta det ramla ner i gräset å rabatten, det kommer trots allt inte damma upp igen i någon mån att man skulle andas in det.
Så vad säger ni kunniga, är det bara å köra eller har jag missat något?
Mvh Kim.
Vi har köpt ett fönsterbyte. Men eternitplattorna på fasaden sitter framför befintliga fönsterramar och montörerna rör inte eternit. Så jag måste lösa det på egen hand.
Så min fråga då är om jag är rätt ute i vad jag kommit fram till på egen hand.
Räcker det med rätt klinga/skiva för en cirkelsåg eller vinkelslip eller bör jag tänka på något annat.
Utrustning tänkte jag engångsoverall, FFP3 mask, visir å handskar. Skor å strumpor som jag ändå tänkt slänga.
När jag är klar blåser jag ut maskinen med tryckluft för att jag kan.
Dammet tänkte jag spola bort och låta det ramla ner i gräset å rabatten, det kommer trots allt inte damma upp igen i någon mån att man skulle andas in det.
Så vad säger ni kunniga, är det bara å köra eller har jag missat något?
Mvh Kim.
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
På plats eller ta bort och kapa?
Jag hade klätt av tillräckligt för att göra entreprenören nöjd och återmonterat när dom är klara
Jag hade klätt av tillräckligt för att göra entreprenören nöjd och återmonterat när dom är klara
Bra poäng som jag glömde nämna. Det måste ske på plats för plattorna är 3m höga och har suttit på huset sen det byggdes 48. Det spricker som kex vid ansträngning. Så det får inte hugga något när jag kapar.plåtrickard skrev:
Japp, det är spåret jag är inne på för det känns lättast att utföra. Samtidigt som det blir en skonsam kapning för de sköra gamla plattorna.Intet skrev:
Men det är troligen det dammigaste alternativet, så jag kände att det är nog bra att fråga här först.