Hej Byggahus. Köpte mitt första hus förra året och det här är min första tråd här!

Vi har köpt ett fönsterbyte. Men eternitplattorna på fasaden sitter framför befintliga fönsterramar och montörerna rör inte eternit. Så jag måste lösa det på egen hand.

Så min fråga då är om jag är rätt ute i vad jag kommit fram till på egen hand.

Räcker det med rätt klinga/skiva för en cirkelsåg eller vinkelslip eller bör jag tänka på något annat.

Utrustning tänkte jag engångsoverall, FFP3 mask, visir å handskar. Skor å strumpor som jag ändå tänkt slänga.

När jag är klar blåser jag ut maskinen med tryckluft för att jag kan.
Dammet tänkte jag spola bort och låta det ramla ner i gräset å rabatten, det kommer trots allt inte damma upp igen i någon mån att man skulle andas in det.

Så vad säger ni kunniga, är det bara å köra eller har jag missat något?

Mvh Kim.

RoTe
Våtkapa tänker jag spontant...

• Gilla
kim2715
  • Laddar…
K kim2715 skrev:
Räcker det med rätt klinga/skiva för en cirkelsåg eller vinkelslip eller bör jag tänka på något annat.
Jag skulle valt sticksåg med låg hastighet, det dammar knappt något alls.
..och ja, jag har eternittak på både huset och garaget och har sågat i det med sticksåg.

• Gilla
kim2715 och 1 till
  • Laddar…
1973 kapade jag o farsan ränndalarna på etenittaket med vinkelslip, vilken skiva som användes vet jag inte.
Idag börjar man nog våtkapa.

• Gilla
kim2715
  • Laddar…
P
Du tänker rätt, var försiktig så det du inte kapar med hugger, har aldrig kapat i väggplattor utan endast på tak. Men som jag minns det är de rätt sköra och kan brytas loss bitar när/om bladet hugger.

• Gilla
kim2715
  • Laddar…
På plats eller ta bort och kapa?
Jag hade klätt av tillräckligt för att göra entreprenören nöjd och återmonterat när dom är klara

• Gilla
kim2715
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Våtkapa tänker j
D Dilato skrev:
Jag skulle valt sticksåg med låg hastighet, det dammar knappt något alls.
..och ja, jag har eternittak på både huset och garaget och har sågat i det med sticksåg.
Hur kan jag kapa på en yta med en sticksåg utan att det hugger.

RoTe RoTe skrev:
Våtkapa tänker jag spontant...
Jo om det var inomhus. Med tanke på att det är utomhus så får dammet hellre spridas ut över gräsmattan än att det blir en koncentrerad sörja som rinner ner efter min husfasad tänker jag.

plåtrickard plåtrickard skrev:
På plats eller ta bort och kapa?
Jag hade klätt av tillräckligt för att göra entreprenören nöjd och återmonterat när dom är klara
Bra poäng som jag glömde nämna. Det måste ske på plats för plattorna är 3m höga och har suttit på huset sen det byggdes 48. Det spricker som kex vid ansträngning. Så det får inte hugga något när jag kapar.

Använd en skiva för sten, så går det allatiders. Står du med vinden i ryggen är det ännu bättre.

• Gilla
kim2715
  • Laddar…
RoTe
K kim2715 skrev:
Jo om det var inomhus. Med tanke på att det är utomhus så får dammet hellre spridas ut över gräsmattan än att det blir en koncentrerad sörja som rinner ner efter min husfasad tänker jag.
Är det inte bara att spola ner det i marken efteråt?

Intet Intet skrev:
Använd en skiva för sten, så går det allatiders. Står du med vinden i ryggen är det ännu bättre.
Japp, det är spåret jag är inne på för det känns lättast att utföra. Samtidigt som det blir en skonsam kapning för de sköra gamla plattorna.

Men det är troligen det dammigaste alternativet, så jag kände att det är nog bra att fråga här först.

RoTe RoTe skrev:
Är det inte bara att spola ner det i marken efteråt?
Jo, i rabatterna runt hela huset där sambon ska gräva å leka med växter.

K kim2715 skrev:
Glöm inte att dra dit kvarterets småbarn också. Dela sedan ut hundradollarsedlar.

RoTe
K kim2715 skrev:
Sånt ska man inte ha mot huset pga fukt. ;)

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.