15 752 läst ·
25 svar
16k läst
25 svar
Vilken Luftvärmepump ska man köpa i dagsläget?
Antiklimax: Visade sig att den inte alls var heltrasig, det var dottern som frös som råkat ändra mode till DRY. Och då värmer den inte.
Däremot går den bara några dagar, sedan får vi ett felmeddelande som säger att termostaten inte funkar, så byte är nog nära förestående ändå eftersom den är från 2005.
Däremot går den bara några dagar, sedan får vi ett felmeddelande som säger att termostaten inte funkar, så byte är nog nära förestående ändå eftersom den är från 2005.
Toshiba Polar 35 kanske är nått
Kan läsa lite om den här: https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/toshiba/toshiba-polar-35
Eller en Mitsubishi luftvärmepump MSZ-FH25/35 (635-665)
Läsbart om den här: http://www.canvac.se/varmepumpar/luftvarmepumpar-mitsubishi/msz-fh25-35-635-665/

Kan läsa lite om den här: https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/toshiba/toshiba-polar-35
Eller en Mitsubishi luftvärmepump MSZ-FH25/35 (635-665)
Läsbart om den här: http://www.canvac.se/varmepumpar/luftvarmepumpar-mitsubishi/msz-fh25-35-635-665/
Då har ni chansen att kolla upp era möjligheter utan stress iafAnna_H skrev:
Antiklimax: Visade sig att den inte alls var heltrasig, det var dottern som frös som råkat ändra mode till DRY. Och då värmer den inte.
..även om julmånaden inte är den roligaste att köpa sådana där saker (men det är dock då det börjar bli småkyligt)
Köpte en Panasonic HZ 12 RKE hösten 2016 med det nya R32- mediet. Under den vintern klarade inte pumpen ens av att värma upp ett rum på 25 kvm då den stannade för avfrostning efter ca 1 timme och 20 minuter, var sedan avstängd i ca 20 minuter. Pratade både med återförsäljaren och Panasonics huvudkontor och fick svaret att det var normalt eftersom förutsättningarna är olika beroende på vädret. Har den monterd strax söder om Kalmar.
Felanmälde värmepumpen ändå och då hade dom kommit på att rören mellan ute- och innedelen behövde vara längre än 2 meter. En service-kille kom och bytte till längre rör och sen skulle den fungera alldeles utmärkt.
Körde den nu i helgen (sitter monterad i vårt sommarhus) och nu är den till och med ännu sämre. Tempen ute har varit mellan -3 och plus 5. Nu ger värmepumpen värme i 40 minuter för att sedan gå över till avfrostning under 20 minuter. Likadant varje timme under både kväll, natt och förmiddag.
Ska nu prata med dom igen men har inga förhoppningar om att få ett annat svar än "det är normalt, jag har likadant på min pump" som återförsäljaren sa.
Slutsats om du köper en Panasonic: har du otur så får du en sk...t-pump som inte fungerar och möts av total oförståelse både från Panasonic och deras återförsäljare.
Felanmälde värmepumpen ändå och då hade dom kommit på att rören mellan ute- och innedelen behövde vara längre än 2 meter. En service-kille kom och bytte till längre rör och sen skulle den fungera alldeles utmärkt.
Körde den nu i helgen (sitter monterad i vårt sommarhus) och nu är den till och med ännu sämre. Tempen ute har varit mellan -3 och plus 5. Nu ger värmepumpen värme i 40 minuter för att sedan gå över till avfrostning under 20 minuter. Likadant varje timme under både kväll, natt och förmiddag.
Ska nu prata med dom igen men har inga förhoppningar om att få ett annat svar än "det är normalt, jag har likadant på min pump" som återförsäljaren sa.
Slutsats om du köper en Panasonic: har du otur så får du en sk...t-pump som inte fungerar och möts av total oförståelse både från Panasonic och deras återförsäljare.
Tråkigt! Dock, du har garanti i minst 2 år på Panasonicen o reklamationsrätt i 3 år enligt lag. Då du inte kan påverka funktionen negativt utan att tappa någonting på den här jag svårt att se hur återförsäljaren kan hävda någonting alls om den inte lever upp till marknadsföringen, ens efter 2 år. Du behöver aldrig prata med tillverkaren, det är ÅF du har avtal med enligt lag.L leifans skrev:Köpte en Panasonic HZ 12 RKE hösten 2016 med det nya R32- mediet. Under den vintern klarade inte pumpen ens av att värma upp ett rum på 25 kvm då den stannade för avfrostning efter ca 1 timme och 20 minuter, var sedan avstängd i ca 20 minuter. Pratade både med återförsäljaren och Panasonics huvudkontor och fick svaret att det var normalt eftersom förutsättningarna är olika beroende på vädret. Har den monterd strax söder om Kalmar.
Drygt jobb om det krånglar, men du behöver enligt mig inte alls vara speciellt orolig att de inte åtgärdar felet. Tillåt dig att bli förbannad om de mumlar, detta är såklart långt ifrån acceptabelt!
De har marknadsfört en funktion (värmer xx kW) som inte fungerar, punkt slut! Att den frostar av en gång i minuten eller en gång per dag spelar ingen roll. Om den inte värmer är funktionen inte fungerande och de måste då lösa det.
Trött man blir när företag inte tar sitt ansvar...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi skaffade en Samsung Smart Exclusive 9 för något år sedan. Det var den enda som vi kunde få plats med ovanför dörren. Än så länge är vi väldigt nöjda. Tidigare hade vi en gammal Panasonic från 1998 som slutade fungera. Vi har ett hus på 1½ plan på 175kvm och det funkar bra för oss.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Är den inhandlad via Panasonic Sveriges återförsäljare så borde du ha 5års garanti, dom som lämnar 2år brukar främst vara postorder företagen och dom är då ofta paralellimporterade så det får man hålla koll på.
HZ12RKE tror jag har den "gamla" styrningen av avfrostning så det kan vara intervall om 40 minuter, det borde dock inte ta 20 minuter att avfrosta.
Dom RKE som har ändelsen -1 efter modellbeteckningen eller dagens som heter 25 eller 35 TKE har mer behovsstyrd avfrostning.
Alla modeller från dom olika märkena måste dock stanna ibland för avfrostning för att få utedelen ren från snö/is.
Hur ofta det kan bli beror främst på effektuttaget från värmepumpen och hur fuktig luft det är ute.
Men i ditt fall ska det inte vara några problem överhuvudtaget att värma ditt rum på 25kvm så det låter som något är fel.
HZ12RKE tror jag har den "gamla" styrningen av avfrostning så det kan vara intervall om 40 minuter, det borde dock inte ta 20 minuter att avfrosta.
Dom RKE som har ändelsen -1 efter modellbeteckningen eller dagens som heter 25 eller 35 TKE har mer behovsstyrd avfrostning.
Alla modeller från dom olika märkena måste dock stanna ibland för avfrostning för att få utedelen ren från snö/is.
Hur ofta det kan bli beror främst på effektuttaget från värmepumpen och hur fuktig luft det är ute.
Men i ditt fall ska det inte vara några problem överhuvudtaget att värma ditt rum på 25kvm så det låter som något är fel.
Vi bor rätt fuktigt, så avfrostningen har verkligen fått jobba hårt, men det har inte varit något problem, förutom i början, vilket visade sig vara ett tillverkningsfel (något med "trevägsshunten"), så de bytte hela utedelen när den var drygt två år gammal.
Tackar för svaren, ska kontakta ÅF och göra en felanmälan. Har kontrollerat temperaturen vid utblåset på innedelen:
av 90 minuter står den kall
I skrivande stund är en cykel (avfrostning till avfrostning) 60 minuter, törs inte kolla hur många minuter den ger maxvärme.
Sen vi köpte den har avfrostningen startat 24, 18 eller 12 gånger per dygn. Har fått informationen att det kan vara normalt, är det någon mer som har avfrostning lika ofta?
Leif
av 90 minuter står den kall
i 16-19 minuter
(avfrostning + uppstart, luft ut sjunker från 30 till 17 grader under den tiden), 25 minuter går åt från avfrostning till max temp igen,
sen går den på max-temp (47 grader) för att återigen sjunka under 25 minuter från 47 till 30 grader inför nästa avfrostningen. I skrivande stund är en cykel (avfrostning till avfrostning) 60 minuter, törs inte kolla hur många minuter den ger maxvärme.
Sen vi köpte den har avfrostningen startat 24, 18 eller 12 gånger per dygn. Har fått informationen att det kan vara normalt, är det någon mer som har avfrostning lika ofta?
Leif
Minst 2 år skrev jag Min Panasonic har också 5 år fullgaranti, men det var under förutsättning att man köpte installation av ÅF. Om man köpte av annan så var det bara 2 år på mtr. Nu föll det sig så att ÅF installation var rimlig, om inte hade jag köpt någon annanstans.KnockOnWood skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden