Finns det någon som har självlärande värmekurva?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kloge gav dig ett märke som har det ;)

useless useless skrev:
Det var svar på påståendet att ivt är mycket enklare att ställa in än nibe...

Ska ni installera själv eller köpa en färdig lösning?
Alla bygger på samma princip med värmekurva, har aldrig stött på en maskin spm inte gör det efter 14 år i branschen,,,

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Alla maskiner som man kan ansluta rn rumsgivare till har i princip en självlärande inställning då dom korrigerar temperaturen efter det faktiska behovet. Det har funnits på ctc`s maskiner i 15år.

Fast man måste iallafall ställa in ungefär rätt kurva. Rumsgivaren kan inte korrigera hur mycket som helst.

Ett typexempel på dålig installatör är en som drar utan att ha ställt in prylarna rätt...

useless useless skrev:
Fast man måste iallafall ställa in ungefär rätt kurva. Rumsgivaren kan inte korrigera hur mycket som helst.

Ett typexempel på dålig installatör är en som drar utan att ha ställt in prylarna rätt...
Såklart man gör en grundinställning efter kundens typ av värmesystem. Vårt företag har alltid en genomgång med kunden vid installationstillfället där man gör alla inställningar tillsammans med kunden så att dom får kännedom om hur maskinen är uppbyggd och fungerar, därefter brukar vi göra en uppföljning med hembesök för att säkerställa god drift och göra finjusteringar om så behövs. Jag reagerade bara på att man anser att styrning via rumsgivare skulle vara något avgörande i valet av fabrikat, det är ändå en funktion som alla leverantörer har.

• Gilla
useless
  • Laddar…
S
Mitsubishi är självlärande om man har innegivaren, bara ställa temp så håller den det.

Krokben
S swirve skrev:
Mitsubishi är självlärande om man har innegivaren, bara ställa temp så håller den det.
Hur fungerar det egentligen? Jag menar om man startar pumpen efter sommaren så borde den väl brassa på på max ett tag för att få en uppfattning om hur varmt vatten den behöver producera tills den successivt kan sänkas till önskad temp eller fungerar det så att den har en utegivaren som "utgångspunkt" sen finjusterar efter behovet? Med enbart innegivare känns det ju som det kan förekomma riktiga svängingar i temperaturen tills den är "stabil"? Rätta mig om jag har fel, är här för att lära!

Vad jag har förstått så brassar den på lite i omgångar och ser hur innetempen påverkas. Med tiden svänger den in runt en lämplig kurva.
Bosch/IVT har väl nåt liknande sina nya värmepumpar?

Krokben
useless useless skrev:
Vad jag har förstått så brassar den på lite i omgångar och ser hur innetempen påverkas. Med tiden svänger den in runt en lämplig kurva.
Bosch/IVT har väl nåt liknande sina nya värmepumpar?
Rent COP-mässigt så är det väl en halvkass idé? Eller kanske är så pass kort tid att det spelar mindre roll.

Sett över en längre tid så är det nog en bra idé rent COP-mässigt eftersom systemet blir rätt injusterat.

Krokben Krokben skrev:
Hur fungerar det egentligen? Jag menar om man startar pumpen efter sommaren så borde den väl brassa på på max ett tag för att få en uppfattning om hur varmt vatten den behöver producera tills den successivt kan sänkas till önskad temp eller fungerar det så att den har en utegivaren som "utgångspunkt" sen finjusterar efter behovet? Med enbart innegivare känns det ju som det kan förekomma riktiga svängingar i temperaturen tills den är "stabil"? Rätta mig om jag har fel, är här för att lära!
Med den trådlösa rumsgivaren så lär den sig vilken framledning som lägst behövs för att uppnå inställd börtemperatur.
Fungerar mycket bra hos mig, alla termostater borttagna från golvslingorna
Gäller att hitta en bra placering av rumsgivaren samt att man kan behöva justera flödet genom radiator/slinga.

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
Vi har en IVT AirX 9 som vi gav 88 kkr för inklusive installation. Förbrukar 11 000 kWh på ett år i ett hus från 1970 på 125 kvm inklusive lika stor källare. Är helnöjda.

M Mawe85 skrev:
Vi har en IVT AirX 9 som vi gav 88 kkr för inklusive installation. Förbrukar 11 000 kWh på ett år i ett hus från 1970 på 125 kvm inklusive lika stor källare. Är helnöjda.
Lät ju bra. Var har ni köpt den?

Energitjänst i Limhamn. Om jag inte minns fel hade IVT en kampanj vid tillfället (för tre år sedan).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.