Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Vilken linoljefärg är bäst?

1. C
    Medlem · 18 inlägg

Chrbro

Medlem
    Är det någon som har erfarenheter av olika tillverkare av linoljefärg? Har tidigare målat med Engwall & Claesson och det har fungerat ganska så bra. Läser nu om Selder som i deras egna råd anger en kortare torktid och att man inte behöver måla så tunt som med andra linoljefärger. Skulle gärna vilja höra vad andra med erfarenheter men linoljefärg tycker och tänker om detta. Tack!

2. Hojte
    Nybyggare · Halland · 742 inlägg

Hojte

Nybyggare
    Selder har lösningsmedel i sina färger om jag förstått databladet rätt.

Jag vill ha linoljefärg så ren som möjligt, det är fel att tänka på att den ska ha kort torktid.

3. fatsug
    Renoverare · Stockholm · 176 inlägg

fatsug

Renoverare
    Min röst faller på Ottossons. Har målat en hel del med deras färg (flera olika nyanser) liksom Gysinge och Engwall&Claesson. Tycker den ger bäst resultat och är enklast att måla med.

• Laddar…
  4. C
    Medlem · 18 inlägg

Chrbro

Medlem

Tack, får kanske prova och jämföra.

5. C
    Medlem · 18 inlägg

Chrbro

Medlem
    Tack, jo jag håller med. Känns konstigt att deras råd är så olika andra tillverkares.

6. Hojte
    Nybyggare · Halland · 742 inlägg

Hojte

Nybyggare
    Jag kör själv med Ottosson och ser ingen anledning till att byta ;)

• Laddar…
  7. R
    Medlem · 4 inlägg

Rödmyran

Medlem
    En fördel med Selder ska ju vara renheten. Jag målar våra fönster med deras färg just nu, och hoppas att det stämmer att påväxten dröjer längre med att uppstå

Har inte känt av nån doft av lösningsmedel så det kan inte vara några mängder i. Och det stämmer att torktiden är kortare, väldigt skönt

8. fatsug
    Renoverare · Stockholm · 176 inlägg

fatsug

Renoverare
    Kollade Selders datablad. Deras färg innehåller en ej obetydlig mängd isoparaffin. Gissningsvis är det mindre toxiskt och retande än andra lösningsmedel men frågan är om det blir samma fina beständighet som ”traditionell” linoljefärg. Jag är ju allt annat än expert på detta men det känns ju betryggande att använda ett färgsystem som sett rätt lika ut genom åren, dvs pigment plus kokt linolja med möjlighet att späda med lite terpentin eller linolja.

9. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 713 inlägg

Oldboy

Medlem
    Har nu plöjt igenom Selders hemsida. Har aldrig hört talas om denna färg(tillverkare).
    Klart intressant färg.
    Läste i ett tidigare nr av Gård & Torp om traditionell linolja och hur den försämrats kraftigt främst under 2:a halvan av 1900-t. Där framkom att föroreningar, typ de som Selder nämner, försämrar färgens egenskaper. Det är framförallt antikvarisk målning som drivit på för att få fram riktig klassisk linoljefärg av god kvalitet, då den befintliga sedan sisådär 70 år inte håller måttet.

I artikeln är det en annan färgtillverkare/restauratör/"antikvator" som utvecklat sin färg baserat på gamla metoder, där bl a långa lagringstider används. Min gissning är att långa lagringstider både före och efter kokning minimerar föroreningarna ytterligare utöver minutiös och välkontrollerad kokningsprocess.

fatsug riktade min uppmärksamhet på de tekniska databladen, och mkt riktigt ingår isoparaffin som lösningsmedel i färgerna. 20% i grundfärgen och 10% i slutstrykningsfärgerna. 0% i fernissa och grundolja m fl oljor. En gissning är att isoparaffinet/lösningsmedlet är till för att göra färgen mer lättflytande. Det står ju att man till skillnad från andra/vanliga linoljefärger inte måste jobba så hårt med penseln för att åstadkomma supertunna färgskikt.

Å andra sidan så innehåller grundoljan inget lösningsmedel, och den ska ju kunna tränga in djupt i träet så förmodligen kan oljans viskositet påverkas i raffineringsprocessen. Om så är fallet så undrar man vilken nytta isoparaffinet gör?

Det låter bra, men lösningsmedlet gör mig misstänksam. Det blir inte bättre av att det inte nämns ngt om lösningsmedlets roll någonstans vad jag kan hitta, utom just i databladen, (där det måste deklareras). Ungefär som alla nya färger genom tiderna, (läs alkydoljefärg och plastfärg).
    Vet heller inte hur jag ställer mig till det faktum att den färdiga/oxiderade/härdade produkten inte är biologiskt nedbrytbar. Förvisso inte direkt giftig heller, men...

10. J
    Medlem · 6 inlägg

Johan Sahlin

Medlem
    Har målat flaggstången med kulturfärg och den blev svartprickig efter ett år.
    Trädetaljer på huset är målat med Wibo färg och det är fortfarande fint efter sex säsonger.

11. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 707 inlägg

hsd

Medlem
    Har använt Uula linoljefärg,mest zinkvit och lite gulockra, tycker att den är bra
    Viktigt att stryka ut ordentligt
    Använder pensel som jag blev rekommenderad att använda, lite ovant i början men gillar verkligen den

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.