Vulcan61
Har förstått att detta inte går så bra med dessa mätare. Måste man alltså ha en rotationslaser för det?
Har en bosch ggl 2-50. Men lyckas inte få det rakt. Kanske kan ni tipsa om någon prisvärd laser om det finns. Eller få man helt enkelt sätta stolpar och mäta som ett kryss.för att få det helt rakt.

Det kanske bara är jag, men jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.
Är det en plan rektangel, alltså samma höjd i alla fyra hörnen, så behöver du en rotationslaser.
Ska den vara rak och i vinkel men positionen är ganska irrelevant, så kan du ju bara mäta och sedan kryssmäta.

Vulcan61
vi ska lägga plattor framför en entre. Väldigt svårt få det i en rak vinkel hela vägen ut. Blev snett med ögonmått. Plattorna kommer i en lutning alltså inte helt rakt framifrån

Har du provat att sätta ut fluktpinnar? Det fungerar oftast väldigt bra.

• Gilla
Bagar´n
  • Laddar…
Vulcan61
C C.Lundin skrev:
Har du provat att sätta ut fluktpinnar? Det fungerar oftast väldigt bra.
Nä har vi inte gjort. Gäller ju att den första raden blir exakt rakt. så ska det ju bli rakt hela vägen ut. Men minsta lilla fel vinkel där så ser man redan efter några plattor att det vill vika av. Vi tänkte dock inte på det just då. Tabbe

J
Pythagoras sats., kan användas hur långt som helst

• Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Murarsnöre uppspända mellan nedslagna pinnar fungerar hur bra som helst. En laser har du ingen nytta av för det där.
För att få hörnen i exakt 90 grader så använder du Pythagoras sats som nämndes ovan.

• Gilla
sdb75 och 3 till
  • Laddar…
Vulcan61
V vectrex skrev:
Murarsnöre uppspända mellan nedslagna pinnar fungerar hur bra som helst. En laser har du ingen nytta av för det där.
För att få hörnen i exakt 90 grader så använder du Pythagoras sats som nämndes ovan.
Ja det är nog så man måste göra. Tack

V vectrex skrev:
Om du har en trippel korslaser som ger 360 grader, typ Bosch 3-80, så sätter du ena linjen parallell med husväggen genom att mäta avståndet från husväggen på varje sida och justera tills att de är lika och så har du en perfekt vinkelrät linje från husväggen.
Dock så kan det gå fortare med snöre och Pythagoras sats men då behöver man mäta och räkna... :)

Jag har en laser med kryss + extra lodlinje (likt t.ex. Bosch 3-80) med undantaget att min inte slår 360 graders linjer. Har använt den en del i liknande scenarion, men skulle nog faktisk likt tidigare nämnt använt mursnöre i det här fallet. Det är lite pyssel att mäta in lasern o.s.v. Behöver man inte nödvändigtvis måtten, eller har nåt att ställa den efter redan så är det dock ganska snabbt att ta fram den för att slå en exakt 90-gradersvinkel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.