Jag håller på med ett vanligt LK UNI-skåp med standardprylar i. Se bild.

Det enda som inte är standard är inkommande vatten som tidigare VVS-kille har dragit med okänt märke, men det är en PEX som är 22 mm och godstjocklek 3 mm.

Hur ansluter jag detta lättast till LK:s vinkelventil? Varmvatten-röret är dessutom för kort så det måste jag skarva inne i skåpet.

Visa bilaga 503602

• Schematisk bild av ett LK UNI-skåp med anslutna PEX-rör och en LK vinkelkulkran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M martinradbo skrev:
Jag håller på med ett vanligt LK UNI-skåp med standardprylar i. Se bild.

Det enda som inte är standard är inkommande vatten som tidigare VVS-kille har dragit med okänt märke, men det är en PEX som är 22 mm och godstjocklek 3 mm.

Hur ansluter jag detta lättast till LK:s vinkelventil? Varmvatten-röret är dessutom för kort så det måste jag skarva inne i skåpet.

[media]
Hej hur löste ni dessa? jag har samma problem.

Oj, det var länge sen. Jag minns tyvärr inte exakt. Men jag tror vi landade i VA-prylar, de har många varianter vad gäller plaströr.
Det vill säga, troligen vanliga Va- kopplingar där man byter ut klämring och ev mutter mot avsedd "plastklämringsdito".

Om jag minns rätt så är 22 mm ytterdiameter inte LK utan nån konkurrent vad gäller själva rörer, kanske Uponor 🤔

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.