Hej,
Har ett 28 mm kopparrör jag behöver fixa ordna lite kopplingar på.
Om jag har en T-klämringskoppling och ska ansluta en kulventil till den, vad använder jag lämpligast?
Kulventil med klämring känns onödigt komplicerat för då måste jag ju ha en rörstump emellan?
När jag googlade lite så verkade det som man skulle ha en övergång men ser inte hur jag får till det utan en rörstump igen.
Läste också om dubbel-mutter, tror inte det är rätt heller (och kostar dessutom ca 350 kr för en 28mm..).
Bifogar bild som nog förklarar min fråga bäst.
Har ett 28 mm kopparrör jag behöver fixa ordna lite kopplingar på.
Om jag har en T-klämringskoppling och ska ansluta en kulventil till den, vad använder jag lämpligast?
Kulventil med klämring känns onödigt komplicerat för då måste jag ju ha en rörstump emellan?
När jag googlade lite så verkade det som man skulle ha en övergång men ser inte hur jag får till det utan en rörstump igen.
Läste också om dubbel-mutter, tror inte det är rätt heller (och kostar dessutom ca 350 kr för en 28mm..).
Bifogar bild som nog förklarar min fråga bäst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Var på T-kopplingen ska du ha kulventilen?
- Det finns T-rör med vanlig gänga på avsticket som man kan använda stället.
Vad ska kulventilen gå vidare till?
- Rör eller annan koppling?
- Det finns T-rör med vanlig gänga på avsticket som man kan använda stället.
Vad ska kulventilen gå vidare till?
- Rör eller annan koppling?
Om du har ett klämrings-T så är det dubbelmutter (av samma fabrikat) som gäller, eller rörstump. Att ha en rörstump är billigare och det är enkelt. Varför skulle du inte vilja ha det?
Att ansluta direkt på gängan är inte lämpligt, klämringskopplingar har inte nödvändigtvis standardgängor.
Det finns T-rör med rörgänga på sticket om det är där ventilen ska sitta.
Att ansluta direkt på gängan är inte lämpligt, klämringskopplingar har inte nödvändigtvis standardgängor.
Det finns T-rör med rörgänga på sticket om det är där ventilen ska sitta.
"vanlig gänga på avsticket", yes sett sådana men jag behöver det i längdriktningen, inte på avsticket.13th Marine skrev:
Kulventilen ska vidare till en T-koppling till.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
OK, inte svårt att köra med en rörstump, absolut, men jag vill helst att de 2 avstickarna inte sitter för långt ifrån varandra, de ska vidare till en tryckstegringspump.
Men det kanske är det billigaste alternativet?
Men det kanske är det billigaste alternativet?
Är du begränsad i längd? Annars är rörstump sannolikt billigast.
Du kan också överväga gängade delar genomgående och två övergångar slätände till rörgänga. Det beror på vad som ska anslutas på sticken.
Om jag tolkar dig rätt så är det en pump som du ska ansluta och du vill kunna stänga av mellan sticken för att tvinga vattnet genom pumpen, men vill också ha möjligheten att koppla förbi pumpen vid behov. Överväg då gängade delar och gängade anslutningsslangar mot pumpen.
Du får helt enkelt räkna på vad som blir billigast. Bägge sätten är bra men gängade delar bygger mindre på längden.
Du kan också överväga gängade delar genomgående och två övergångar slätände till rörgänga. Det beror på vad som ska anslutas på sticken.
Om jag tolkar dig rätt så är det en pump som du ska ansluta och du vill kunna stänga av mellan sticken för att tvinga vattnet genom pumpen, men vill också ha möjligheten att koppla förbi pumpen vid behov. Överväg då gängade delar och gängade anslutningsslangar mot pumpen.
Du får helt enkelt räkna på vad som blir billigast. Bägge sätten är bra men gängade delar bygger mindre på längden.
OK, tack för alla svar, det här gick otroligt fort!
Ska fundera lite och räkna på vad som blir billigast och mest praktiskt.
Inte lika rutinerad vad gäller lin och gängpasta, klämring enklare och snabbare för en amatör (som jag).
Ska fundera lite och räkna på vad som blir billigast och mest praktiskt.
Inte lika rutinerad vad gäller lin och gängpasta, klämring enklare och snabbare för en amatör (som jag).
Det är ju oslagbart bäst i ditt fall med kopplingar även efter ventilen. Du får inte till någon vettigare lösning med ventil mot T-rör klämring som du visar där. Att bygga med T-rör mässing och kopplingar mot koppar två håll och ventilen gängad mot sexkantnippel går ju men knappast bättre kostar nog mer också.N nikler skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Ett alternativ till lin och pasta är gängsnöre.
EDIT:
https://www.rinkabyror.se/artikel/loctite-55-gangtatningssnore-160m/
EDIT:
https://www.rinkabyror.se/artikel/loctite-55-gangtatningssnore-160m/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg