Renoverare
· Stockholms län
· 165 inlägg
Ska sätta in en 70-dörr i en vägg jag ska bygga. Dörren är väl egentligen 72,5 cm men kallas 70-dörr?
De karmpaket som finns att välja till heter 70, 80 osv. Jag antar att det är de dörrarna de passar till? För en 70-karm kan ju inte passa till en dörr som är 72,5 cm. Så om nu karmen heter 70, hur bred är den egentligen?
Kikar lite på bl.a. Byggmax's sida men ser inte så mycket info där om den egentligen bredden. Vill kunna räkna ut hur många reglar jag ska ha i väggen.
Och hur mycket mellanrum ska man ha mellan de reglar närmast dörren och karmarna. Hörde 0,5-1,5 cm någonstans, är det lagom?
För när jag vet karmens exakta mått vet jag ju hur stort hålet för dörren blir, och då vet jag hur många reglar jag får plats med för att komma relativt när 60-reglar. Det är en vägg i ett källarutrymme, så det är inte så jättenoga, men nog så bra övning för om man bygger en "riktig" vägg med dörr nån gång
De karmpaket som finns att välja till heter 70, 80 osv. Jag antar att det är de dörrarna de passar till? För en 70-karm kan ju inte passa till en dörr som är 72,5 cm. Så om nu karmen heter 70, hur bred är den egentligen?
Kikar lite på bl.a. Byggmax's sida men ser inte så mycket info där om den egentligen bredden. Vill kunna räkna ut hur många reglar jag ska ha i väggen.
Och hur mycket mellanrum ska man ha mellan de reglar närmast dörren och karmarna. Hörde 0,5-1,5 cm någonstans, är det lagom?
För när jag vet karmens exakta mått vet jag ju hur stort hålet för dörren blir, och då vet jag hur många reglar jag får plats med för att komma relativt när 60-reglar. Det är en vägg i ett källarutrymme, så det är inte så jättenoga, men nog så bra övning för om man bygger en "riktig" vägg med dörr nån gång
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
72,5cm är en 80-dörr. Det är alltså yttermåttet på karmen som bestämmer viken dörrbredd det är. Så ska du ha en 70-dörr bygger du 72cm brett och då blir dörren 62,5cm bred
Vill ha dörren som är 72,5cm bred så väljer du en 80-karm.
Vill ha dörren som är 72,5cm bred så väljer du en 80-karm.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Mattias P har helt rätt.
Det är modulmått man benämner och personligen kan jag även som jobbar med det, anse att det är onödigt krångligt gällande måttbenämningen.
Men det beror på detta, att läser man en ritning, så är det måtten på stommen man anger.
Man anger alltid måttet på hålet du utgår ifrån, därav 8/21 - 7/20 blandannat.
Då vet man som snickare att hålet skall vara 80cm brett och 210cm högt. Sen att karmen man sätter in är 79cm bred och 209cm hög (fast den benäms som en 80 är såklart dumt). Sen är dörren i sin tur mindre för att passa i karmen.
Så dörrens mått blir då 72,5mm bred och 204cm hög. Men dörren benäms ändå som 8/21.
Egentligen helt felaktikt och konstigt men så är det iaf.
För man utgår alltid från ritningens byggmått. Däremot så gör nästan alla snickare dörrhålet 2cm bredare och högre än vad som anges. Dels för att kunna stoppa in isolering enklare, samt för att det är enklare att spika foder om du har regel bakom, samt att man vill ha marginalerna med sig. För oftast blir inte karmhålet 100% spikrakt åt alla håll.
Så de flesta reglar 82cm brett, 212cm högt (från tänkt färdig golvhöjd.)
Med tanke på att lekmän ofta säger fel, men tänker rätt så får man vara extra tydlig när man dubbelkollar och frågar.
I ditt fall säger du att du har en 70 dörr, då kan jag som snickare gissa två saker.
Antingen så är dörren 62.5cm bred men att en sitter i en karm som är 69 cm bred. (dvs 70karm).
Eller så är dörren 72.5cm bred (men eftersom det är är nära 70cm så säger kunden 70 dörr) och då är det för mig som snickare en 80dörr eftersom karmen till den dörren är 80cm bred.
Det är som uppgjort för missförstånd, så därför ska man vara noga med vad man anger.
I ditt fall så ska du klargöra om det är hålet för dörrkarmen du vill bygga alternativt karmens yttermått du mätt, eller om det är dörren du mäter.
Hoppas det förklarade det hela för dig på ett begripligt sätt.
mvh
Det är modulmått man benämner och personligen kan jag även som jobbar med det, anse att det är onödigt krångligt gällande måttbenämningen.
Men det beror på detta, att läser man en ritning, så är det måtten på stommen man anger.
Man anger alltid måttet på hålet du utgår ifrån, därav 8/21 - 7/20 blandannat.
Då vet man som snickare att hålet skall vara 80cm brett och 210cm högt. Sen att karmen man sätter in är 79cm bred och 209cm hög (fast den benäms som en 80 är såklart dumt). Sen är dörren i sin tur mindre för att passa i karmen.
Så dörrens mått blir då 72,5mm bred och 204cm hög. Men dörren benäms ändå som 8/21.
Egentligen helt felaktikt och konstigt men så är det iaf.
För man utgår alltid från ritningens byggmått. Däremot så gör nästan alla snickare dörrhålet 2cm bredare och högre än vad som anges. Dels för att kunna stoppa in isolering enklare, samt för att det är enklare att spika foder om du har regel bakom, samt att man vill ha marginalerna med sig. För oftast blir inte karmhålet 100% spikrakt åt alla håll.
Så de flesta reglar 82cm brett, 212cm högt (från tänkt färdig golvhöjd.)
Med tanke på att lekmän ofta säger fel, men tänker rätt så får man vara extra tydlig när man dubbelkollar och frågar.
I ditt fall säger du att du har en 70 dörr, då kan jag som snickare gissa två saker.
Antingen så är dörren 62.5cm bred men att en sitter i en karm som är 69 cm bred. (dvs 70karm).
Eller så är dörren 72.5cm bred (men eftersom det är är nära 70cm så säger kunden 70 dörr) och då är det för mig som snickare en 80dörr eftersom karmen till den dörren är 80cm bred.
Det är som uppgjort för missförstånd, så därför ska man vara noga med vad man anger.
I ditt fall så ska du klargöra om det är hålet för dörrkarmen du vill bygga alternativt karmens yttermått du mätt, eller om det är dörren du mäter.
Hoppas det förklarade det hela för dig på ett begripligt sätt.
mvh
Redigerat:
Klicka här för att svara


