Byggahus.se
Jag ska förse en enfasgrupp med jordfelsbrytare, har spanat in den här från Hager:

https://www.ahlsell.se/10/el-1/cent...r/jordfelsbrytare-1/jordfelsbrytare/2163652/#

Vad för typ att låda är lämplig att montera den i? Jag såg den här lilla söta i Hagers sortiment, den är två moduler precis som jordfelsbrytaren. Dock finns det inga kopplingplintar eller så i den så hur gör jag med skyddsjorden? Är det ok att skarva med Wago/U-båt eller är det att anse som oproffsigt? Bör jag välja en annan kapsling?

https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/249-normkapsling-2-moduler-premium.html

tommib
Den blir bra.
Hur du gör med skyddsjorden beror på hur gruppledningen dras men om den här kapslingen sitter "på mitten" av en gruppledning så går det bra att skarva med t.ex. en Wago 221. Ubåt går förstås också bra men är ett lite sämre val för en amatör.

Tack för svaret (y)

Jag har en gammal elcentral utan jordfelsbrytare, det är inte heller den enklaste sak att installera en sådan då proppskåpet är så gammalt att den har en gemensam skena för nolla och skyddsjord.

Jag är egentligen en diazed-kramare men den här centralen borde helst bytas ut. Den är dessutom väl liten med alltför få proppar.

Nu känner jag mig själv så väl att jag vet att det kan dröja hur länge som helst och jag har för avsikt att sätta upp ett motorvärmaruttag vid uthuset. Uthuset matas med en enfasledning från boningshuset där den är avsäkrad med en 10A säkring.

En tanke har funnits att kanske byta kabeln till en rejälare trefasledning och att sätta en liten central i uthuset men det har också bara stannat vid tanken :rofl: Därför ska jag nu göra en enklare budgetlösning.

Så för att få en varm bil i vinter och skyddet en jfb ger så tänker jag därför sätta en JFB på den ledningen, det är ju krav på det vid utomhusuttag och istället för att bara skydda det uttaget så väljer jag att inkludera hela uthuset. Det är ju en tuffare miljö än i en torr bostad.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Verkar vettigt. Kontrollmät skyddsjorden bara för säkerhets skull när du är klar, som en extra kontroll på att anslutningen blev bra. Använd gärna genomskinlig wago (773 eller 221) så att du kan verifiera visuellt att anslutningen blev bra också.

Mikael_L
W Wheelabrator skrev:
Är det ok att skarva med Wago/U-båt eller är det att anse som oproffsigt? Bör jag välja en annan kapsling?
Jag kör normalt med en sådan liten kapsling. Ofta Hager minigamma, och skarvar alltid skyddsjorden inne i kapslingen med en wago221.
Men det går lika bra med andra lämpliga toppklämmor, tomteluvor, ubåtar och sockerbitar.

Ibland finns det anledning att fundera på och välja en något större kapsling, för att erhålla lite reservplats för något ev i framtiden. Jag tycker det beror mest på om det finns plats och hur det kommer se ut sen. En 4,6 eller 8-modulers minigamma kostar bara några tior mer så det är inte där problemet finns.

Tack tommib och Mikael_L för era synpunkter, jag ska titta närmare på utbudet och återrapportera när uttaget är uppe på väggen (y)

Uttaget är nu uppe på väggen och som utlovat så kommer här en rapport:

Jag köpte en sådan där mina-gamma med riktiga kopplingsplintar i. Kabeln till uthuset är 2.5 kvmm och har varit avsäkrad i bostadshusets central med 10A. Jag har nu räknat och mätt förimpedans och spänningsfall och säkrat upp till 16A. Denna kabel matar nu en central med JFB och två säkringar - en 10A till alla uttag i uthuset och en 6A till belysning.

Tanken med detta arrangemang är att kunna få ut så mycket som möjligt ur den begränsande enfasmatningen. Jag kör ibland en 2kw värmefläkt där och i kombination med belysning och andra småförbrukare som elverktyg så var det tidigare "trångt" för allt att samsas på samma 10A propp.

Selektiviteten blir förstås inte den bästa men det är som det är.

Tack för vägledning (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.