Jag har två slipmaskiner från Festool som jag använder flitigt. Eller ja, flitigt för att inte vara yrkesman(kvinna). Nu under sommaren har jag stått ute och slipat, så jag har inte brytt mig om att koppla på dammsugare.
Nu behöver jag slipa inomhus. Det är dags att börja kolla på en vettig dammsugare. Jag har en billig Kärcher, men den använder vi mest till att dammsuga upp skräp med vid rivning mm. Den låter väldigt högt och är klumpig.
Eftersom jag investerade i Festools slipmaskiner så tänker jag att jag kanske ska kosta på mig en Festool dammsugare också.
Det är nu jag behöver hjälp. Jag fick så bra hjälp och tips inför köpet av slipmaskin, så ni klarar nog att tipsa mig även om dammsugare.
Jag vill inte ha batteridrivet.
Den ska inte vara för stor. Jag har begränsat med förvaring.
Ett plus om jag kan använda samma när jag tuftar mattor och det dammar textilfibrer.
Gärna så tyst som möjligt så jag slipper ha hörselkåpor.
Vad säger experterna?
Nu behöver jag slipa inomhus. Det är dags att börja kolla på en vettig dammsugare. Jag har en billig Kärcher, men den använder vi mest till att dammsuga upp skräp med vid rivning mm. Den låter väldigt högt och är klumpig.
Eftersom jag investerade i Festools slipmaskiner så tänker jag att jag kanske ska kosta på mig en Festool dammsugare också.
Det är nu jag behöver hjälp. Jag fick så bra hjälp och tips inför köpet av slipmaskin, så ni klarar nog att tipsa mig även om dammsugare.
Jag vill inte ha batteridrivet.
Den ska inte vara för stor. Jag har begränsat med förvaring.
Ett plus om jag kan använda samma när jag tuftar mattor och det dammar textilfibrer.
Gärna så tyst som möjligt så jag slipper ha hörselkåpor.
Vad säger experterna?
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselkåpa Bluetooth med brusreducering, mikrofon och USB-C Yato
Säkert ljudarbete
1 099 kr inkl moms
1 249 kr
Läs mer
”Experterna” säger nog också att det är klokt att ha en cyklon för att spara påsar.
Antingen så bygger du en billig själv eller hostar upp ”lite” för att få en i matchande färg med CT-VA-20
Dammsugarna från festool är legendariskt bra.
Antingen så bygger du en billig själv eller hostar upp ”lite” för att få en i matchande färg med CT-VA-20
Dammsugarna från festool är legendariskt bra.
Nu förstår jag inte riktigt. Cyklon? Bygga själv? 😅 Vill du förklara lite mer?mexitegel skrev:
Jag har dammsugare till slipmaskiner, sänksåg och handfräsar och en påse räcker såpass länge att jag varken blir fattig eller trött på att byta påsar för ofta. Skippa cyklonen, så blir det klart smidigare.
Jag är sedan länge helt såld på dammsugare från svenska Dustcontrol. En DC1800 är i mitt tycke perfekt för de behov du beskriver. I stort sett outslitliga och lätta att serva om det skulle behövas. Köps med fördel begagnad då det pga stor uthyrningsmarknad finns ett bra utbud.
För en vanlig hemmaanvändare räcker filtren (fin- och HEPA) en livstid och det enda som behövs är att byta plastpåse när den blir full 😊
För en vanlig hemmaanvändare räcker filtren (fin- och HEPA) en livstid och det enda som behövs är att byta plastpåse när den blir full 😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag får in på Festools hemsida och kollar på de olika varianterna, så står det olika damklassen på dem.
CTL har damklass L som enligt dem själva är för mer ”vanligt” smuts. CTM har damklass M som är för gips, trä och färg.
Är det inte CTM jag ska ha? Det är i huvudsak till slipmaskiner jag ska ha den. Kanske även till sågarna om den passar. Vi brukar försöka såga ute, men ibland kan man inte ta ut det man ska såga.
CTL har damklass L som enligt dem själva är för mer ”vanligt” smuts. CTM har damklass M som är för gips, trä och färg.
Är det inte CTM jag ska ha? Det är i huvudsak till slipmaskiner jag ska ha den. Kanske även till sågarna om den passar. Vi brukar försöka såga ute, men ibland kan man inte ta ut det man ska såga.
Ja M-klass är för vanligt byggdam, L-klass är den enklaste men i och med att du slipar en del så rekommenderar jag M för din egen hälsa.S Strumpberg skrev:När jag får in på Festools hemsida och kollar på de olika varianterna, så står det olika damklassen på dem.
H-klass är för asbest och andra hälsofarliga ämnen.
Det skadar inte att köra H, iaf filter, även om man inte siktar på att suga asbest. Bra vid vanlig stendamm och liknande.Frerider skrev: