Hej! Jag har gjutit ny platta i källaren och drog då en slinga runt i hela källaren med dräneringsslang, 60 mm diameter i makadamen. Ändarna går in i ett 110 avloppsrör som går upp ur plattan. Nu tänkte jag ansluta en fäkt då värdena är fortsatt höga. Ni som har gjort detta, vad har ni använt för fläkt? Det finns ju allt från radonsugar för 40 000 kr till billigare typ från radonsug.se och vissa har anslutit vanliga kanalfläktar. Hur har ni gjort och hur har det fungerat?

Gunnar Gren Gunnar Gren skrev:
Hej! Jag har gjutit ny platta i källaren och drog då en slinga runt i hela källaren med dräneringsslang, 60 mm diameter i makadamen. Ändarna går in i ett 110 avloppsrör som går upp ur plattan. Nu tänkte jag ansluta en fäkt då värdena är fortsatt höga. Ni som har gjort detta, vad har ni använt för fläkt? Det finns ju allt från radonsugar för 40 000 kr till billigare typ från radonsug.se och vissa har anslutit vanliga kanalfläktar. Hur har ni gjort och hur har det fungerat?
Hej!
Du har gjort det mesta rätt: ny platta och en radonslinga i makadamen. Ändå ligger värdena kvar, och nu står valet mellan en radonsug för 40 000 kr och en billig kanalfläkt. Där har vi varit med många gånger. Jag har jobbat med fukt och radon i källare länge, mest i Göteborg och Stockholm.

Ärligt talat har du två vägar:
1. Fläkt på slingan. Det fungerar, men fläkten måste gå dygnet runt resten av husets liv: el, service och nya fläktar. Stannar den är radonskyddet borta.
2. Täta plattan mot radon. Vi sprutar på ett skikt som blockerar radonet i betongen. Det är RISE-certifierat som radonbarriär och håller halten under gränsvärdet 200 Bq/m³ även på högradonmark. Det har ingen driftkostnad, och vi lämnar 60 års garanti på både produkt och resultat.

Vad visar din mätning just nu? Då kan jag säga ärligt vilken väg jag hade valt.
/Leo

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.