Hej all, google säger att min kamin är en Dovre 2200 cgl men känns inte helt rätt. Någon som vet och evtl har samma? Har problem med luftspjället som verkar ha fastnat (och varit sp sedan vi tog över detta huset).
Gissningsvis borde man kunna röra spjället mer än några få millimetrar? Går den att rädda eller behövs den bytas ut?

• Svart kamin med glasdörrar och synliga sotiga fläckar, inuti en murad eldstad. Luftspjället verkar ha problem, enligt inlägg av ägaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det är mkt riktigt en sådan, någon som har koll på hur man smörjer upp reglagen som fastnat?

F Feffe11 skrev:
Jo det är mkt riktigt en sådan, någon som har koll på hur man smörjer upp reglagen som fastnat?
De är de övre du syftar på. Knacka lite försiktigt fram å tebagers.

främst den nedre faktiskt. Den övre går att rubba även om den är seg.

Kan säkert vara en massa tjära/sot som sitter på väggarna där spjället ska skrapa emot. Inget ovanligt med det, om det har fjöseldats i kaminen + kanske surved. Då behövs nog en demontering av något kanske för att rensa upp. Att försöka vrida lite och knacka på axeln samtidigt kan gå, men vrid inte för hårt, då kan axeln eller spjället vrida sig så det inte kan fungera mer.

• Gilla
Fredde557
  • Laddar…
Gick fint att försiktigt knacka med hammare. Det lossnade upp något men hade gärna rensat och smörjet. Funderar på att spraya 5-56 in under eftersom jag inte kommer åt eller är det en dum kombo?

F Fredde557 skrev:
Gick fint att försiktigt knacka med hammare. Det lossnade upp något men hade gärna rensat och smörjet. Funderar på att spraya 5-56 in under eftersom jag inte kommer åt eller är det en dum kombo?
Ingen smörja, det gör bara att sot och annat kladdar ihop sig och bräns av värmen, kanske till en stenhård massa som inte vill dela sig vid påverkan. Du får försöka rensa upp så mycket det går av sot och tjära.

• Gilla
Fredde557
  • Laddar…
Ok tack för input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.