Som jag ser på saken får man göra en bedömning av kabelns skick huruvida den ska bytas eller ej, ser den fin ut och håller bra isolationsvärden, vilket den mest troligt gör, är den i princip lika bra som när den installerades.

Att det är självklart att PEN på nyförlagd kabel ska vara minst 10 kvadrat är det nog ingen som opponerar sig mot, däremot känns det som ett slöseri att byta en väl fungerande kabel bara för att man möjligen skulle kunna hitta något stöd för det i någon standard.

Skulle det vara att skärmen använts enbart som jord tidigare så kan jag hålla med om att man ändrar användningsområde genom att tilläggsmarkera den med ljusblått och kalla den PEN vilket troligen inte är tillåtet, men kan du mycke_nu förklara hur detta rent elektriskt skulle vara sämre?

Skulle man göra en sån ändring så känns det som att riskbedömningen för att frångå standard kan förklaras på ett betryggande sätt, vi får ett ljusblått tillägg på skärmen och lite returström, denna typ av kabel matar idag 100.000-tals (uppskattning/gissning) hus liggandes i mark vilket tär på skärmen på ett annat sätt.

Återkommer TS med vidare information, hade varit intressant att veta hur det gick?

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Det var mycke_nu som sa det ;)

Reglerna är glasklara, PEN ska vid nyinstallation vara minst 10 mm² utan undantag.
Det är övergångsreglerna som är oklara.
Om detta är en befintlig gammal 6 mm² huvudledning så behöver man inte byta den.
Frågan är var man drar gränsen.
När kom kraven på PEN = minst 10 mm2 ?

(Bara en allmän undran, som inte har med tråden i övrigt att göra. :o)

Mikael_L skrev:
När kom kraven på PEN = minst 10 mm2 ?

(Bara en allmän undran, som inte har med tråden i övrigt att göra. :o)
1996, om jag inte har blivit felinformerad. Tidigare skulle PEN-ledare ha samma area som fasledarna, därför det inte är ovanligt med 2,5mm2 PEN-ledare till friggebodar och dyl.

//Patrik

I samband med att "gula boken" ersattes av första "blå boken" dvs 1994. I övrigt håller jag med Slugge i att man inte behöver stirra sig blind på detta krav om det inte är större omläggningar eller nyanläggning. År kabeln i gott skick och svår att komma åt fyller den sin uppgift nu också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.