24 075 läst ·
47 svar
24k läst
47 svar
Vilken husleverantör ska vi välja?
Jag kan väl hålla med om att Smålandsvillan kan vara ett vettigt budgetalternativ. Men även om ytterväggarna är desamma som Myresjöhus innebär inte det att de är bra. Jag tycker inte att isolering i ett skikt med diffspärren direkt bakom gipset är en helt lyckad lösning. Men det kanske skall tilläggas att mina uppgifter är några år gamla. Kanske Myresjöhus/Smålandsvillans väggar ser annorlunda ut nu?snysop skrev:
Vi har fått en offert från Myresjöhus, på deras Duett villa, för 1,6 miljoner exkl tomt och sådana avgifter.
Det kommer nog landa på ca 2,5 miljoner innan allt är som vi vill ha det, så det behöver absolut inte innebära dålig leverantör, tråkig interiör och sämre standard bara för att man inte vill lägga 3-4 miljoner.
Det kommer nog landa på ca 2,5 miljoner innan allt är som vi vill ha det, så det behöver absolut inte innebära dålig leverantör, tråkig interiör och sämre standard bara för att man inte vill lägga 3-4 miljoner.
Eftersom den här tråden redan har hamnat lite utanför ämnet kan jag inte låta bli att bringa lite klarhet till diskussionen kring krypgrunder. Saxat från rapporten av KTH som citerats tidigare:
"Uteluftsventilerade krypgrunder drabbas ofta av skador. Femton av de 100undersökta ärendena i arkivet har skadan".
Hur många husägare tror ni väljer att kontrollera om det är något fel på sin grund om det inte luktar illa eller syns mikrobiell påväxt på exempelvis blindbotten? Eftersom ägarna till de undersökta grunderna troligtvis misstänker skada är det därför inte direkt förvånande att utslaget av undersökningen visar på en relativt hög andel i urvalet med skador i grunden... Resultatet kan därför knappast anses vara signifikativt för alla krypgrunder och undersökningens anspråk på att vara vetenskaplig torde således lukta lite illa...
Något annat värt att beakta är Anticimex årligen återkommande kampanjer mot krypgrunder. Som de flesta säkert vet säljer Anticimex avfuktare och har därigenom ett vinstintresse i att skrämma upp befintliga ägare till krypgrunder.
Jag är själv ingen ivrig påhejare av krypgrunder, men heller ingen motståndare till konstruktionen. Jag har tidigare jobbat med bl a krypgrunder, men bygger för närvarande ett eget hus med platta på mark. Detta beror dock uteslutande på den flexibilitet som min entreprenör kunde erbjuda.
Ledsen för "trådkapningen"
"Uteluftsventilerade krypgrunder drabbas ofta av skador. Femton av de 100undersökta ärendena i arkivet har skadan".
Hur många husägare tror ni väljer att kontrollera om det är något fel på sin grund om det inte luktar illa eller syns mikrobiell påväxt på exempelvis blindbotten? Eftersom ägarna till de undersökta grunderna troligtvis misstänker skada är det därför inte direkt förvånande att utslaget av undersökningen visar på en relativt hög andel i urvalet med skador i grunden... Resultatet kan därför knappast anses vara signifikativt för alla krypgrunder och undersökningens anspråk på att vara vetenskaplig torde således lukta lite illa...
Något annat värt att beakta är Anticimex årligen återkommande kampanjer mot krypgrunder. Som de flesta säkert vet säljer Anticimex avfuktare och har därigenom ett vinstintresse i att skrämma upp befintliga ägare till krypgrunder.
Jag är själv ingen ivrig påhejare av krypgrunder, men heller ingen motståndare till konstruktionen. Jag har tidigare jobbat med bl a krypgrunder, men bygger för närvarande ett eget hus med platta på mark. Detta beror dock uteslutande på den flexibilitet som min entreprenör kunde erbjuda.
Ledsen för "trådkapningen"
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tycker "sam" låter som en riktigt vettig människa.. Ingen pajkastning bara fakta.
Det är klart att det finns "sjuka" torpargrunder, men tänk hur många det finns i Sverige!!! Man måste ju sköta om sin grund.
Det är precis som med tex småel dom stora märkena som säljer mest har även högst antal reklamationer..
Det är klart att det finns "sjuka" torpargrunder, men tänk hur många det finns i Sverige!!! Man måste ju sköta om sin grund.
Det är precis som med tex småel dom stora märkena som säljer mest har även högst antal reklamationer..
Kanske http://fiskarhedenvillan.se, deras Sidensvansen är på 125 kvm och lite modernare look, schysst standard bl.a kök från ballingslöv. Materialsatsen kostar 636.000, sedan väljer man olika åtaganden bereoende på hur mkt man vill göra själv, den kan ni säkert få NF för ungefär 1,5 milj... tycker även att lövsångaren är fin
Den byggsatsen kostar 553.000, och villan är 120 kvm!
Båda har öppen planlösning + ryggåstak, med Fiskarheden har man stor möjlighet att påverka planlösningen
Vi ska nog bygga Doppingen, ett 1,5-plans hus! Säljaren som vi varit i kontakt med är hur bra som helst, fortfarande supertrevlig trots att vi är veligare än veligast och ändrat hustyp 3-4 ggr...minst!
Lycka till!
Båda har öppen planlösning + ryggåstak, med Fiskarheden har man stor möjlighet att påverka planlösningen
Vi ska nog bygga Doppingen, ett 1,5-plans hus! Säljaren som vi varit i kontakt med är hur bra som helst, fortfarande supertrevlig trots att vi är veligare än veligast och ändrat hustyp 3-4 ggr...minst!
Lycka till!
Ja, Sam är i högsta grad en vettig männsika! Vi skall bli grannar så vi måste hålla sams ;-)Annie&Kenneth skrev:Tycker "sam" låter som en riktigt vettig människa.. Ingen pajkastning bara fakta.
Det är klart att det finns "sjuka" torpargrunder, men tänk hur många det finns i Sverige!!! Man måste ju sköta om sin grund.
Det är precis som med tex småel dom stora märkena som säljer mest har även högst antal reklamationer..
Men personligen så tycker jag det låter som de argument som de som säljer torpargrunder använder sig av för att prata runt problematiken. Felen låter lite "för enkla" för att landets experits skall ha missat detta. Alla rapporter jag kunnat hitta har bara pekat åt ett håll.
I förra veckan diskuterade jag just krypgrunder med en "sakkunnig" verksam vid fuktcentrum vid Lunds universitet. Det var inga vackra ord som sades om torpargrunder. Men visst - rätt utförd på rätt markförhållanden funkar det säkert utmärkt. Det är dock fortfarande en riskkonstruktion och många förbiser just vikten av markförhållanden. Detta skulle t.ex. adrig ett husföretag som bara säljer torpargrund påpeka!
Att det finns många torpargrunder i Sverige är inget bevis för att det inte uppstår problem. Hus på torpargund har förändrats dramatiskt från 80-talet och frammåt efter den första "energikrisen". De nya torpargrunderna skall inte förväxlas med de som stått i 100 år.
Absolut! Ökad isolering (minskat värmeläckage), minskad ved/oljeeldning (ingen värmetillförsel) och att marken som är mest lämpad för hus vanligtvis bebyggs först (större fuktproblem) är inga faktorer som är till fördel för krypgunden.kungkokos skrev:
Men, jag tror att den till viss del har fått ett dåligt rykte p.g.a. att den byggs av de billigare husföretagen som vill pressa kostnader. Om grunden byggs korrekt, isoleras och utformas med ett system typ Trygghetsvakten minskar riskerna betydligt.
Medlem
· Västra Götaland
· 67 inlägg
Kanske kan följande tråd, som båda nämner Älvsbyhus och Myresjöhus, ge dig mer information:CatharinaG skrev:Jag och min man ligger i planeringsstadierna för att bygga nytt.
Vi vill ha en ny enplans-villa i modernt stuk med öppen planlösning på runt 100 kvm för max 1,5 miljoner och då nyckelfärdigt exkl tomt.
Vilken husleverantör rekommenderar ni?
Vi har kollat på Älvsbyhus och Myresjöhus, men har hört mycket negativt om Älvsbyhus.
Vad är era erfarenheter?
Tacksam för svar//Catharina och Anders
http://forum.byggahus.se/referenser-hustillverkare/33710-hustillverkare-hos-arn.html
Vill ni kolla på fler husleverantörer finns en bra länklista på följande sida:
http://inredning.infosidor.com/hus.html
"Snysop"!
200.00:-, vad ingår då? Mkt intressant då vi funderar på soutteräng men har svårt att kalkylera för grunden...ca. 85kvm platta, troligtvis ingen sprängning! Bör tilläggas att vi vill ha dubbelgarage nedtill så vi behöver komplettera med bärande bjälkar.
200.00:-, vad ingår då? Mkt intressant då vi funderar på soutteräng men har svårt att kalkylera för grunden...ca. 85kvm platta, troligtvis ingen sprängning! Bör tilläggas att vi vill ha dubbelgarage nedtill så vi behöver komplettera med bärande bjälkar.
Sofie&Peder, har inte allt på pränt här på jobbet så jag kan tyvärr inte svara just nu. Men det är skalet som ingår och innerväggar som den befintliga krypgrundsritningen. Skall ha det som en grovkällare och inte en beboelig. Därför är inte det medräknat golvmaterial, gips, träreglar osv. Inte heller vatten är neddraget .
Bara som reaktion på någon härovan - vi bygger med Hjältevad och vi har INTE krypgrund, utan platta på mark. Alla Finndomo-husen håller på att gå över till platta på mark.
Nu är jag byggingenjör också och vill också bara höja en röst och säga att både krypgrund och torpargrund faktiskt är bra och väl beprövade grunder som funkar BÄTTRE än platta på mark under vissa omständigheter. Det är alltså inte så enkelt att man bara kan klanka på krypgrunderna rakt av.
Nu är jag byggingenjör också och vill också bara höja en röst och säga att både krypgrund och torpargrund faktiskt är bra och väl beprövade grunder som funkar BÄTTRE än platta på mark under vissa omständigheter. Det är alltså inte så enkelt att man bara kan klanka på krypgrunderna rakt av.
Vad bra att finndomo skall gå över till platta! Man kan ju fundera på varför.
Som sagt, vid rätt markförhållanden kan dock torpargrund funka bra. Det är dock tyvärr sällan så att den genomsnittlige husköparen besitter denna kompetens. Ingen har påstått att torpargrund inte funkar, bara att skadefrekvensen är högre i dessa.
Som sagt, vid rätt markförhållanden kan dock torpargrund funka bra. Det är dock tyvärr sällan så att den genomsnittlige husköparen besitter denna kompetens. Ingen har påstått att torpargrund inte funkar, bara att skadefrekvensen är högre i dessa.