Y
Fick hem elektrikern idag och flyttade ett säkringsskåp. Påpekade att jag skulle ha kläder hängande på samma ställe som skåpet hamnade, men när jag komhem så hade de satt skåpet så högt så det var ju rätt kört.
-Kommer be han dra om. Eller så får jag sätta en träskiva med gångjärn framför och ha hatthyllan på den.

Vilketsom... Vilken höjd säger textboken att en hatthylla ska sitta på. Jag är rätt lång men planerar ju barn hit sen så vill ju gärna följa standarden iaf.

En höjd som känns lagom kanske? :S Satte min klädstång på ca1,70m. Ska du ha skoställ under och kanske hänga rockar på galgarna kanske den bör sitta lite högre.

Små/yngre barn kan få egna, roliga, krokar på väggen att hänga kläderna på.

Y
skåpet börjar på 128cm höjd och slutar på 200cm höjd... Täcker upp ganska flitigt den yta jag hade tänkt sikta in hyllan på. Fast om jag får honom att sänka skåpet 40-50cm så borde det ju funka bättre. (inbyggt skåp i vägg så kläderna hänger slätt mot luckan)

De finns väl nån norm för vilken höjd en central ska sitta på också?
Som jag antar trumfar hatthyllenormen ;)

Sänker han det 40-50cm så är det ju i barnhöjd...?

Y
hellre böjer jag på benen när en automatsäkring har gått, än att jag får stå på stege när kläder ska hängas upp ;)

• Gilla
jahaja452
  • Laddar…
Den dagen du får barn så ska du sätta lås på centralen? :)

Y
mummel... fast tjejens barn är gamla såsett, men ja det är klart... fast borde väl gå att trixa på nyckel..

fan då jag som hade tänkt ett litet skåp över hatthyllan, inte sånhär bjässe..

• Gilla
Thomas_jahaja
  • Laddar…
FredrikR skrev:
De finns väl nån norm för vilken höjd en central ska sitta på också?
Som jag antar trumfar hatthyllenormen ;)

Sänker han det 40-50cm så är det ju i barnhöjd...?
men om inte trådarna räcker längre......................................:P

Mikael_L
Jag tycker i alla fall att säkringscentralen hamnade på den bästa möjliga höjden. :)

Möjligen 1 dm högre, för att hålla bort barnfingar något högre upp i ålder ...

Y
pratade med elektrikern, han var inte direkt glad över missförståndet. Men, medgav att man kunde sätta ett annat som då blev liggande i något mindre storlek.

Köpte en standard hatthylla, mätte upp 170,175,180,185,190 och labrorerade lite.
170 hamande krokarna, 175 första plan och 195 översta plan... över där så kan en annan central(51,5x37cm) passa fint och man behöver inte dra om alla ledare och förlänga slangar...

kan ordna sig alltså :)

Y
8 år har gått och än engång sökte jag efter svar på denna fråga och fann min gamla tråd.

Kan bjuda på att jag inte har någon hatthylla än, blev en fristående ikeastång,
men sitter och skissar på egen och låta snickare skapa den.

Fast. Jag har inte kvar Habohatthyllan och är nyfiken på vissa mått.
Kanske har någon av er en standardhylla likt habo och vill mäta lite åt mig? :)

Nyfiken på hur stort avståndet är mellan hyllorna, och hur djupa hyllorna är med och utan avståndet till väggen, enligt bild:

Hatthylla av trä med måttangivelser markerade i rött (A och B) för hyllavstånd och blått (C) för djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Joellernej och 1 till
  • Laddar…
Hej, har du missat mitt fyra år gamla inlägg i Stora Skryttråden?
https://www.byggahus.se/forum/threa...-allmaen-beskadan.124179/page-58#post-1970479

Hyllorna är 46 cm djupa, och sitter med 31 cm höjdskillnad.
Hyllornas längd är 131 cm, inpassat mellan vägg och garderob.
Och den nedre hyllan sitter 160 cm över golvet, så en dubbel skohylla får plats under.

Och bara lugn, väggen är sedan länge panelad och klar :)

BirgitS
  • Gilla
Jonas.nil
  • Laddar…
Y
Toppen. :)

(Konstigt, jag kollade habo igår men den jag halkade in på saknade mått)

Tack så mycket

Y
Min egentliga fråga är, hur djup bör en hylla vara.

Knockonwood nämner 46cm. Habo kör 30cm.

När jag håller upp millimeterstocken och känner efter så känns alla mått väldiga då jag saknat hatthylla i många år.

Ni pyssliga som har korgar och annat på era hatthyllor, vilket djup är lagom?

Den blivande sittbänken ska vara 37cm djup.
mellan vägg och ytterdörr är det 45cm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.