Tack för alla svar.

Helt plötsligt slog det mig att jag kanske måste utesluta en robotklippare, trots allt, då vissa ställen på tomten är gräset väldigt högt,där jag helt enkelt inte orkat ta med handjagaren...Tror inte en robot klarar så högt och tätt gräs?

Idag ska jag åka in och titta på olika gräsklippare. Blir spännande att se vad jag kommer hem med...:)

• Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Helt plötsligt slog det mig att jag kanske måste utesluta en robotklippare, trots allt, då vissa ställen på tomten är gräset väldigt högt,
En robotklippare klipper regelbundet hela gräsytan den fått och därför blir gräset aldrig så högt.

thomas33 thomas33 skrev:
En robotklippare klipper regelbundet hela gräsytan den fått och därför blir gräset aldrig så högt.
Ja jag har förstått det.:) Frågan är om en robot klarar av att klippa när gräset redan hunnit växa sig så högt?

Roboten klipper överallt, men innan du installerar den, måste du klippa gräsytan till max 6 cm höjd.
Annars kommer det aldrig att fungera.

Jag klippte under några år gräset med en elektrisk stiga med sladd. Sladden är inget problem. Men den var lite klen. Om man väntat lite länge med att klippa som jag alltid gör så hade den problem att orka. Man får gå långsamt för att den inte skall stanna. Nu är jag tillbaka vid bensin.

Eftersom du byter från en handdriven så borde det tveklöst bli en förbättring med en elektrisk även om den inte har samma ork som en bensindriven.

Som sagt måste man klippa allt EN gång innam man drar igång roboten, sen löser den allt därefter. Det är otroligt skönt med robot och klart värt pengen. Om du har tajt budget kan en Mcculloch r1000 vara ett alternativ om en Husqvarna 315 är för dyr.

Om du inte vill köpa en robot ändå så köp en begagnad klippo på blocket

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Roboten klipper överallt, men innan du installerar den, måste du klippa gräsytan till max 6 cm höjd.
Annars kommer det aldrig att fungera.
Äh, jag har utökat klippytan några gånger och ena gången struntade jag helt i att klippa ner innan. Det går bra det med. Klipparen körde lite spiralmönster där några gånger och efter en vecka såg det utmärkt ut.

Gjorde samma sak hos syrran. Den gräsmattan såg ut som sju svåra år, men vi lade bara ut kabeln och lät roboten börja tugga i sig gräset. Ett par veckor senare var allt fint.

Visst, lite gräs lägger sig i början, men har man inte jättebråttom att få det snyggt vinner roboten.

Det man ska se till är att man inte lägger begränsningskabeln över gräset så att den klipps av, men annars är det lugnt.

Om man tycker bensinklipparen är svårstartad kan ett bra trix vara att skjutsa klipparen framåt och samtidig dra i snöret, då får man lite extra fart på motorn och den startar lätt.

• Gilla
VillaAnna och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om man tycker bensinklipparen är svårstartad kan ett bra trix vara att skjutsa klipparen framåt och samtidig dra i snöret, då får man lite extra fart på motorn och den startar lätt.
Jag hoppas innerligt att du har rätt, för nu blev det en bensinare trots att det inte var tänkt så från början.....

Killen i butiken konstaterade snabbt att en robot var utesluten, då den tydligen inte klarar lutningar så bra. En del av tomten sluttar en del nämligen.

Eldriven/batteridriven klippare var för små tomter som radhustomter,enligt honom, så jag förstod snabbt att det kommer ej funka i längden,med mina 1200 kvadratmeter:cool:

Så då blev det en bensinare ändå....Det är en bra klippbredd på den. 51 cm, så det känns ju bra..Köpte Alkylat bensin till den.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Jag tror du kommer att känna dig nöjd efter att ha klippt en gång.
Fick du med motorolja?
Klipparna brukar levereras utan olja och dumt att starta den utan!!!

MathiasS MathiasS skrev:
2 ggr olja. Du borde brännas på bål eller offras till motorgudarna som straff. Ny olja varje vår ska klipparen ha.....
I instruktionen till min Toro står det att oljan aldrig byts. Bara kollas och fylls på. En B&S motor.passar mig perfekt som aldrig bytt olja på ngn bensinare och ingen har skurit. De har pajjat i karossen eller drivningen.

• Gilla
Gavel
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Jag tror du kommer att känna dig nöjd efter att ha klippt en gång.
Fick du med motorolja?
Klipparna brukar levereras utan olja och dumt att starta den utan!!!
Jodå,olja köpte jag med. Har inte hunnit packa upp den ännu,så det kommer ta ett tag innan jag startar den. Jag hade koll på att man måste fylla på olja innan start,men tack för upplysningen ändå:)

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
V
Jodå,olja köpte jag med. Har inte hunnit packa upp den ännu,så det kommer ta ett tag innan jag startar den. Jag hade koll på att man måste fylla på olja innan start,men tack för upplysningen ändå:)
Vad blev det för maskin då?

V VillaAnna skrev:
Vad blev det för maskin då?
Tittade på vad den har fått för recensioner på nätet innan jag vågade svara.:D Haha.
Det blev en Meec Tools 2,1 kw.

Det fanns en Stiga också, men han i butiken sa att Stiga betalar du mer för pga det kända märket,men båda är lika bra.
Den har fått rätt bra recensioner på nätet,så det blir intressant att packa upp den. Lite regnigt här nu,och blött i gräset,så jag tänkte vänta till imorgon att ta upp den.

Det fanns en Stiga också, men han i butiken sa att Stiga betalar du mer för pga det kända märket,men båda är lika bra.
Nu är det förstås hos Jula du köpt den och Meec Tools är Julas egna märke!
Fördelen med en Stigaklippare är att du kan komma och köpa reservdelar nästa år och flera år framåt, medan Jula slutat med denna modell och bara säger att det inte finns några reservdelar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.