Jag har med stor glädje läst de flesta trådar om ger- och kapsågar i forumet samt även tittat på tester som gjorts av olika tidningar. Efter stor vånda har jag nu hittat två alternativ som jag tycker verkar vettiga:
Jag är dödligt less billiga skrotsågar som inte ger rätt vinkel eller alldeles för lurviga snitt. Eftersom jag bara är hemmapulare så förtjänar jag egentligen inte bättre, men tänkte lyxa till det med en såg med arbetsbord på max 8000 kr.
Så min fråga till erfarenheten här är om det är bra sågar eller om det finns bättre i prisklassen?
Jag vet att det finns mycket kunskap och hjälpvillighet, så jag tackar redan nu.
- Bosch GCM 8 SDE + GTA 3800 för c:a 7000 kr
- Makita LS0815FL + DEAWST06 för c:a 4600 kr
Jag är dödligt less billiga skrotsågar som inte ger rätt vinkel eller alldeles för lurviga snitt. Eftersom jag bara är hemmapulare så förtjänar jag egentligen inte bättre, men tänkte lyxa till det med en såg med arbetsbord på max 8000 kr.
Så min fråga till erfarenheten här är om det är bra sågar eller om det finns bättre i prisklassen?
Jag vet att det finns mycket kunskap och hjälpvillighet, så jag tackar redan nu.
Du får väldigt mycket såg för 8000:- inkl bord
Frågan är vad du kommer att använda den till? Har du något stort på gång som t.ex altanbygge, friggebod, nytt garage, hus etc. Då tycker jag att du bör satsa på en såg med 305 klinga, då den klarar av grövre virke.
Handlar det om lister och mindre virke så duger 260mm bra, och är billigare.
Har själv en 8 GCM som är en absolut bra såg. Kostar ca 3000:-. GTA3800 kan man hitta för mindre än 2000:-
Så fundera på om du ska ha en 305 eller 260.
Frågan är vad du kommer att använda den till? Har du något stort på gång som t.ex altanbygge, friggebod, nytt garage, hus etc. Då tycker jag att du bör satsa på en såg med 305 klinga, då den klarar av grövre virke.
Handlar det om lister och mindre virke så duger 260mm bra, och är billigare.
Har själv en 8 GCM som är en absolut bra såg. Kostar ca 3000:-. GTA3800 kan man hitta för mindre än 2000:-
Så fundera på om du ska ha en 305 eller 260.
Jag jämförde sågar med klingor på 190, 216 och 260 mm, men tittade aldrig på hela 305 mm. Hur som helst så tyckte jag att det räcker med att klara 45*225 mm (nu klarar båda mina förslag endast 215 mm) för att istället få en något mindre och smidigare såg.
Är du säker på att Bosch inte klarar mera än så kapade nästan igenom 300*18 i dag blev lite på hörnet kvar och är rätt säker att det är en sån jag har men den är ca 5 år gammal. Beijer hade kampanj + lite prut när jag köpte min fick den för 4000 kr inkl ett paket spik.TheDog skrev:
Jag var väldigt otydlig då det var vid 45° Snedsågning som sågarna låg runt 215 mm. Nedan har jag försökt sammanställa tekniska data från båda sågarna (hoppas jag fick det rätt).
Varför jag ställer frågor om sågarna var att jag nästan bestämt mig för Bosch då jag hittade någon som skrev att utsugsslangen krånglade, den var sidoinstabil, lasern kläggande igen samt att den var känslig för väder (nu kommer den mest att vara inne, men det klart att ibland måste man arbeta vid sämre väder).
Tekniska data Bosch GCM 8 SDE
Kapkapacitet 0° --------------------------- 70x312 mm
Kapkapacitet 45° geringssågning ---- 70x214 mm
Kapkapacitet 45° snedsågning ------- 48x312 mm
Geringsinställning ------------------------ 52° Vä / 60° Hö
Snedkapningsinställning --------------- 47° Vä / 47° Hö
Djup x längd x höjd ---------------------- 91x46x41 cm
Oscillationsfrekvens obelastad ------- 3.500 - 5.000 v/min.
Klingdiameter ----------------------------- 216 mm
Klinghåls-Ø -------------------------------- 30 mm
Vikt ------------------------------------------ 18,5 kg
Märkeffekt --------------------------------- 1.600 W
Tekniska data Makita LS0815FL
Kapkapacitet 0° --------------------------- 65x305 mm
Kapkapacitet 45° geringssågning ---- 65x215 mm
Kapkapacitet 45° snedsågning ------- 50x305 mm
Geringsinställning ------------------------ 50° Vä / 60° Hö
Snedkapningsinställning --------------- 48° Vä / 5° Hö
Djup x längd x höjd ---------------------- 75x45x49 cm
Oscillationsfrekvens obelastad ------- 5.000 v/min.
Vikt ------------------------------------------ 14,1 kg
Märkeffekt --------------------------------- 1.400 W
Varför jag ställer frågor om sågarna var att jag nästan bestämt mig för Bosch då jag hittade någon som skrev att utsugsslangen krånglade, den var sidoinstabil, lasern kläggande igen samt att den var känslig för väder (nu kommer den mest att vara inne, men det klart att ibland måste man arbeta vid sämre väder).
Tekniska data Bosch GCM 8 SDE
Kapkapacitet 0° --------------------------- 70x312 mm
Kapkapacitet 45° geringssågning ---- 70x214 mm
Kapkapacitet 45° snedsågning ------- 48x312 mm
Geringsinställning ------------------------ 52° Vä / 60° Hö
Snedkapningsinställning --------------- 47° Vä / 47° Hö
Djup x längd x höjd ---------------------- 91x46x41 cm
Oscillationsfrekvens obelastad ------- 3.500 - 5.000 v/min.
Vikt ------------------------------------------ 18,5 kg
Märkeffekt --------------------------------- 1.600 W
Tekniska data Makita LS0815FL
Kapkapacitet 0° --------------------------- 65x305 mm
Kapkapacitet 45° geringssågning ---- 65x215 mm
Kapkapacitet 45° snedsågning ------- 50x305 mm
Geringsinställning ------------------------ 50° Vä / 60° Hö
Snedkapningsinställning --------------- 48° Vä / 5° Hö
Djup x längd x höjd ---------------------- 75x45x49 cm
Oscillationsfrekvens obelastad ------- 5.000 v/min.
Vikt ------------------------------------------ 14,1 kg
Märkeffekt --------------------------------- 1.400 W
Redigerat:
vi kör med Bosch GCM 8 SDE på jobbet.
Riktigt mycket såg för de pengarna. Och den duger utmärkt till tyngre altanbyggen och husbyggen.
Däremot rekomenderar jag Dewaltbocken då det är smidigare att fälla in benen på. Men det är
mer en smaksak då både boschen och dewaltbocken är bra.
Festool är särklass bäst men kostar därefter.
Riktigt mycket såg för de pengarna. Och den duger utmärkt till tyngre altanbyggen och husbyggen.
Däremot rekomenderar jag Dewaltbocken då det är smidigare att fälla in benen på. Men det är
mer en smaksak då både boschen och dewaltbocken är bra.
Festool är särklass bäst men kostar därefter.
Det kommer funka fint, klingorna på blå Bosch håller hög nivå.TheDog skrev:
8SDE kommer med en 48T klinga.
Såg att Bosch skulle fixa 312 det gör inte min äldre modell nått har dom ändrat i alla fall annars ser dom lika ut. Jag använder aldrig lasern men den funkar om man vill använda men gillar inte laser överhuvud taget men tex Festols som lyser på båda sidor om klingan är bättre däremot lyset använder jag. Förstår inte riktigt vad problemet med att vika ihop bocken skulle vara ? Ett tips är att köpa extra upplag till boken som man kan ha närmare sågen så man lättare kan kapa material i olika längder utan att behöva flytta upplagen.