Byggahus.se
Hej.
Har ett antal gamla kvalitativa plastfat vilka frugan nu vill använda för bevattning. Tänkte köpa en kran som passar i antingen den stora eller lilla öppningen på faten men lyckas inte reda ut vad gängan heter.
Bifogar en skiss på hur gängorna ser ut och hoppas att någon kan hjälpa mig. Hoppas någon förstår något av skissen. :)
Faten är som nyast från 80-talet, kanske äldre om det har någon betydelse.
 
  • Skiss av plastfat med måttangivelser för stor och liten gänga på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompletterar med en bild på pluggarna där man ser hur gängan ser ut. Längs ner sitter en oring.
 
  • Vita plastpluggar med gänga och en synlig oring längst ner, placerade på en smutsig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog ingen standardgrej direkt..........De flesta som har div plasttunnor borrar ju hål nertill och monterar kran på det viset.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Kan va så att det inte är någon standard. Har dock en viss förhoppning om att det ändå kan vara något åt det hållet.

Detta är tunnor utan lock som jag har tänkt mig ha liggande för att dölja dem på ett smidigt sätt på den platsen dom skall vara. Alltså typ den här modellen. https://www.witre.se/img/S/GRP/ST/AIG1783407.jpg
Därmed svårt att borra och sätta dit en kran då det inte går att komma åt på insidan.
 
Går det inte att borra i de stora pluggarna då?
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
H Hegge_ skrev:
Kan va så att det inte är någon standard. Har dock en viss förhoppning om att det ändå kan vara något åt det hållet.

Detta är tunnor utan lock som jag har tänkt mig ha liggande för att dölja dem på ett smidigt sätt på den platsen dom skall vara. Alltså typ den här modellen. [länk]
Därmed svårt att borra och sätta dit en kran då det inte går att komma åt på insidan.
Det kan gå att komma åt från insidan, jag har använt mig av en https://shop.humle.se/utrustning/jasning/tillbehor/tappkranar/spigot-wrench för att montera kranar i plastdamejanner. Förmodligen så är den länkade för kort, men det är ju bara att förlänga med en rörstump. Om nu kranen har mutter på insidan som stämmer med den här.
 
Den "adaptern" jag hittade och köpte passade klockrent. Nu monterat och klart med en kran för bevattning av växthuset
 
  • Grön vattentunna med monterad adapter och ansluten slang med kran för växthusbevattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.