Växthus
axion9: Hej! Vi funderar på att slå till på ett växthus av modellen season från Willabgarden. 17mm isolerglas (dubbelglas med luftspalt) 13,7 kvm alt 17 kvm. Inte bestämt oss. Någon som har ett och kan rekommendera det alt tipsa om något annat likvärdigt? Inte billigt men betalar hellre för kvalitet. Kommer stå i ett blåsigt läge men modellen ser robust ut. Tänker mig en elfläkt som
MillaF: Vi har börjat mura en mur av tegelsten till ett växthus. Tyvärr slarvade vi lite med finishen på fogen, som på sina ställen är ojämn, både för mycket fog på vissa ställen och för lite på andra. Jag förstår att det bästa är att göra klart på en gång. Men hur kan man på enklaste sätt snygga till de fogar som redan stelnat? Gärna tips på hur man får bort färgrester från
Staffan-N: Gardena Pipeline är en produkt för detta användningsområde. Att gräva ner en slang grunt som man kopplar till utkastaren. Finns en ventil som ska dränera systemet när det inre är trycksak. Inte använt det själv dock.
Sara Ilstedt: Vi håller på och monterar ett willab garden växthus, green room Wall 14,6 kvm. Nu har vi monterat stommen vilket har gått relativt bra men tagit lång tid. Vi är normalhändiga amatörer. När jag öppnade sugkoppen för glasrutorna föll det ut en ny bruksanvisning som jag inte sett förut! Där står bla att växthuset ska ha en midja, ”vilket enklast görs med hjälp av spännband
Abies koreana: Kolla här; https://giftinformation.se/vaxtregister/nattskatta/
Broderlax: [citat] Ja, det är stiftat och kittat,det är ca 5-7mm mellan stommen och glaset
Astared: [MEDIA=facebook]100001128297529/posts/pfbid02Wik1qPeXoTwoCeSh6SSEmzcotgxKfYErSfz4FdsxwinF18wkCkmivnxYb18Gc4onl[/MEDIA]
AG A: Jag måste bara få lägga till en sak, som egentligen inte har med tråden att göra. Men jag är så nöjd att jag jag gör det ändå. Jag gjorde en otrolig chansning när jag köpte mitt växthus. Det är på ganska precis 10m2, och kostade 10.900kr. Dessutom köpt hos Hemfint. Ett företag med sämre omdöme får man leta efter. Risken att det bara var skräp, eller att det skulle fattas
Lindaug: [citat] Hej! Gammal fråga men står i precis samma frågeställning nu. Hur löste du detta? Jag ska fästa mitt växthus på en lecamur och tänker att jag helst bara vill skruva fast växthusets sockel direkt i lecamuren. Men går det?
tommib: Vädret går ju att korrigera för om man verkligen vill. Jag tänker att det är två helt olika driftfall och att det i växthuset handlar om att öka den naturliga konvektionen och sänka temperaturen. I stallfallet handlar det om att byta luften. Det är dock mest killgissningar från min sida.
Jiji: [citat] Jag menar det som säljs som "kogödsel" i säck, på tex plantagen och liknande ställen. Det består mest av torv och hönsgödsel. [bild] (Själv använder jag hästgödsel från en kompis gård.)
Holypain: Kolla gärna på Bauhaus.se där fann jag liknande växthus för samma priser som på outl1.
daVinci: [citat] Jag ser ingen nackdel med tvåglas-fönster. Det har fördelen att isolera lite bättre så ni kan troligen förlänga säsongen lite med de. Ni behöver ordna möjlighet till ventilation. Det blir varmt på sommaren. Bara sagt så ni inte glömmer bort det i byggandet.
tpsoft: [citat] Jag valde att lägga vanlig syllpapp då jag hade det hemma. Tätar väl inte direkt men skyddar iallafall lite. Vår mur är byggt med murblock i betong.
Jiji: Just det, det går utmärkt att plocka tomaterna när de nått full storlek och mogna dem inne.
mika m: [citat] Fönster finns att få tag på om du inte måste absolut ha karmar till. Beroende på hur många fönster du ska ha så behöver du kanske köpa från flera annonser. Vet en som åkte med sin släpkärra till lokala återvinningscentral och när det kom någon med intressanta fönster i lasset lastade de över det till hans släp. Tror det är högsäsong för fönster byte nu. Lycka till.
Harald Blåtumme: Den gråa listen där nere är en plastlist. Man klämmer på den på plåtprofilen undertill, typ S-form på plastlisten. Sedan skjuter man in kanalplastskivan ovanifrån så den går in i listen där nere. __ PS. Vårt gamla mindre växthus använde galvade stålclips för att hålla fast kanalplastskivorna i aluprofilerna. Detta nya växthus har istället spår i aluminiumprofilerna där man
ELantagonism: [citat] Har även en video försöker ladda upp den nu.. [bild]
Marlen Eskilsson: Snygga odlingslådor! Det blir så fint när man gör det i samma som huset så att det riktigt smälter in.
ELantagonism: [citat] Hej Steve! Tack så jättemycket för denna räddning, har precis ödslat 3h med de jäkla fönstrena innan jag hittade ditt inlägg, har också ett Bruka 6,2 kvm Tänkte bara höra - vad för sorts silikon köpte du? Tacksam för svar! Mvh
sladdbarn: Hej, Ska bygga ett växthus av gamla fönster. Vill gärna ha en kamin i gjutjärn i växthuset, en äldre typ. Pratade med sotarn och han gav mig rådet att skaffa en skorsten som var avsedd för höga temperaturer (600 grader), typ bastuskorsten. Han sa att en vanlig skorsten skulle vara för klen och inte hålla i längden. Eftersom det blir så varmt om man eldar med ved i de kaminerna. Sen
gunric: [citat] Peppar, peppar så har de två via har hållit 10-15 år. Eller den ena är faktiskt bytt men det berodde på att jag lyckades bryta sönder gängorna på en av anslutningarna.
Peter_K: Då var äntligen alla glas i taket bytta till 3 mm. Hoppas de håller bättre. [bild]
Staffan-N: Sen vet jag inte om det finns någon strategisk fördel med att bygga attefall och friggebod så mycket på prickmark som möjligt, för att spara den oprickade marken till framtida byggnader som behöver lov.
Ville Itämaa: Har tänkt följande upplägg: 1. https://www.biltema.se/bat/battrailers/vinschar/vinsch-350-kg-2000060451 2. https://www.biltema.se/bat/battrailers/wire/vinschwire-20-m-2000059872 3. https://www.watski.se/enkelblock-rostfri-50-mm-11LwZ 4. 2x4 tum planka 5. 10st metallstolpar ca 20mm diam 6. Beslag för fäste mot taknock 7. 2st Hållare/skenor som fästes mot vägg (under nockbalken) för att
Magnus Schultzén: Sant. Men vill nog också ha nåt emellan dem för mera golv liknande stil. Tackar för tipset