Växthus

Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. Maveric77

Så byggde jag mitt orangeri/trädgårdshus - Inspiration och bilder

Tack @Dalbotös ! Måtten är ca 7,5 x 3,5 meter.
    Maveric77 · 11d · 25 svar · 11,9k läst
    ·
  2. C

Putsa toppen på mur som växthus ska stå på?

Du kan också montera glaspartierna som tänkt, och lägga en regnskyddande plåt på utsidan så vatten inte står samlat på en plan yta. Alt putsa ett fall på den exponerande delen.
    corre · 17d · 4 svar · 387 läst
    ·
  3. L

Nita ihop presenningar?

Kardborreband kanske är en bra idé. Det skulle jag kunna sy fast på båda bitarna och komma åt med en handsymaskin. Undrar om de klarar så grova material bara.
    lubbe75 · 29d · 7 svar · 296 läst
  4. N

Visa ditt växthus !

Motorsågen fick jobba lite.. [media] Fönstren är härdade bordsskivor från IKEA, (GLASHOLM / LERBERG med äggmönster). Vi tömde lagret hos IKEA Västerås och IKEA Borlänge för att skrapa ihop till detta alster :D Förutom en TV-hylla och en enklare fristående odlingsrabatt på tomten, så var detta första erfarenheten av att jobba med timmerstockar, så blev ju en aningen
    Nicke_Ne · 21 aug · 113 svar · 123,9k läst
    ·
  5. P

Grund till växthus

Det är lite olika på olika modeller om de är avsedda att fästas i enstaka punkter, typ plintar, eller om de ska stå på en sockel av till exempel lecablock eller skruvas fast i ett tralldäck eller liknande. Den förra modellen har kraftigare balk nertill medans den senare har en klenare profil. Jag valde modellen för sockel då den förstärkta typen var betydligt dyrare. När jag jobbade
    PNO · 3 aug · 62 svar · 48,5k läst
    ·
  6. N

Hydroponisk odling?

Jag tror jag har tagit upp frågan förut, men tror inte jag har hittat nån lösning ännu. För att göra rent hydroponiska system så har jag sett att det är vanligt att man använder väteperoxid. Det finns vattenreningstabletter som vad jag förstått alstrar väteperoxid när man löser upp dem i vatten, Biotab Clean Water heter en sort som finns på t.ex Jula och Clas O. De finns i två
    Nerre · 5 jul · 261 svar · 44,1k läst
    ·
  7. Oldboy

Växthus grund

Frigoliten kan du använda som markisolering för att behålla värmen i grunden inne i växthuset. Dvs du ställer den utanför grunden så djupt du orkar gräva (60-70 cm). Ska du ha ett uppvärmt växthus/orangeri/uterum så kan det vara ett annat läge, men för ett vanligt kallväxthus är det utmärkt. Normalt gjuter man en armerad sula att mura en grund ifrån. Om man frångår det så
    Oldboy · 3 jul · 3 svar · 813 läst
  8. S

Solfångare för växthusuppvärmning.

En modern cirk pump drar inte många W/H annars kan du sätta en solcellsdriven historia med batteribackup. Alt skippa batteri då kommer den börja snurra när solen lyser (samt då när vattnet värms)
    sir_daniel · 25 jun · 3 svar · 405 läst
  9. 13th Marine

Bygga eget växthus, ritningar?

I vårt växthus står nedersta på "syllen", och de ovanför hänger på det. https://www.harald-nyborg.se/glashallare-20st.html finns säkert ställen man kan köpa större paket, går säkert att bocka till själv om man vill. Urtag funkar säkert bra, kan bli svårt att byta trasiga rutor bara. Samt få dem att inte skallra.
    13th Marine · 8 jun · 3 svar · 664 läst
  10. S

Någon med Juliana Junior 12,1 med fundament?

Jag har ett junior 10m2 med stålsockel, det är lika brett, men har en sektion mindre på längden. Jag kan mäta bredden på sockeln i helgen om du är hjälpt av det. (Om jag hade byggt i dag och gjutit en stabil ram hade jag helt hoppat över sockeln, det blir en ganska rejäl "tröskel" som hade varit skönt att slippa.)
    snoddas2 · 17 maj · 1 svar · 646 läst
  11. Snigla

Impulsivt & oplanerat litet växthusbygge..

Panelen målas vit.,och sedan var det dags att börja med golvet! Vi har mycket växter inne som växer oss ur huset och vill komma ut i "värmen" :) Vi har, som ni troligen anat, inte jämnat till marken.. så det blir till att väga in golvet sådär lite lagom. Eller ja.. golvreglarna iaf. Både regelverket och golvmaterialet blir/är impregnerat (kändes mest rätt då det står på backen
    Snigla · 15 maj · 25 svar · 10,0k läst
    ·
  12. W

Diverse frågor om växthus

Vi har en lite knepig tomt i ett område där husen står väldigt tätt. Vår södergavel är bara 7,5 m från tomtgräns och grannens norrgavel är barq ca 4 m från gränsen. Vi vill ju spklart använda vår södersida till ngt vettigt men för att få lite avkildhet behövs ett insynsskydd mot grannen. Först tänkte jag plank men sen slog det mig att vi kanske skulle kunna bygga ett växthus
    weyk · 11 maj · 0 svar · 476 läst
  13. A

Växthus, rött med kanalplast ca 2.40 x 3.30

Hej. Jag vet inte om det går att få tag på Maxi-serien någon annan stans än willab garden. Men juliana serien som de också säljer finns att köpa över webben på ett flertal olika ställen, och då är det 20-30% billigare. Det enda (tror jag) man går miste om då är Willabs garanti, men tänkte mig själv klara mig utan den.
    Andreas75 · 7 maj · 1 svar · 434 läst
  14. G

Frostskydd med värmekabel i odlingsbänkar i växthus

Det kanske är så att plantorna klarar sig, känner mest för att dra på hängslena också. Förvisso stiger värme men i det här fallet tänker jag mest att få till ett mikroklimat under duken, inte att värma plantorna eller jorden :-)
    gunric · 24 apr · 3 svar · 606 läst
  15. klaskarlsson

Uterum - Växthus - ångspärr

Jag tänker såhär: *Plasten är till för att skydda så att fukt inte tränger in och kondenserar inuti isoleringen *Man måste se till att alltid ha varmare (fuktig) luft på insidan, blir det kallare på insidan kan man få en reverserad kondensation (tex på våren). *Jag antar att ytterväggen till huset är intakt (inkl ev plast osv) - annars skall man ju bygga som huset är byggt helt
    klaskarlsson · 20 apr · 1 svar · 632 läst
  16. G

Rustik yta på mur

Jag har gjort mur för växthus och vill ha en rustik yta. Tänkte endast slamma ytan och borsta. Räcker det ? Eller kommer det spricka lätt ?
    gnsmk · 10 apr · 0 svar · 565 läst
  17. S

Kan man placera växthus på befintligt trädäck?

Det går bra om däcket klarar av extravikten. Du måste förankra växthuset på trädäcket på något sätt endå. Brukar fungera med vinkeljärn. Ditt trädäck måste också vara plant. Kolla först med långpasset så det inte är lagt med fall för då kan du få världens problem när du ska glasa.
    s97danl · 9 apr · 1 svar · 1,2k läst
  18. C

Fästa växthusplast

Du kan ju skruva en list ovanpå plasten, då låser det bra och går att demontera relativt enkelt och helt. Vissa bygglador har tunna tryckta lister i lager, då slipper du såga upp en regel också.
    corre · 3 apr · 3 svar · 1,1k läst
  19. M

Bygga växthus

martinåsaka · 23 mar · 10 svar · 1,4k läst
    ·
  20. hsd

Trätrall i växthus?

Jag lade små betongplattor ca 15x20 cm, lätt att spola av
    hsd · 11 mar · 6 svar · 1,2k läst
  21. kenneth5828

Timerinställd fönsteröppnare?

Något sånt här ? http://www.abilia.com/sv/produkt/fönsteröppnare?product_category=25 Hadde något liknande i lägenheten, finns lite olika sorter, iregel går det under hjälpmedel.
    kenneth5828 · 2 mar · 3 svar · 801 läst
  22. Oldboy

3-glas fönster i växthuset

Nu har du säkert redan utformning och storlek klart, och det är förmodligen styrt av huset det ska dockas till mm, men ändå ett par tips ytterligare: 1) Bygg stort. Ju större volym desto mindre häftiga temperaturfluktuationer vid normalt svenskt väder (halvklart). 2) Bygg med brant taklutning (45°) så slipper du bekymmer med snö (=gå ut och skotta taket när det snöar). 3) Bygg
    Oldboy · 25 feb · 5 svar · 1,5k läst
  23. L

Bygga växthus i lärk

[citat] Ja precis. Jag har tagit del av tråden och fått svar på olika frågor och blivit enormt inspererad av era byggen. Riktigt fina jobb ni har gjort. Det vore kul med lite bilder från era alstrar såhär några år senare. Tack för en bra tråd!
    L-OFast · 5 feb · 145 svar · 129,0k läst
    ·
  24. P

Grund för växthus placerat ovanpå jordvärmeslingor

Hej, hoppas få input av någon som kanske har kunskap om mark eller erfarnehet av samma situation som jag. Har tänkt köpa växthus (ca. 10 kvm). Har jordvämeslingor nedgrävda över hela tomten som är underdimensionerade så får relativt stora rörelser i marken över ett år (skapas "diken" i gräsmattan där slingorna går under några år). Växthuset måste placeras över slingorna och
    Pikkenix · 26 jan · 0 svar · 1,1k läst
  25. P

Växthus att njuta i

Har en tanke kring hur jag ska göra grundarbetet till vårt växthus. Det kommer mäta ca 15 kvadratmeter. Har förstås i ett första skede tänkt murad grund. Blir ett hiskelit grävande..puh. Detta föranleder andra tankar som jag skulle uppskatta era synpunkter kring: Min idé är då att anlägga växthuset direkt på cementplattor och därefter förankra ramen med armeringsjärn nerslagna
    Prettywoman · 22 jan · 0 svar · 1,0k läst
  26. V

nytt träväxthua

Här ser ni hur glaset är fäst på väggarna, alla klämlister är urfrästa med en klyvsåg, ett visst pyssel. Den är alltså tjockare på mitten där jag har skruvat och urfrästa ytan klämmer fast glaset med hjälp av gummilister. På taket är det inte urfräst utan enbart hela lärklister som pressar nedåt, jag har satt en liten bockad plåtbit längst ner som eventuellt glidskydd.
    växthus12 · nov '16 · 25 svar · 13,4k läst
    ·
  27. L

Sparfönster

Japp, vi har erfarenhet...Köpte 6 pardörrar till vårt renoverade garage för att göra det till orangeri. Väldigt snyggt, härligt med "äkta" spröjs MEN färgen sitter inte fast. Byggarna som monterade dörrarna skyddade dem med plast för att inte stänka puts på dem. Nu hävdar Sparfönster att det är fel på tejpen!! Vi har varit i kontakt med tejptillverkaren, som säger att det är
    LottaO · nov '16 · 2 svar · 4,3k läst
  28. K

Hur varmt vill man ha i växthus.

Om du inte har någon skugga utanför växthuset måste du absolut skaffa skugga inne! Antingen genom att kalka taket eller sätta upp någon form av skuggväv/gardin! Oavsett om du har ventilation som fungerar räcker inte det när solen står på. Jag har köpt billiga vita gardiner på IKEA och hängt upp i plastad spiral i taket. Det ger inte jättemycket skugga, men det dämpar
    KristinaRT · sep '16 · 7 svar · 3,8k läst
    ·
  29. osiris

Stenläggning i växthus

Här kan man se lite hur det blev även om det är en massa sågspån på stenarna från bordsbygget
    osiris · aug '16 · 7 svar · 4,0k läst
    ·
  30. Oldboy

Takstolar eller nockbalk?

Nockbalken är till för att skapa ett helt fritt utrymme. Det kräver dock att du får tag i en >7 m lång tryckt balk i lämplig dimension. Alternativt att en bärande "vägg" görs i mitten ca så kan nockbalken skarvas. En bärande "vägg" stagar också upp konstruktionen i sidled på mitten. Med takstolar kan du ersätta den nedre tvärbalken med wire. Wiren tar upp de normala draglasterna
    Oldboy · aug '16 · 2 svar · 2,4k läst
Laddar...