Hej Forumet,

Jag har en röris fråga som ingen på Ahlsell kan hjälpa så ni kanske vet och vill ge mig ett tipps!

Jag har ett t-koppling till min retur av radiator med konstig gänga (material verkar vara mässing) som är varken 3/8 eller 1/2 men har typ en 18mm diameter alltså i mellan av dom.

Jag vill sätta en busning/koppling till 1/2 där för att få en gren. Vad kan det vara för gänga, själva kopplingen sitter på en gammal järnrör (17mm).

Har nån en aning vilken storlek det kan vara och vad jag kan köpa utan att kapa?

Tack

• Hand håller en avlägsnad kranventil framför rör, rost och detritus synliga, potentiell reparation pågående.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar på 1/2” och att du kanske inte fått till mätningen. Köp annars en bussning av varje dimension och testa. På de gamla svarta kopplingarna här hemma brukar dimensionen vara präglad på rördelarna så om du skrapar bort färg kanske du hittar något.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tack @Bernieberg men en 1/2 mutter kan jag slänga över gängan och en 3/8 är för liten.

Där ser man… vad är det för stigning?

• Gilla
hansulainen
  • Laddar…
Jag lägger till en bild av tillhörande mutter som passar:

• Sliten sexkantig metallföremål på träbord, bakgrunden inkluderar en dator-mus. Objektet ser ut som en mutter eller adapter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju en returventil med injustering/avstängningsmöjlighet. Det ska sitta en skruv där som man kan justera eller stänga flödet med.
Där ska du inte koppla på något.

• Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det är ju en returventil med injustering/avstängningsmöjlighet. Det ska sitta en skruv där som man kan justera eller stänga flödet med.
Där ska du inte koppla på något.
Tack @lordi det stämmer bra. Det finns en liten skruv där inner, därför också ett inv gänga.

Hur löser jag bäst att grena så jag kan koppla en till radiator till retur? Kan man evtl byta hela returventilen? Inte mycket plats att kapa röret under returventilen.

Rickard.
Tycker det ser lite lurigt ut det där, frågan är om det inte är lättast och bäst att kapa nära golv och bygga om allt efter det nya med elförzinkad eller koppar...

• Gilla
hansulainen
  • Laddar…
hansulainen hansulainen skrev:
Tack @lordi det stämmer bra. Det finns en liten skruv där inner, därför också ett inv gänga.

Hur löser jag bäst att grena så jag kan koppla en till radiator till retur? Kan man evtl byta hela returventilen? Inte mycket plats att kapa röret under returventilen.
Du behöver ju även grena av tilloppet i så fall.
Enklast är ju om du kan höja befintlig radiator så du får plats med t-rör.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tack båda.

@lordi : Tillopp är redan grenat och proppat. Sågade av järnröret och kopplade Vattete 1810 med röd stål klämma, fungerade utmärkt.

Gissningsvis är/var det withworth rörgänga. Vanligt på äldre järnrör.
https://inwfile.com/s-fq/8muwlm.jpg

Har en del gängsnitt om ngn är intresserad :). Antagligen inte....

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tack!

För mig hade iaf varit det bästa att kunna koppla den andra returen direkt till denna gängen (utan returventilsinsats) och gör om det hela efter vintern när jag ska renovera detta rummet.

Rickard.
Det är en kreativ lösning men det borde väl fungera tycker jag.
Måste jag gissa så skulle jag gissa på att det är en metrisk gängprofil med fin men inte nödvändigtvis standard fingänga stigning.

• Gilla
hansulainen
  • Laddar…
Vill man veta så är det ju bara mäta med rätt grejer och sen rusta sig med nå gängtabeller. Enklast att börja med är ju stigningen. Då kan man ju inrikta sig på metriskt eller tum.
Men som sagt, bara för att det är gängor i en rördetalj så betyder det ju inte att det är standard.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.