wildeside
Jag vet att den ena är nätdriven och den andra batteridriven.
Jag har 5 st batterier så vilket som fungerar för min del.
Men i övrigt undrar jag om dom är likvärdiga.
DRT50 är utrustad med belysning vilket jag inte läst om RT0700 skulle vara, är det den enda skillnaden utöver strömen?
Det skiljer bara 800 kr på priset just nu vilken skulle ni valt?

Har du känt på den irl? Jag tyckte inte om den jämfört med en riktig överhandsfräs. Sen vet jag inte hur den käkar batteri. Frågan är om det inte är enklare att hantera med sladd trots allt. Batteriet väger ju också en del. Men, ej testat den så ta mina tankar för vad de är :)

• Gilla
KarlstadPeter
  • Laddar…
wildeside
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Har du känt på den irl? Jag tyckte inte om den jämfört med en riktig överhandsfräs. Sen vet jag inte hur den käkar batteri. Frågan är om det inte är enklare att hantera med sladd trots allt. Batteriet väger ju också en del. Men, ej testat den så ta mina tankar för vad de är :)
Det jag känner är väll att fördelen för DRT50 är att det sitter en lampa i den annars lutar det mot RT0700: an.
Suck alla dessa svåra beslut i denna ilands värld, förr då hade man tagit fram hyvel o fil.....

• Gilla
Toye_
  • Laddar…
Jag hade liknande funderingar för något år sedan. Då letade jag efter omdömen och hittade en del åsikter om att den batteridrivna var "rackigare" och därför ett sämre val, så jag köpte den med sladd. Jag köpte den i låda med flera olika baser och tillbehör som jag aldrig använt. Om det är en sådan skillnad på riktigt, eller om jag bara googlade slarvigt, vet jag inte. Däremot är jag förvånansvärt nöjd med den jag köpte. Lite liten bas ibland så man får hålla stadigt, men jag använder oftare den än min mer normalstora fräs.

wildeside
Det fick bli en Makita RT0700CX5J hitta den till ett bra pris, kunde inte motivera det dyrare priset för en DRT50 bara för att den har lampa.
Får väl köpa en lampa till för mellanskillnaden om det är för mörkt.
Har uttag i taket i snickarboden där den mest kommer att användas så jag tror inte att kabeln kommer vara i vägen.
Fräsen kommer ju inte användas yrkesmässigt så det kan vara intelligent att titta på ekonomin ibland även om ha begäret oftast vinner:rofl:

Jag köpte DRT50 för ett par år sedan. Jag har inte använt någon annan fräs, men blev riktigt imponerad vilken kraft den har. Tycker inte heller att den är dåligt byggd på något sätt, tvärt om. Med det sagt har man väl i de flesta fall inte egentligen någon fördel av en sladdlös, då man behöver en dammsugare i alla fall med slang kopplad. Mindre jobb utomhus är väl de tillfällen som en batterimaskin har en fördel. Lampa är trevligt, konstigt att de inte fixat det på den med sladd ännu.

wildeside
L Lilllen skrev:
Jag köpte DRT50 för ett par år sedan. Jag har inte använt någon annan fräs, men blev riktigt imponerad vilken kraft den har. Tycker inte heller att den är dåligt byggd på något sätt, tvärt om. Med det sagt har man väl i de flesta fall inte egentligen någon fördel av en sladdlös, då man behöver en dammsugare i alla fall med slang kopplad. Mindre jobb utomhus är väl de tillfällen som en batterimaskin har en fördel. Lampa är trevligt, konstigt att de inte fixat det på den med sladd ännu.
Jag är nöjd med RT0700, meckade dit en lampa så det problemet löste sig.
Det är lite som vanligt är man inte nöjd eller sett någon bra ide så får man slöjda lite.
Ha begäret är det som är svårast att ha kontroll över.
Så mitt nya projekt är att bygga en cnc fräs.
Första tanken va att använda RT0700 som spindel, men som vanligt så tog ha begäret över så det blev en ny spindel till projektet.

wildeside wildeside skrev:
Jag är nöjd med RT0700, meckade dit en lampa så det problemet löste sig.
Det är lite som vanligt är man inte nöjd eller sett någon bra ide så får man slöjda lite.
Ha begäret är det som är svårast att ha kontroll över.
Så mitt nya projekt är att bygga en cnc fräs.
Första tanken va att använda RT0700 som spindel, men som vanligt så tog ha begäret över så det blev en ny spindel till projektet.
(y) Fick du till någon bra lösning med lampan? Jag har själv ett liknande problem med en elektrisk skruvmejsel, men svårt att få till något som inte blir klumpigt.
Aha! CNC har jag också tänkt bygga. Flera olika egentligen, men första tänkte jag faktiskt använda Makitan till, så köpte 65 mm fäste från AliExpress.

wildeside
L Lilllen skrev:
(y) Fick du till någon bra lösning med lampan? Jag har själv ett liknande problem med en elektrisk skruvmejsel, men svårt att få till något som inte blir klumpigt.
Aha! CNC har jag också tänkt bygga. Flera olika egentligen, men första tänkte jag faktiskt använda Makitan till, så köpte 65 mm fäste från AliExpress.
Min vana trogen så döda jag alla garantier genom att göra så här.
1 fördjupning i maskin halsen/fästet för kabeln.
2 Montera två små ledlampor bredvid fästet för frässtålet.
3 satt fast en batterilåda med kardborre och kontakt, så att när det inte behövs eller är i vägen så är det enkelt att ta bort batterilådan.
Kanske inte den smidigaste lösningen till en elektrisk skruvmejsel tyvärr.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.