camaro1969 skrev:
intressant att det är SKA-krav i våtrum, tack för info, har aldrig sett tidigare. undrar när dessa vart just SKA-krav
Gäller det även i bastun ?

• Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
Man bygger väl inte bastu med tätskikt på väggarna, och golvet uppnår sällan den temperaturen. Hemma går bastun inte mer än 2-3h som mest?

På gymmet är den däremot 80c 16h om dygnet, så där lär det spela viss roll.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
corre skrev:
Man bygger väl inte bastu med tätskikt på väggarna, och golvet uppnår sällan den temperaturen. Hemma går bastun inte mer än 2-3h som mest?

På gymmet är den däremot 80c 16h om dygnet, så där lär det spela viss roll.
okej så det är alltså för att skydda tätskiktet?

då förstår jag även att det bara är SKA krav i våtutrymmen,

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Har du 80 grader i bastun lär även golvet vara rätt varmt. Tror vi har golvvärme i bastun på jobbet fast bastun går nästan hela tiden. Man ska nog ha dåligt isolerat hus om yt tempen ska bli nått problem gissar jag.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
smurfen72 skrev:
Delta på 10 grader är för mycket lär ge lågt flöde i slingorna om vp är direkt kopplad dvs använder samma cp till golvvärmen som genom vp. Skulle gissa på att du kan köra med 5 graders delta utan problem. Man brukar ligga runt 3 grader ofta lägre på en golvvärme slinga så att man får jämn fördelning av värmen i golvet.
Förlåt . Stämmer 1-3 delta mellan slingorna .jag prata om inlopp o utlopp.

Jo men kör du ut 27 grader så får du tillbaka 24-26 grader från golven men på vp har du 10 graders delta dvs den kör också ut 27 grader men då ska inkommande vara 17 grader nått som inte stämmer här ?

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
smurfen72 skrev:
Jo men kör du ut 27 grader så får du tillbaka 24-26 grader från golven men på vp har du 10 graders delta dvs den kör också ut 27 grader men då ska inkommande vara 17 grader nått som inte stämmer här ?
Just nu ute är det 7 grader
vp kör ut 30 o får tillbaka 20
graderna på 1 plan är 20 o uppe 17
Golven nere är runt 21-22 o uppe 17-18..just detta nu pumpen är endast inställd på 18,5

Du har för högt delta öka cp.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
smurfen72 skrev:
Du har för högt delta öka cp.
Mena 7 grader ute.

Aha ok.men om cp går på max redan är cp då underdim?!?
Wilo cirkulationspump med justeringsratten inställd på maxinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inställningarna på pumpen är egentligen inte hastigheten på pumpen utan vilken differenstryck den ska hålla. Och jag tror inte den står på max, jag tror den står på 1 för konstant differenstryck. Det är nämligen den typ av reglering som rekommenderas för golvvärme. Prova att ändra den till 2 så får vi se vad som händer. Tänk på att det tar en stund innan ändringen märks.

Här är manualen till en liknande pump, http://productfinder-wilo.cdn.media...92/110975/wilo_f_0200002b00010b8200010092.pdf

Redigerat:
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
mexitegel skrev:
Inställningarna på pumpen är egentligen inte hastigheten på pumpen utan vilken differenstryck den ska hålla. Och jag tror inte den står på max, jag tror den står på 1 för konstant differenstryck. Det är nämligen den typ av reglering som rekommenderas för golvvärme. Prova att ändra den till 2 så får vi se vad som händer. Tänk på att det tar en stund innan ändringen märks.

Här är manualen till en liknande pump, [länk]
Fotot är då den står på 1 i vanliga fall står den på 6an...i läge 6 så därför undrar jag om jag ska ha en större cp?! Eller mer flöde än 1 kubik i timmen. Tack för manualen!

Du kan inte lägga in lite bilder på fördelarn, styrning mm.
Du kanske har fel flödesriktning förbi någon del och kan trimma in det mer.
Finns det flödesmötare eller diffranstryckmätningsmöjlighet tex?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vad hade du i delta när vp lämnade bra med effekt om du har 10 grader nu så blir det riktigt högt om vp lämnar 1/3 del extra i effekt. Nu är det antagligen inte det som gör att det inte blir varmt eftersom det är effekt som saknas men deltat bör åtgärdas men 1000 liter tim bör vara ok till runt 12 kw lite beroende på vilket delta vp är byggd för ?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
corre skrev:
Du kan inte lägga in lite bilder på fördelarn, styrning mm.
Du kanske har fel flödesriktning förbi någon del och kan trimma in det mer.
Finns det flödesmötare eller diffranstryckmätningsmöjlighet tex?

Värmefördelare för golvvärme märkt "OPTI Heat FLOO 12" med anslutna kopparrör och påfäst klämbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

har ingen styrning mer än själva flödet o temp..vad föreslår du..kallet är mkt kallare där uppe vilket jag ej förstår orkar ej flödet hela vägen..för min flrsta våning håller värmen..?!

kristofer12345
smurfen72 skrev:
Vad hade du i delta när vp lämnade bra med effekt om du har 10 grader nu så blir det riktigt högt om vp lämnar 1/3 del extra i effekt. Nu är det antagligen inte det som gör att det inte blir varmt eftersom det är effekt som saknas men deltat bör åtgärdas men 1000 liter tim bör vara ok till runt 12 kw lite beroende på vilket delta vp är byggd för ?
Delta nu från vp är 26 ut o 18 grader in..så ca 8 ..men 1000 liter h kör jag nu ca .men fattar ej vf golbet uppe bara är 16 grader när 1 plan har 21 nåhot med flödet eller..kan ej förstår detta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.