En sak som jag inte förstår är behovet av att kunna göra omkörningar?
Är det 100+ så är det generellt flerfiligt eller enfiligt med räcken. Är det 90-väg så finns det ofta bra sikt. Är det 70-väg är det förmodligen inte så många bilar som inte kan hålla hastigheten...
Jag ser det som en större fördel att lära sig tålamod och planering i trafiken än att ha möjlighet att göra omkörningar som inte borde göras? För att köra om en lastbil som ligger 5 km/h under hastighetsgränsen är inte livsnödvändigt. Det är dessutom mer ekonomiskt.
Är det 100+ så är det generellt flerfiligt eller enfiligt med räcken. Är det 90-väg så finns det ofta bra sikt. Är det 70-väg är det förmodligen inte så många bilar som inte kan hålla hastigheten...
Jag ser det som en större fördel att lära sig tålamod och planering i trafiken än att ha möjlighet att göra omkörningar som inte borde göras? För att köra om en lastbil som ligger 5 km/h under hastighetsgränsen är inte livsnödvändigt. Det är dessutom mer ekonomiskt.
Synd att folk tänker sådär, vägarna bli fulla med överstora bilar i onödan. Själv har jag kört Yaris på landsväg, skogsväg och motorväg i 15 år utan problem. Nån månad sen kom det lite snö och kyla på vägarna och en stor SUV låg på taket i diket då jag körde om.H Harald Blåtumme skrev:Men tänk såhär. Vad kan du själv acceptera som bil i vad du använder den till. Handlar det uteslutande om småtransporter lokalt i stan, ja då kan jag acceptera en liten småbil. Är det övervägande landsväg, motorväg så vill jag personligen aldrig sitta i en liten småbil, vill ha skyddet av en vettigt utrustad tyngre bil som har bra kraft för omkörningar osv.
Jag vill inte att mina ungar ska köra runt med dåligt rustade fordon.
Iofs, men efter att en nära släkting dog i en frontalkrock (efter att en mötande bil kom ut i mötande körfält) så tänker jag annorlunda. Inga småbilar på mötesväg över 70 km/h. Nu har vi ett par mindre bilar i familjen, men de körs främst på motorväg, 70-vägar och i stan. Skall någon köra på större mötesvägar så blir det SUVen för den personen.DennisCA skrev:
Bara stor är inte per automatik säkrare.
På Youtube finns filmen när man testar en Renault Modus mot en Volvo 940, där visas att säkerheten tagit ett skutt framåt på de år det skiljer mellan bilarna.
FD svärföräldrarna frontalkrockade med en BMW 7 serie med sin SAAB 9000 utan airbag.
SAABen var helt platt i fronten nästan fram till vindrutan, dörrarna gick att öppna, svärfar bröt några revben, svärmor handlederna då hon satte upp händerna mot insturmentpanelen.
Personerna i BMWn fick åka likbil från platsen, ett yngre par.
På Youtube finns filmen när man testar en Renault Modus mot en Volvo 940, där visas att säkerheten tagit ett skutt framåt på de år det skiljer mellan bilarna.
FD svärföräldrarna frontalkrockade med en BMW 7 serie med sin SAAB 9000 utan airbag.
SAABen var helt platt i fronten nästan fram till vindrutan, dörrarna gick att öppna, svärfar bröt några revben, svärmor handlederna då hon satte upp händerna mot insturmentpanelen.
Och när man gör ett sånt val, så är det på andras bekostnad.pacman42 skrev:
Iofs, men efter att en nära släkting dog i en frontalkrock (efter att en mötande bil kom ut i mötande körfält) så tänker jag annorlunda. Inga småbilar på mötesväg över 70 km/h. Nu har vi ett par mindre bilar i familjen, men de körs främst på motorväg, 70-vägar och i stan. Skall någon köra på större mötesvägar så blir det SUVen för den personen.
Nej, det håller jag inte med om. Det är ett väldigt trångsynt sätt att se det på. Du kan lika gärna möta en lätt lastbil eller en långtradare. Då ökar du chanserna för att den som kör dessa skall känna sig skyldiga till ett dödsfall.DennisCA skrev:
Allting är avgöranden.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Helt sant, jag har sett en del YT-klipp på samma tema. Nyare bilar har generellt mycket stora fördelar. Som du beskriver så kan även - idag - urgamla Saabar ha en inbyggd säkerhet via noggrant designade deformationszoner som kan vara till hjälp när det smäller rejält. Airbags hjälper bara så långt.Isakare skrev:
Bara stor är inte per automatik säkrare.
Tragiskt att motpartens förare och passagerare avled i en relativt bastant bil, alla borde ha överlevt kan man tycka. Men kanske en riktigt gammal BMW 7-serie då eller någon teknisk komplikation eller olycklig krockvinkel, BMW brukar göra riktigt stadiga bilar där passagerarutrymmet omgärdas av en ordentlig skyddsbur i höghållfast stål och fina deformationszoner precis som tex Saab 9000 på sin tid. Allt hänger ju på hur krocken skedde men de som avled här borde ha suttit i en bil som jag föredrar att sitta i på vägar i hög hastighet där man kan få möten.
Jo, det var en E23 som pressenterades 1977, SAAB 9000 kom 1984.H Harald Blåtumme skrev:Helt sant, jag har sett en del YT-klipp på samma tema. Nyare bilar har generellt mycket stora fördelar. Som du beskriver så kan även - idag - urgamla Saabar ha en inbyggd säkerhet via noggrant designade deformationszoner som kan vara till hjälp när det smäller rejält. Airbags hjälper bara så långt.
Tragiskt att motpartens förare och passagerare avled i en relativt bastant bil, alla borde ha överlevt kan man tycka. Men kanske en riktigt gammal BMW 7-serie då eller någon teknisk komplikation eller olycklig krockvinkel, BMW brukar göra riktigt stadiga bilar där passagerarutrymmet omgärdas av en ordentlig skyddsbur i höghållfast stål och fina deformationszoner precis som tex Saab 9000 på sin tid. Allt hänger ju på hur krocken skedde men de som avled här borde ha suttit i en bil som jag föredrar att sitta i på vägar i hög hastighet där man kan få möten.
Krocken var lite i vinkel men helt front mot front. BMWn kom i hög fart och klarade inte en svag kurva, svärföräldrarna rullade sakta i morgonrusningen.
Beror på, jag jobbar som besiktningstekniker på Besikta bilprovning och många bilar är slut rostmässigt vid dessa årsmodeller. Speciellt om vi pratar asiatiska bilar. Jag hade satsat på en V70, tråkig och törstig men rätt simpel och gedigen konstruktion. Tål även rost MYCKET bra!Bart skrev:
Den första generationen Volvo V70 fram till år 2000 är en av de mest rosttåliga bilar som har funnits. Den fick rostbetyg 5 av tidningen ViBilägare. Jag har flera bekanta och grannar som har misskött sina V70/S70 i många år utan att dom har rostat. Generationen därefter är bara marginellt sämre.
Det är väldigt synd att Volvo kraftigt har försämrat rosttåligheten på de senaste bilarna. Numera har dom rostbetyg 3 i ViBilägare och enligt återkommande rostbesiktningar så rostar deras långtidstestade V90 värre än mina gamla Saabar. Saab från år 2000 hade rostbetyg 3 liksom Volvo V90 har idag. Saabens betyg 3 är dock en stark 3:a, den rostar bara i skärmkanterna bak och nertill i innerskärmarna. Underredet och motorbärramen är fria från rost. Volvo V90 har en svag 3:a, hela underredet rostar på ett sätt som man främst brukar se hos Toyota och andra asiatiska bilar.
ViBilägare har jämfört Volvo V90 med bilar från Audi, BMW och Mercedes som alla hade rostbetyg 5. Det hela är otroligt dåligt och pinsamt för Volvo som förnekar problemen trots tydliga bildbevis. Använd ViBilägares rosttester för att välja bil med så god rosttålighet som möjligt.
Det är väldigt synd att Volvo kraftigt har försämrat rosttåligheten på de senaste bilarna. Numera har dom rostbetyg 3 i ViBilägare och enligt återkommande rostbesiktningar så rostar deras långtidstestade V90 värre än mina gamla Saabar. Saab från år 2000 hade rostbetyg 3 liksom Volvo V90 har idag. Saabens betyg 3 är dock en stark 3:a, den rostar bara i skärmkanterna bak och nertill i innerskärmarna. Underredet och motorbärramen är fria från rost. Volvo V90 har en svag 3:a, hela underredet rostar på ett sätt som man främst brukar se hos Toyota och andra asiatiska bilar.
ViBilägare har jämfört Volvo V90 med bilar från Audi, BMW och Mercedes som alla hade rostbetyg 5. Det hela är otroligt dåligt och pinsamt för Volvo som förnekar problemen trots tydliga bildbevis. Använd ViBilägares rosttester för att välja bil med så god rosttålighet som möjligt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
nja det finns 850/V70 som rostar.......men många är välskötta och det är ju de man lär hitta. Tycker som jag nämnde tidigare att det är en av de allra bästa första bilar man kan ha.
Klicka här för att svara