Bästa bil jag någonsin ägt var en Mazda 6 av förra generationen. Den fanns 2008-2012. Körde 16k mil med den med minimalt med reparationer. Snygg, rymligt (enormt bagage för en sedan och riktigt fint baksäte), körglad, toppenfin motor (jag hade 170hk 2,5l bensinaren) och driftsäker.

Det enda att hålla koll på är rosten. Jag rostskyddsbehandlade min tidigt så jag fick aldrig några problem med den.

Bilar att undvika är VAGs (Skoda, Audi, VW, Seat) bensinare, 1,4, 1,8 och 2.0 mellan typ 2009-2014. De hade problem med skyhög oljeförbrukning bl.a. Jag har ägt en dylik och det var den värsta bil jag ägt och det har gjort att jag nog aldrig mer kommer äga en VAG-produkt.

• Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag tänker att det är när underhållet och servicen tunnar ut efter 15 år som man på riktigt skiljer agnarna från vetet;)
Nä, jag ska sluta bråka med dig. Det är klart att man ska lägga vikt vid statistik, även om den nu diskuterade nog inte ensamt bör användas för att peka på extremer åt något av hållen.
Man kanske kunde kolla på hur många procent av sålda bilmodeller som fortfarande rullar efter 15 år?:thinking:

Gällande underhållet är vi rörande överens i alla fall(y)
bråka på du, det tål jag. Kanske behöver du hitta lite fakta som stödjer den ena eller andra tesen bara….:) för egen del kör jag eu-bilar men tycker det är svårt att snacka bort statistiken.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
bråka på du, det tål jag. Kanske behöver du hitta lite fakta som stödjer den ena eller andra tesen bara….:) för egen del kör jag eu-bilar men tycker det är svårt att snacka bort statistiken.
Väldigt enkel statistik i inlägget:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-foerstabil.488635/page-4#post-5245532

Bara taget från blocket, hur många bilar som säljs av olika märken av relativt nya bilar och typ 25 år gamla. Man ser tydligt vilka märke som är vanliga som nya och som försvinner som äldre.

S Styrman_jansson skrev:
Bästa bil jag någonsin ägt var en Mazda 6 av förra generationen. Den fanns 2008-2012. Körde 16k mil med den med minimalt med reparationer. Snygg, rymligt (enormt bagage för en sedan och riktigt fint baksäte), körglad, toppenfin motor (jag hade 170hk 2,5l bensinaren) och driftsäker.

Det enda att hålla koll på är rosten. Jag rostskyddsbehandlade min tidigt så jag fick aldrig några problem med den.

Bilar att undvika är VAGs (Skoda, Audi, VW, Seat) bensinare, 1,4, 1,8 och 2.0 mellan typ 2009-2014. De hade problem med skyhög oljeförbrukning bl.a. Jag har ägt en dylik och det var den värsta bil jag ägt och det har gjort att jag nog aldrig mer kommer äga en VAG-produkt.
Samma här. Hade en Skoda + Passat med de årtalen med diverse krångel. Passaten rostade sönder, Skodan elfel+motor.

Guldkorn kan man hitta på Gotland.
Toyota Camry -87 41" mil.
Bilens hjulhus med smuts och lera. Däck och silverfärgad kaross synlig. Grov textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Myckling och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nåja, nog saltas de större vägarna även i Norrland. När jag var ung gick en gräns vid Sundsvall; E4 söder om Sundsvall saltades, men norr om så sandades den. Sen ett antal år tillbaka saltas den numera även norrut.
Nånu. Nu ska vi int vara sånna men det saltades hela E4 i rätt många år med en paus längs Pite Kommun då kommunen stred upp i högsta instans för att föärbjuda saltskitn.

Men resten av norrland var mycket mer knapsu och lydde husse i Borlänge.

B b8q skrev:
Nåja, nog saltas de större vägarna även i Norrland. När jag var ung gick en gräns vid Sundsvall; E4 söder om Sundsvall saltades, men norr om så sandades den. Sen ett antal år tillbaka saltas den numera även norrut.
ligger sundsvall i västernorrland :crysmile: inte norrland ;)

Appendix Appendix skrev:
Nånu. Nu ska vi int vara sånna men det saltades hela E4 i rätt många år med en paus längs Pite Kommun då kommunen stred upp i högsta instans för att föärbjuda saltskitn.

Men resten av norrland var mycket mer knapsu och lydde husse i Borlänge.
Det saltas tyvärr för fullt i Piteå också nu. Tror alla statliga vägar i kommunen saltas, och även större vägar inåt landet. I Arjeplog tycker jag det verkat vara saltfritt däremot!

Bart Bart skrev:
Som sagt. Volvo har alltid stått högt hos mig. Stor, trygg och lätt att hitta delar och kunnigt folk som kan hjälpa om det överstiger mina ytterst ringa kunskaper om bilar. Som vanligt handlar det väl mer om att hitta rätt bil snarare än rätt märke?

Japanska bilar kommer med i sökningarna nu också.

En bil ska alltså vara minst 30 år gammal för att vara skattebefriad. Jag hade hoppats på att landa in på 15 - 20 år, men går det att hitta en bra bil som är 30 år gammal kan det helt klart vara ett alternativ.
Mercedes W124 kanske?

Lätt att fixa (billig reparation beroende på vad det är så klart), snabb (sexcylindrig) och säker.

Välj helst en med oljebaserad lack dvs före oktober 1993.

Skattefri.

Värde på väg upp.

Jag har kört sådan sedan 1995 och skulle aldrig byta till något nyare (typ ipad på hjul).

Rätt många entusiaster i världen.

V ViktorHg skrev:
Det saltas tyvärr för fullt i Piteå också nu. Tror alla statliga vägar i kommunen saltas, och även större vägar inåt landet. I Arjeplog tycker jag det verkat vara saltfritt däremot!
Ja NU ja
Men det var för att man drev det upp i högsta instans och förlorade. Som enda kommun som tog striden.

Har dock sett vinterväg på E4 i Pite så det saltas nog mycket mindre än på övriga kommuner.
I Pite kommun är E4 den enda vägen som saltas då man har "jämkat" med kommunen.

Men nog om det;

Jag skulle säga. Köp en bil senare modell än 2005 så kommer rostproblemet vara mindre
Utom VAG gruppens skitfordon då :)

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ligger sundsvall i västernorrland :crysmile: inte norrland ;)
Bådadera.

Jag har alltid haft som tumregel att välja en relativt tung mellanklassbil med prioriterad säkerhet, för mig själv och andras. Jag har inte ägt många bilar genom åren men i ordning:
- Volvo 144 -72, mycket bra bil lättservad men blev litet rostig på slutet och styrväxeln blev skabbig. På den tiden hade man ju fördelningsdosor, brytare och skit som krävde litet tillsyn då och då men inga stora grejer. Bytte in den mot att den skulle skrotas efter min bedömning men den rullade på vägarna bevisligen flera år efter.
- Volvo 244 GLT -84, gillade bilen starkt. "Silverpilen", designen påminner om ett lok och den hängde med länge. Lättmekad, ok pulver under huven också säkert 140 häst. Ingen turbo.
- Saab 9000 CD, -92. Kändes som en smidig katt på vägen jfr tidigare Volvon. Hade den länge, älskad och inte särkilt mycket underhåll på den heller. Smart motorstyrningssystem med "plattan" över motorn innehålande det mesta av motorstyrning inkl tändspolar.
- BMW 523i -97: fullkomligt fantastiskt skönt chassi, kurvtagning, hur den suger upp ojämnheter i vägen och klänger sig fast i kurvor. Hyfsat kul motor också, älskar den raka sexan med sitt sköna harmoniska ljud och drag. Har faktiskt kvar denna, kan inte släppa den. Bytt stötdämpare och fjädrar för att få den till typ nybilskänsla. En fantastisk bil och inte särskilt rostig alls endast något kosmetiskt lacksläpp.
- Volvo S80-07, en litet mer tråkig svenssonmodell som standard får jag väl säga, skuttar runt på vägen som en skadeskjuten kråka där det är ojämnt ... så litet mer avfjädrad som en typisk amerikansk bil typ Buick. Ska ta mig i kragen och byta stöttor på den så kanske det blir litet vettigare. Men otroligt bra pulver under huven där med BSR trim, runt 260 hkr och det är vad jag ser som rimligt om man inte har fyrhjulsdrift eller ännu hellre bakhjulsdrift - det blir mycket "torque steering" med såpass mycket kraft i fram. Har varit en snäll bil underhållsmässigt, enda var ett remhaveri förra året där en avbrunnen AC-rem åkte in i kamremmen och orsakade överkuggning och bekymmer. Men motorn kunde räddas, har kvar bilen forsatt en riktig slitvarg med drag osv.

Som synes, jag ligger alltid typ minst en generation bakom senaste modellerna och känner mig fortsatt supernöjd med det. Viktigt för mig i alla tider har varit att jag måste färdas i bilar som kan ta ordentligt med stryk i en ev krock, jag vill att mina barn ska göra samma val även om det kan innebära att det blir en något mera bränsletörstig bil.

Jo, en stor säker bil är jag inne. Frugan kikar på lite mindre bilar åt honom. Jag tänker som så att en stor bil är inte bara säker, han kanske fattar vinken då att han får plats med sina prylar i den och kan flytta ...

• Haha
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jo, en stor säker bil är jag inne. Frugan kikar på lite mindre bilar åt honom. Jag tänker som så att en stor bil är inte bara säker, han kanske fattar vinken då att han får plats med sina prylar i den och kan flytta ...
varför inte en skåpbil vanlife är så jävla poppis oss unga idag

Bart Bart skrev:
Men tänk såhär. Vad kan du själv acceptera som bil i vad du använder den till. Handlar det uteslutande om småtransporter lokalt i stan, ja då kan jag acceptera en liten småbil. Är det övervägande landsväg, motorväg så vill jag personligen aldrig sitta i en liten småbil, vill ha skyddet av en vettigt utrustad tyngre bil som har bra kraft för omkörningar osv.

Jag vill inte att mina ungar ska köra runt med dåligt rustade fordon.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.