Jag drar om inkommande vatten och har tänkt sätta en fördelare efter mätaren för att tidigt splitta upp rören i huset.
Till platsen kommer 3x22mm pex och då har jag tänkt att man skulle vilja ha en fördelare med 1xG25 in och 3xG20 ut, typ LK uni-25, så jag kan dra feta rör till separata förbrukargrupper i huset.

Guldfärgad rörfördelare med flera anslutningar för vattenrör, används för att distribuera vatten i husets rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har letat och ser att den fördelaren knappt finns till salu någonstans och nu undrar jag om jag är fel ute. Gör man inte såhär? Är det någon annan lösning jag borde ha sett?

J jhall skrev:
Jag drar om inkommande vatten och har tänkt sätta en fördelare efter mätaren för att tidigt splitta upp rören i huset.
Till platsen kommer 3x22mm pex och då har jag tänkt att man skulle vilja ha en fördelare med 1xG25 in och 3xG20 ut, typ LK uni-25, så jag kan dra feta rör till separata förbrukargrupper i huset.

[bild]

Jag har letat och ser att den fördelaren knappt finns till salu någonstans och nu undrar jag om jag är fel ute. Gör man inte såhär? Är det någon annan lösning jag borde ha sett?
inte funderat på att splitta innan mätaren?....

returen returen skrev:
inte funderat på att splitta innan mätaren?....
Som man gör med elen menar du? /s

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
T
J jhall skrev:

[bild]

Vi har en sådan lösning på landet - det funkar bra för oss.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Vi har en sådan lösning på landet - det funkar bra för oss.
Låter bra, blev bara lite förvånad över att den storleken på fördelare inte är mer tillgänglig.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Krilleman
J jhall skrev:
Låter bra, blev bara lite förvånad över att den storleken på fördelare inte är mer tillgänglig.
Den finns lagerlagd hos grossist.
Så valfri röris kan ta hem den med leverans "dagen efter".

Ahlsells lagerstatus just nu:
71st 2-rörs.
49st 3-rörs.

Men jag undrar hur din installation ser ut för att krävas en fördelare efter vattenmätaren... 🤔🤔

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Den finns lagerlagd hos grossist.
Så valfri röris kan ta hem den med leverans "dagen efter".

Ahlsells lagerstatus just nu:
71st 2-rörs.
49st 3-rörs.

Men jag undrar hur din installation ser ut för att krävas en fördelare efter vattenmätaren... 🤔🤔
Vattnet kommer in på "fel sida" av huset. Alla förbrukare är på andra sidan. I dagsläget förverkligas det med ett grovt lindat rör i källartaket på sämsta stället.

Jag har tänkt gjuta om golvet och då går rören ner där och i samband med det tänkte jag förbättra ledningsvägarna lite så istället för ett fett kopparrör i taket har man 3 mindre PEX i golvet. Varje rör går sen mer eller mindre rakt mot förbrukargruppen istället för att nysta sig genom hela huset.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Borde gå att bygga ihop något med t ex Vatettes dubbelmuttrar, ett par T-kopplingar och en vinkel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.