Vilken färg är bäst för fönster? Återigen har vi åkt till en så kallad professionell butik och har efter ett år haft problem med färgflagning eftersom vi inte fick all rätt information.

Vi använde Alcro och det är en trestegsprocess (som de flesta vi har hört) men vi informerades bara om två av dem.

Vi var informerade om ”Grundfärg” och ”Täckfärg”… Jag har aldrig lagt märke till det förrän nu när vi har problem att på framsidan av Täckfärgburken det finns alla delar av processen 1 till 3 ..... Jag borde ha lagt märke till detta men lyssnat på de så kallade proffs i butiken och missat det första steget ”Grundolja”.

Självklart måste vi reparera skadan och jag vill ha några råd om vad vi ska göra ....

Jag kommer aldrig att återvända till Colorama efter fiaskot med Sioo: x på fasaden och att chefen på Colorama här i Sundsvall har ljugit för ARN.

Om jag tar bort all flagnandefärg ... vilken färg rekommenderar forumet för bästa resultat?

Jag har tittat på många olika färgbehandlingar. Jag skulle vilja undvika att ta bort alla spår av den gamla färgen på grund av den tid det skulle ta. Om det är den enda lösningen kommer jag att göra det? Men om jag tar bort all flagandefärgen och rengör ytan vilken färg jag ska använda för att få det bästa resultat?

Många tycker att Flügger är bra och många rekommenderar bara Demidekk. Kan någon ge mig något bra råd….

Tack så mycket!

bookie56

Linoljefärg är det bästa enligt mig. Behövs bara stryka på ren linolja var femte år så håller det länge. Men att måla på det du har målat med nu går nog inte, för det du målade med är säker nå plastfärg, för fönsterfärg brukar vara de. Men är de oljefärg så räcker det med att skrapa bort det som sitter löst.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Linoljefärg är det bästa enligt mig. Behövs bara stryka på ren linolja var femte år så håller det länge. Men att måla på det du har målat med nu går nog inte, för det du målade med är säker nå plastfärg, för fönsterfärg brukar vara de. Men är de oljefärg så räcker det med att skrapa bort det som sitter löst.
Nej inte oljefärg tyvärrr....

Bjor Bjor skrev:
Håller med dig där. Linoljefärg, kräver en del underarbetes men det betalar sig i längden.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Håller med dig där. Linoljefärg, kräver en del underarbetes men det betalar sig i längden.
Vad är innebörden av detta?
Måste jag skrapa bort allt Alcro färg?

bookie56

Det bästa är nog att måla med någon akrylatfärg igen. Skrapa bort allt som är löst och sen lite sandpapper och målartvätt. Ska du byta till en oljefärg så måste all färg bort, använd då varmluftspistol eller en speedheater.

Flagnande färg beror knappast på att du skippat grundolja?

har Fönsterfärg på alla foder och vindskivor sedan +15 år och tycker det har fungerat utmärkt. Även staket målas med Fönsterfärgen.

målade du på obehandlat trä från början?

• Gilla
ChrisNyroos
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Det bästa är nog att måla med någon akrylatfärg igen. Skrapa bort allt som är löst och sen lite sandpapper och målartvätt. Ska du byta till en oljefärg så måste all färg bort, använd då varmluftspistol eller en speedheater.
B bookie56 skrev:
Vad är innebörden av detta?
Måste jag skrapa bort allt Alcro färg?

bookie56
Har du målat med akrylatfärg tidigare ska du skrapa bort det gamla, och det brukar vara mycket jobb med.

MathiasS MathiasS skrev:
Flagnande färg beror knappast på att du skippat grundolja?

har Fönsterfärg på alla foder och vindskivor sedan +15 år och tycker det har fungerat utmärkt. Även staket målas med Fönsterfärgen.

målade du på obehandlat trä från början?
Ja, det gjorde jag...och det är inte frågan om fukt eller liknande....bra förhållande då...

M MetteKson skrev:
Har du målat med akrylatfärg tidigare ska du skrapa bort det gamla, och det brukar vara mycket jobb med.
Okej! Tack för ditt svar!

M MetteKson skrev:
Jag misstänkte det....

B bookie56 skrev:
Ja, det gjorde jag...och det är inte frågan om fukt eller liknande....bra förhållande då...
Då måste du fundera på vad problemet egentligen är. Om du börjat med rent trä, det är inte speciellt utsatt osv, så är det konstigt om färgen flagnar inom ett år. Kan du ha målat i starkt solljus så färgen torkat för snabbt?

Produkten är inte så dålig att den flagnar efter 1 år.

G
"Fönsterfärg" som benämning brukar väl inte vara ren akrylat? Oftast alkyd eller hybrid (akrylat och alkyd emulsion med vatten) tror jag. Grundfärg otroligt viktigt annars fastnar inte färdigfärgen alls.
Själv använder jag Ottossons linoljefärg på mina gamla fönsterbågar.

• Gilla
lopec
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Då måste du fundera på vad problemet egentligen är. Om du börjat med rent trä, det är inte speciellt utsatt osv, så är det konstigt om färgen flagnar inom ett år. Kan du ha målat i starkt solljus så färgen torkat för snabbt?

Produkten är inte så dålig att den flagnar efter 1 år.
Hos Norrlandsfärg och de har tittat på problemet och tror att fönsterna levererades med någon behandling på ytan...men vi har ingen kontakt med leverantör efter reklamations frågor angående olika saker...tyvärr är det ganska vanligt att när leverantören har fått betalt...är...nonchalanta mot klagomål vi ska skrapa bort och börjar om...

• Gilla
Roger Gidlöf
  • Laddar…
G OMathson skrev:
"Fönsterfärg" som benämning brukar väl inte vara ren akrylat? Oftast alkyd eller hybrid (akrylat och alkyd emulsion med vatten) tror jag. Grundfärg otroligt viktigt annars fastnar inte färdigfärgen alls.
Själv använder jag Ottossons linoljefärg på mina gamla fönsterbågar.
Fönsterfärg från Alrco är en hybrid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.