Byggahus.se

Vilken fog till gammal kullerstensgård?

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har precis tagit över en gammal skånelänga och jag håller på att rensa bort ogräset på kullerstensgården. Vilken fog (som helst ska hålla både ogräs och myror borta) skulle ni rekommendera, så att jag slipper göra detta i samma utsträckning nästa år?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    3C024646-856D-49C2-B466-9C24A0D30B38.jpeg

2. lunnabo
    Medlem Nivå 2
    Cementbaserad fog är vad du behöver om du inte vill rensa ogräs tre gånger om året.

• Laddar…
  3. P
    Medlem · Nivå 11
    Om du sopar bort en stor del av fogen som ligger där och strör på finbetong så blir det hårt och bra. Tänk bara på att du får stenarna helt rena innan du vattnar och vattna bara med lätt "regn" så att det inte sköljer bort.

• Laddar…
  4. V
    Medlem · Nivå 8
    En så fin gammal stenläggning ska du inte förstöra med att kladda med cement, rensa ogräs kan du göra och myrorna stör dig inte.

5. F
    Medlem Nivå 1
    Nej, vi vill inte klydda med cement av kulturhistoriska skäl och rensa ogräs kan jag göra, men man borde väl kunna minska ogräset något genom att lägga fogsand eller hårdfog emellan? Så min undran är vilken sort som lämpar sig bäst och om någon har erfarenhet av samma problem?
    Tack ändå för all hjälp!

6. Hällvetet
    Medlem Nivå 8
    Flexibel hårdfog är det du ska ha

• Laddar…
  7. V
    Medlem · Nivå 8
    Ska du nödvändigt bråka med ett sådant konstverk, så skaffa en högtryckstvätt med ordentligt tryck, men gå inte för djupt, då underminerar du stenarna, det mesta av ogräset försvinner och en del av myrorna också. Sedan häller du ut fin sand eller stenmjöl och sopar runt. Jag själv har en plattgång med sjöstensplattor mellan gatan och trappan och jag har samma problem, myrorna bor under plattorna och ogräset mellan. En gång om året gör jag den här manövern med högtryckstvätten vare sig det behövs eller inte.

• Laddar…
  8. Åsa Lund
    Medlem · Nivå 15
    Vi hade myror som bodde under plattorna hemma hos oss. De valde att flytta på sig när vi spred ut kanel intill deras ingång.

• Laddar…
  9. V
    Medlem · Nivå 8
    Den enda olägenhet jag haft med myror, berättade min mamma om. Hon hade cyklat ut till skogen för att plocka bär och jag var med, hon hade satt mig på en tuva för att jag skulle leka med mina medhavda trähästar Kasper och Kaja medan hon plockade bär. När jag suttit en stund, upphävde jag ett illvrål, hade fått byxorna fulla med små gula pissmyror. Det är ju klart att de blev förbannade när jag hamnade ovanpå deras hem, det hade jag också blivit om jag hade varit myra. (tänk vad man kan komma ihåg).

10. lunnabo
    Medlem Nivå 2
    Lär ju kosta en halv förmögenhet med tanke på hur mycket fog som du har med kuller.

En säck på 25 kg kostar ju ca 400 kr.
    Det räcker inte med 100 kr per kvm för själva fogen...

11. lunnabo
    Medlem Nivå 2

Har du bestämt dig?
    Rensa ogräs...

"Vilken fog (som helst ska hålla både ogräs och myror borta) skulle ni rekommendera, så att jag slipper göra detta i samma utsträckning nästa år?"

12. major_tom
    Medlem · Nivå 10
    borde det inte hålla ogräset borta om man blandar salt i fogsanden?

13. A
    Medlem · Nivå 19
    Jag vill gärna ge dig lite hopp..att bevara denna unika miljö intakt.

Jag har byggt många kullerstensgångar i min trädgård för att binda ihop trädgården. Jag ägnar ingen tid alls åt ogräsrensning mellan stenarna, inte mer än att när jag passerar och ser något grönt mellan stenarna så tar jag min sax som alltid ligger i fickan och tar bort det på en gång. Inga långa rötter har hunnit bildas så ogräset följer lätt med.
    Ingen markduk under utan enbart sand 0 - 8 men däremot har jag varit oerhört noga med grundarbetet, det får inte finnas rötter kvar. Detta är skogsmark som jag grävt ut men det faller förstås en mängd organiskt avfall på hösten från omgivningen så det försöker jag hålla efter så det inte bildas jord.
    Om du varit noga när du rensat bort ogräs och mossa så inga rötter finns kvar borde det gå bra att bara fylla på med sand och antingen sopa ner den eller låta regnet sköta jobbet. Om platsen ligger i skugga kommer mossa att växa in men det är betydligt lättare att hantera än om man låter ogräset få fäste. Jag har aldrig besprutat eller saltat eller något annat..

Några bilder

DSC07586.JPG

DSC07469.JPG

DSC07454.JPG

14. lunnabo
    Medlem Nivå 2
    "Ägnar ingen tid alls åt ogräsrensning." ??

Utom...

"Sand 0-8" ??
    Helt säkert att det inte är en krossprodukt från sten och berggrund med fraktion 0 millimeter upp till max 8 millimeter?

Vackert har du gjort det i din trädgård med dessa stensatta gångar.
    Rensar ogräs gör du ofta vilket är det snabbaste och enklaste sättet att få bort ogräs.
    Innan ogräset har hunnit utveckla långa och starka rötter är det inte svårt att rensa.

15. A
    Medlem · Nivå 19
    Ja du, sandens historik är placerad i "avdelningen för onödigt vetande" jag beställer sand 0 - 8 och leverantören kommer med sin bil och tippar av lasset, vi förstår varandra och alla är nöjda :D