Jag surfade lite vidare på karosserifilspåret, och det verkar som om det även finns något som kallas pansarfil. De lär användas även till att fila stålkanter på skidor. Med tanke på att såna är härdade, måste stålet i filen vara duktigt hårt. Om pansarfilen och karosserifilen är exakt samma sak skall jag låta vara osagt. De är i alla fall ganska lika varandra. En gissning är att pansarfilen är styvare än karosserifilen. Är det någon som vet var jag får tag i en pansarfil eller karosserifil? Jag vill helst titta och känna på prylarna innan jag köper.

mattiasp skrev:
Jag surfade lite vidare på karosserifilspåret, och det verkar som om det även finns något som kallas pansarfil. De lär användas även till att fila stålkanter på skidor. Med tanke på att såna är härdade, måste stålet i filen vara duktigt hårt. Om pansarfilen och karosserifilen är exakt samma sak skall jag låta vara osagt. De är i alla fall ganska lika varandra. En gissning är att pansarfilen är styvare än karosserifilen. Är det någon som vet var jag får tag i en pansarfil eller karosserifil? Jag vill helst titta och känna på prylarna innan jag köper.
I min värld så är pansarfil och karosserifil samma sak. Men det är inte riktigt mitt område. Du får gärna testa nästa gång du kommer till skåne. Vi har pubkväll den 25/2 tex http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/164569-verktygsoel-i-skane.html ;)

Foalt, det tycks ju vara fil med frästa tänder, "milled tooth", mycket lik pansarfil/karrosfil, men finns det något Svenskt namn på denna typ för just trä ? Pansarfil är allfall för mig en fil för metallbearbetning.

Nå, tack för gamla kataloger, Öbergs filkatalog från 1950 ger svar! Detta kallas för pansarträrasp ! Tur att den låg nära till hands!

bengtn skrev:
När du fått hem dina floats, kom ihåg att de måste vässas innan du använder dem. En liten trekantsfil funkar bra.
/B
Det fanns en artikel i senaste Popular Woodworking om "floats" och där nämns just detta att de bör filas innan användning. I artikeln sägs att det går bra med en vanlig sågfil. För mig är en "vanlig sågfil" rund och används till motorsågen men det är knappast en sådan som avses ;). Jag skulle gärna vilja ha ett exempel på en lämplig trekantsfil som gärna är lätt att få tag på.

Denna finns väl lite varstans: http://www.jula.se/trekantsfil-065056

Nu lär det kanske dröja innan jag skaffar en pansarträrasp då jag f.n. saknar tillgång till verkstaden (används nu för magasinering av bohaget). Men någon gång kanske om- och tillbyggnaden blir klar och allt kan återgå till det normala. Då kanske jag ger mig på att göra några grövre tappar till en ny arbetsbänk och då kunde en sådan kanske komma till pass.

Jag hittade ett tips om en "Shinto Saw Rasp" som träfil. Någon som testat?

41WgZu11emL.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.