18 933 läst ·
7 svar
19k läst
7 svar
Vilken fasad kulör på gavlar passar till mitt kissgula 70-tals tegel?
Jag behöver råd inför ommålningen av gavlarna på mitt 1 1/2 plans 70 tals hus. Som det ser ut nu är huset 4 färgat, jag skulle vilja dra ner det till 3 för att få ett mer harmoniskt intryck. Bottenvåning består av kissgult tegel (så det andra färgeren måste passa till detta) med infällda fönsterpartier i svart (praktiskt men dystert) som en midja mellan bottenvåning av gavlarna i trä går tvärgående plankor i fasaden som är vitmålade, gavlarna är gröna i dagsläget.
Har funderat på att måla gavlarna svarta, med vitt runt föstren och kanske sätta på fönsterfoder som en vit inramning av fönster, samt att ha vindskivorna vita. Kan det bli snyggt till det gula teglet? Och vad gör jag av den vita midjan på huset, skall jag behålla den eller måla den svart?
Tacksam för alla förslag, helt open minded för andra färgval också
Har funderat på att måla gavlarna svarta, med vitt runt föstren och kanske sätta på fönsterfoder som en vit inramning av fönster, samt att ha vindskivorna vita. Kan det bli snyggt till det gula teglet? Och vad gör jag av den vita midjan på huset, skall jag behålla den eller måla den svart?
Tacksam för alla förslag, helt open minded för andra färgval också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "sätta fönsterfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
236 kr inkl moms
Läs mer
Till gult fungerar olika nyanser av grått, blått och brunt, och föralldel även grönt, liksom vitt.
Då det gula är milt så bör även komplementfärgen vara en lite mildare variant.
Personligen tycker jag att mörka färger i allmännhet, och svart i synnerhet, är tunga och deprimerande, så det skulle inte jag valt, men det är ju en smaksak. Dock är mörkmålat trä inte hälsosamt för träet. När solen ligger på blir det ohyggligt varmt och uttorkat => stora rörelser => sprickor i både trä och färg => ökad risk för fuktskador och snabbare degenerering av färgskiktet. Det kräver alltså större underhåll med tätare intervall.
Det är nog inte fel att ha samma färg på gaveln som på träpartierna under & över fönstren på bottenvåningen.
Då det gula är milt så bör även komplementfärgen vara en lite mildare variant.
Personligen tycker jag att mörka färger i allmännhet, och svart i synnerhet, är tunga och deprimerande, så det skulle inte jag valt, men det är ju en smaksak. Dock är mörkmålat trä inte hälsosamt för träet. När solen ligger på blir det ohyggligt varmt och uttorkat => stora rörelser => sprickor i både trä och färg => ökad risk för fuktskador och snabbare degenerering av färgskiktet. Det kräver alltså större underhåll med tätare intervall.
Det är nog inte fel att ha samma färg på gaveln som på träpartierna under & över fönstren på bottenvåningen.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Skitläckert!
Jag skulle kunna tänka mig att du behåller den gröna färgen (ev kan du laborera lite med den) och använder den även ovanför och nedanför fönstren på nedervåningen. Fönstren bör fortsätta vara svarta. Vindskivorna och midjan målas också i grönt eller svart.
Jag tänker spara ner bilden som inspiration för färgsättningen på mitt mexitegelshus.
Jag skulle kunna tänka mig att du behåller den gröna färgen (ev kan du laborera lite med den) och använder den även ovanför och nedanför fönstren på nedervåningen. Fönstren bör fortsätta vara svarta. Vindskivorna och midjan målas också i grönt eller svart.
Jag tänker spara ner bilden som inspiration för färgsättningen på mitt mexitegelshus.
Redigerat:
Jag tycker det är det vita bandet som stör, men det ser ut som grannarna har det oxå. Jag gillar sjuttiotal, så det mörka känns helt ok. Välj en färg för både gaveln och vid fönstren så ser det inte så splittrat ut. Ofta ser man hur folk försöker ändra sina hus för de inte gillar utseendet men det blir gärna tokigt om man hamnar för långt från originalarkitekturen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Slamfärg men vilken kulör passar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Brännprov fasadfärg, vilken typ av färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken kulör till vår träfasad?
Färg, Måla & Tapetsera -
Engwall o. Classon Fasadmatt tonad vit - vilken NCS kulör?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vitt på putsad fasad - vilken NCS-kulör?
Färg, Måla & Tapetsera