Hej!
Går i planerna att måla om grunden(betong/puts), bottenvåningen+mur(puts) samt fasaden(trä) till sommaren. Där blir ju lite olika färger och jag tänkte faktiskt köpa en färgspruta som man kan köra alltihop i utan konstigheter. Budgeten på spruta ligger på runda slängar 2000. Jag har hittat Boschs PFS 5000 E och tycker från vad man löst både i recensioner och vad Bosch själva säger så verkar den ju vara helt fantastisk. Men jag vill ändå kolla läget här om någon har något annat tips eller om ni bara vill fylla i hur bra Boschs spruta är.
Det är ju trots allt väldigt mycket som ska målas. Runt 100m² trä och 100 m² puts och mur. Kan man korta ner jobbet med en bra spruta hade det varit fantastiskt.
Går i planerna att måla om grunden(betong/puts), bottenvåningen+mur(puts) samt fasaden(trä) till sommaren. Där blir ju lite olika färger och jag tänkte faktiskt köpa en färgspruta som man kan köra alltihop i utan konstigheter. Budgeten på spruta ligger på runda slängar 2000. Jag har hittat Boschs PFS 5000 E och tycker från vad man löst både i recensioner och vad Bosch själva säger så verkar den ju vara helt fantastisk. Men jag vill ändå kolla läget här om någon har något annat tips eller om ni bara vill fylla i hur bra Boschs spruta är.
Det är ju trots allt väldigt mycket som ska målas. Runt 100m² trä och 100 m² puts och mur. Kan man korta ner jobbet med en bra spruta hade det varit fantastiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MarcusRask skrev:
Hej!
[bild]
Står på silikatfärgen att den inte bör sprutas, antagligen för den degar ihop sig i sprutan och täpper igen. Aldrig själv testat iförsig! Ska du måla panel som i fasaden på huset känns de svårt med den lilla sprutan. Du kommer behöva fylla på ständigt samt tunna färgen. Snabbare att rolla på färgen och släta med en fasadpensel.
Dessutom all skyddning som en sprutmålning innebär nej tänk om, gå loss med roller och pensel istället
mvh målaren
Produkter som diskuteras: "fasadpensel"
Anstrykare fasad svinborst Gnestapenseln
Kinesisk svinborst
607 kr inkl moms
Läs mer
Jag blåste garaget utvändigt med en Bosch 5000. Silikatfärg på putsad fasad. Själva målningen gick fort och lätt men man får fylla på behållaren många gånger. Jag körde med ospädd färg.
Maskerade fönstren och flyttade bilen en bit bort för att inte riskera färgstänk på oönskade ställen men det var hyggligt vindstilla så det blev ingen färg där det inte skulle vara.
Trägavlarna upptill på garaget tog jag med pensel.
Maskerade fönstren och flyttade bilen en bit bort för att inte riskera färgstänk på oönskade ställen men det var hyggligt vindstilla så det blev ingen färg där det inte skulle vara.
Trägavlarna upptill på garaget tog jag med pensel.
Redigerat:
Låter ju jättebra. Att fylla på färg är inga problem. Är det något som är tråkigt är det däremot att måla. Får väl bjuda någon polare på grillat och en öl emot att han hjälper mig maskeraKeiller skrev:
Jag blåste garaget utvändigt med en Bosch 5000. Silikatfärg på putsad fasad. Själva målningen gick fort och lätt men man får fylla på behållaren många gånger. Jag körde med ospädd färg.
Den tråkiga sanningen är att man måste gå upp till det tredubbla i budget och kosta på sig en airless-spruta om det ska bli riktigt bra och smidigt.
Och 100 kvadrat är inte jättemycket om man har bra rollrar och penslar. Tänk på att silikatfärg gärna blir flammigt så att man ska inte arbeta i för tydliga rut- eller linjemönster.
Och 100 kvadrat är inte jättemycket om man har bra rollrar och penslar. Tänk på att silikatfärg gärna blir flammigt så att man ska inte arbeta i för tydliga rut- eller linjemönster.
Skaffa en extra behållare och låt polaren fylla den medan du sprutar ur den andraMarcusRask skrev:
Ett råd är att prova sig fram med inställningarna av sprutan innan du hittar det optimala. Har för mig jag körde med "fullt blås" på alla inställningar till slut.
Beroende på färg kan det torka ihop i munstycket under tiden man sprutar så man får mecka lite och göra rent ibland.
Lycka till!
Från en annan tråd här på forumet med lite bilder från när jag målade om garaget:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1554#post-3764047
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1554#post-3764047
Jag köpte en Wagner Flexio W950 när jag sprutade takpannorna för nåt år sen. Hittade ett ställe i Tyskland som sålde till halva priset jämför med i Sverige. Tror jag gav ca 1800 kr inkl frakt.
Ser nu att Bauhaus har den för dryga 2800:-.
Den gör ett kanonjobb och suger rakt ur hinken/burken.
Ser nu att Bauhaus har den för dryga 2800:-.
Den gör ett kanonjobb och suger rakt ur hinken/burken.
Lite sent svar, men vi målade om huset med denna bosch spruta, gick kanon! Men som någon säger är det ett evigt påfyllande av behållaren, så man bör vara två så en förbereder nästa behållare medan den andra kör sprutan. Gick smidigt och supersnabbt 👌MarcusRask skrev:
Hej!
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken puts till källarvägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken automatisk bevattning till pallkragar?
Trädgård allmänt -
Vilken typ av dränering för garagevägg intill sluttande berg?
Grund & Markarbeten -
Kompressor till enkel färgspruta - vilken?
Verktyg & Maskiner -
Vilken färgspruta till kompressor för hemmafix
Verktyg & Maskiner