Kan någon säga vilken kranöverdel jag kan inhandla till denna?

Nu slutade den visserligen läcka när jag skruvade loss kranöverdelen och skruvade tillbaka igen, men något säger mig att den förmodligen sätter igång och läcker igen.

• Kranöverdel demonterad från kranen ligger på ett trägolv, med synliga tätningar och skruvgänga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad duschblandare monterad på vägg med avtagen kranöverdel och synlig skruv.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Wetterstrom
  • Laddar…
Avvakta och se om den fungerar och inte läcker

Tyvärr läker den fortfarande :(

Ser ut som en budget noname från valfri köplada så du kan nog förbereda dig på att byta hela blandaren. Den här gången kan du ju tänka på pris kontra reservdelstillgänglighet. Inte alltid det billigaste är det smartaste alla gånger.

Nånstans borde det stå på den vad den heter? Jag gissar att den är gjord i Italien och köpt för några hundringar på Bauhaus...

Claes Sörmland
Är det inte en Camargue-del? Finns på Bauhaus:

Två bilder på Camargue kranöverdelar för kallt och varmt vatten, guldtonade med priset och betyg visas.
Skapa konto

• Gilla
useless
  • Laddar…
jag tycker det ser ut som at övre delen ovanför sprinten är för lång på den där Camargue, men kanske beställer för att testa, eller känns det farligt?

Jag mailade brf'styrelsen och de tror att blandaren är från 1993 när installationerna gjordes...själv ingen aning, bodde inte här då.
Bra att man vet tills jag själv ska köpa blandare att man skall tänka på sånt här.

Om det är en noname grej så borde det väl vara en rätt vanlig universal-kranöverdel man kan hitta någonstans ?

Det finns inga spår av märke/modell.

Jag har mailat både oras samt fm matson, ingen av dom känns vid blandaren.
Tar gärna emot fortsatta tipps....

Redigerat:
Finns tyvärr inga universaldelar till sånt här..........Det kan se ut hur som helst . Även om man nu mot förmodan skulle hitta tillverkaren så är det inte säkert de säljer reservdelar ens för hela affärsiden är ju så billigt som möjligt och då är det meningen man byter komplett sen eftersom de då slipper ha en reservdelsverksamhet.

Claes Sörmland
Klumpigt av föregående bostadsrättsinnehavare att inte spara instruktionen för blandaren i lägenhetspärmen.

Bild-googla "flödesinsats duschblandare" så dyker det upp mängder med liknande delar som tycks höra till främst HAFA- och Grohe-blandare

Annars kostar en kvalitetsblandare mellan 1000 och 1500 kr i köpladorna. Kanske värt att ta den lite högre kostnaden så vet du vad du har i framtiden?

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Kan bara instämma, VVS-grejor som sitter på plats i 20-30+ år, där ska man välja märkesnamn, även om de kostar några hundra kronor mer än no name-prylar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.