Har en ny karm och dörr i badrummet som är 2015 x 725 mm (dörrblad). Men nu är jag mycket osäker på vad jag ska köpa. 8x21 är 2040x725 och 8x20 är 1940x725.

Behöver jag köpa en dörr med gammal standard för att få till 2015x725mm eller har jag missuppfattat något? Tänker eftersom det är en ”ny” karm är det märkligt att det är en dörr som har ”gamla mått” men med nya standard på gångjärn.

• Halvöppen dörr med synlig karm i ett hem visar nyinstallationen som nämns i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad dörrkarm och dörrblad i badrum med synligt gångjärn och dörrposter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Majak00 skrev:
Tänker eftersom det är en ”ny” karm är det märkligt att det är en dörr som har ”gamla mått” men med nya standard på gångjärn.
Man valde nog en gammal standard-dörr för att den skulle få plats. Taket ser rätt lågt ut.

Hur fungerar det med distansen mellan gångjärnen om jag köper en ny dörr med ”gammal standard”. Borde det fungera bra och montera?

Henningelvis Henningelvis skrev:
Man valde nog en gammal standard-dörr för att den skulle få plats. Taket ser rätt lågt ut.
Inte bara det utan det sitter även en eldosa i väggen ovan dörr.
M Majak00 skrev:
Hur fungerar det med distansen mellan gångjärnen om jag köper en ny dörr med ”gammal standard”. Borde det fungera bra och montera?
Du kan utgå från måtten i länkad pdf men det borde stämma men med gammal standard kan man inte vara riktigt säker då dom oftast inte hade snap-in gångjärn.

1 123abc skrev:
Inte bara det utan det sitter även en eldosa i väggen ovan dörr.

Du kan utgå från måtten i länkad pdf men det borde stämma men med gammal standard kan man inte vara riktigt säker då dom oftast inte hade snap-in gångjärn.
Vet du hur man mäter distansen E? Är det från centrum av båda gångjärnen eller över/underkant?

M Majak00 skrev:
Vet du hur man mäter distansen E? Är det från centrum av båda gångjärnen eller över/underkant?
E-måttet blir lika mått oavsett om du mäter från ovankant, underkant eller centrum så länge du gör lika i båda ändar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.