Hej, jag hoppas att någon kan hjälpa mig med ett problem jag har.
Köpte spotlights och dimmer på Claes Olsson som surrar något för jävligt när vrider upp ljuset i dimmern.

Har listat ut att jag har för "kass" dimmer som stryper el till transformatorn till spotarna.
Jag har 4st halogen spotar kopplade via 2st sådana här transformatorer nedan.

Vad för typ av dimmer behöver jag köpa för att det inte ska surra?

• IMG_2639.JPG
Känner mig helt skumögd, går knappt att tyda bilden tycker jag..
Tippar på att du har järnkärnetrafos (dvs väldigt tunga). Dessa tenderar att skapa ett surr.

Byt ut transformatorerna mot elektroniska sådana, eller varför inte en enda. Det ska inte vara svårt att driva fyra spottar på en trafo. Alla dimmers passar dock inte elektroniska, så man får se till att ha rätt sort.

Nja, Classe har väl aldrig sålt några spottar med annat än elektroniska trafos? Jag tror att du köpt en dimmer för glödljus och den funkar inte bra med elektroniska trafos. Du ska ha en sk universaldimmer eller en som klarar elektronisk trafo.

...en s.k. transistordimmer.

transistordimmer alltså, a det låter ju inte som något jag har i vilket fall. Vart hittar jag en sådan? Vill ju inte lägga en förmögenhet på det heller.

Jag surfa in på Claes Olssons hemsida och kolla in dimmern jag köpte och där står det att den ska klara av halogenlampor. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=49206058 den första för 99kr har jag.

Tack för hjälpen

Ja men du skall troligen ha en som klarar elektronisk transformator. Som du ser så står det att den klarar 230V halogen. Du har 12V halogenlampor.

Prexis, den för 189:-, tredje uppifrån. Försökte komma billigt undan? ;)

billigt undan... o ja :D . tack som mycket för all hjälp nu skall jag ner och köpa och testa med den nya dimmern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.