4 216 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Vilken dimension på PEM till utbygnaden?
Har 32 mm PEM på inkommande vatten. I krypgrunden är en 20mm PEM inkopplad på 32mm (efter vatten mätaren) som går vidare till ett attefallshus. Jag ska nu bygga ut ytterligare en lägenhet i en utbyggnad på stora huset. Ska jag dra 20 eller 32 mm PEM till det nya badrummet/tvättstugan?
Vad spelar storleken på slangen för roll? Påverkar det trycket på något sätt?
Ja, tryckfallet påverkas av slangdimensionen.M Martin Lj skrev:Har 32 mm PEM på inkommande vatten. I krypgrunden är en 20mm PEM inkopplad på 32mm (efter vatten mätaren) som går vidare till ett attefallshus. Jag ska nu bygga ut ytterligare en lägenhet i en utbyggnad på stora huset. Ska jag dra 20 eller 32 mm PEM till det nya badrummet/tvättstugan?
Lite frågor:
Har du kommunalt vatten eller egen brunn? Är det hydrofor eller hydropress om det är egen brunn?
Vad har du för enheter inkopplat idag? I stora huset samt i attefallshuset?
Vilka enheter ska du koppla in i utbyggnaden?
Kommunalt vatten.oskar.valta skrev:
I stora huset finns tvättställ i kök och badrum, toalett, dusch och tvättmaskin. Samma i attefallshuset. Samma ska finnas i utbyggnaden.
Än så länge har jag inte upplevt dåligt tryck i vattnet någonstanns.
Okej, om du kopplar ledningen till utbyggnaden som en egen parallell ledning efter vattenmätare så ska det inte vara några konstigheter att dra en dimension 20 om du inte upplever några problem idag. Gissar att det inte rör sig om några större rörlängder heller?M Martin Lj skrev:
Sedan kan man ju alltid gå upp en dimension, i ditt fall till 25, när man ändå drar PEM eftersom det inte är så stor skillnad i pris. Gäller kanske främst när du gräver ned slangar i mark, men...
Klicka här för att svara