Hej,

Ska bygga plank och är i färd med att köpa gjutrör samt hyra jordborr. Givetvis dyker då frågan om diametern upp..

Planket kommer vara från 90cm till 165cm högt (90cm vid korsningen). Totalt 50m långt i denna omgången.

Någon som har ett bra tips?
 
1m djupt, 160mm i diameter tror jag på.
Du kommer behöva rätt långa plintjärn så momentet som vildas i vinklen mellan järnet och stolpen inte blir för kort.
 
corre skrev:
Du kommer behöva rätt långa plintjärn så momentet som vildas i vinklen mellan järnet och stolpen inte blir för kort.
Kan du utveckla hur du menar? Hängde inte riktigt med (inte jag som ska utföra jobbet dock se till att allt är hemma eftersom mannen är och jobbar i stockholm)
 
Om plintjärnen är säg 100 mellan infästningarna(skruvhålen) så är det ett stort moment de ska hålla mot.
Om de istället är 300mm mellan infästningarna så minskar det momentet.
 
Då hänger jag med :)

Fick hjälp på Hornbach, det blev deras största plintjärn så hoppas det ska hålla.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.