5 863 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Vilken cirkelsåg?
Sida 1 av 2
Startar en ny verktygstopic.....
Vill ha en cirkelsåg där man kan använda en styrskena. Sågen får kosta runt 2000:-
Har fått för mig att Hitachis c6bu är bland de bästa sågarna men så vitt jag kan få fram finns ingen möjlighet till skena.
De jag hittat är:
Bosch GKS55
Metabo KS 54
vad skall man välja och har nån koll på vad dessa styrskenor kostar.
(festool inte ett alternativ).
Vill ha en cirkelsåg där man kan använda en styrskena. Sågen får kosta runt 2000:-
Har fått för mig att Hitachis c6bu är bland de bästa sågarna men så vitt jag kan få fram finns ingen möjlighet till skena.
De jag hittat är:
Bosch GKS55
Metabo KS 54
vad skall man välja och har nån koll på vad dessa styrskenor kostar.
(festool inte ett alternativ).
Hitachin har väl ingen skena så vitt jag vet iallafall, så om det nu är den detaljen som skall avgöra vilken maskin så tycker jag att Boschen kan vara maskinen för dig 
Har du kollat nått på priset för boshen?
Har sett den med skena för runt 2200:- tror jag det var i göteborg.
Har du kollat nått på priset för boshen?
Har sett den med skena för runt 2200:- tror jag det var i göteborg.
Hej Fein
Föreslår Dewalt 350. Gör en egen skena. Anvisning finns i tidigare tråd. Önskas dyrare skena så välj Festools till vilken sågen anpassas. Finns också beskrivet, och Du låser Dig inte till bara ett fabrikat.
Välj och vraka bland olika fabrikat som någon skrev, välj don efter Din person!
Varför startas egentligen en sådan här tråd? Det mesta finns ju redan åtkomligt om man orkar titta tillbaka på tidigare inlägg. Ständig upprepning tenderar att urvattna forumets trådar, trevligare vore om det tillfördes något nytt och läsvärt!
per
Föreslår Dewalt 350. Gör en egen skena. Anvisning finns i tidigare tråd. Önskas dyrare skena så välj Festools till vilken sågen anpassas. Finns också beskrivet, och Du låser Dig inte till bara ett fabrikat.
Välj och vraka bland olika fabrikat som någon skrev, välj don efter Din person!
Varför startas egentligen en sådan här tråd? Det mesta finns ju redan åtkomligt om man orkar titta tillbaka på tidigare inlägg. Ständig upprepning tenderar att urvattna forumets trådar, trevligare vore om det tillfördes något nytt och läsvärt!
per
dewalten har skena, kommer inte ihåg vad den kostade 700-900 spänn tror jag på fredells i stockholm
har själv en grön bosch, kommer ej ihåg nummret, men med en klinga för 450 spänn, den sågar allt, sen har jag sen nyligen en festool för finliret.
/m
har själv en grön bosch, kommer ej ihåg nummret, men med en klinga för 450 spänn, den sågar allt, sen har jag sen nyligen en festool för finliret.
/m
Till Fein(trådstartaren):
AEG/Milwaukee har styrskena till sina sågar. AEG är väl oftast några hundralappar billigare än nästan likadana Milwaukee.
Till Per(pernitta):
Har några frågor om din skena, postar de i din tidigare tråd(Skena för fräs och såg).
AEG/Milwaukee har styrskena till sina sågar. AEG är väl oftast några hundralappar billigare än nästan likadana Milwaukee.
Till Per(pernitta):
Har några frågor om din skena, postar de i din tidigare tråd(Skena för fräs och såg).
ursäkta min okunnighet, igen får jag säga, tidigare var det sågbordet =färdigköpt.
Men det här med såg/styrskena, kan det verkligen vara till någon hjälp? Och så längden på dessa, 1400mm!
Jag har använt cirkelsåg i drygt 40år, och då mest till att såga skivor. En rak bräda, 2 spik eller 2 snabbtvingar är det jag använder. Då de flesta skivor är 2.4-2.5m långa så undras hur en sågskena på 1.4m räcker till. Man får tänka på att det skall hållas iordning och även ha en plats i verkstaden.
Men det här med såg/styrskena, kan det verkligen vara till någon hjälp? Och så längden på dessa, 1400mm!
Jag har använt cirkelsåg i drygt 40år, och då mest till att såga skivor. En rak bräda, 2 spik eller 2 snabbtvingar är det jag använder. Då de flesta skivor är 2.4-2.5m långa så undras hur en sågskena på 1.4m räcker till. Man får tänka på att det skall hållas iordning och även ha en plats i verkstaden.
Hej Saturnus!
Det är klart att det skall vara ordning i verkstan, och styrskenorna förvaras hängande.
Efter fyrtio år, varför inte prova en modern styrskena. Det kanske helt enkelt blir lite roligare att kapa och klyva, förutsatt att Din gamla såg inte är utsliten.
Såga vidare!
per
Det är klart att det skall vara ordning i verkstan, och styrskenorna förvaras hängande.
Efter fyrtio år, varför inte prova en modern styrskena. Det kanske helt enkelt blir lite roligare att kapa och klyva, förutsatt att Din gamla såg inte är utsliten.
Såga vidare!
per
Finns ju längre att köpa om man nu vill det (Festool har skenor upp till 5 m långa). Går även att skarva.saturnus2 skrev:
Tycker Festool:s skena är underbar. Mät, lägg dit skenan och såga. Skenan ligger kvar utan tvingar. Snittet hamnar exakt där skenan visar att det skall hamna (även vid ett vinklat snitt).
Nja, jag tror inte det blir bättre snitt med styrskena än att köra efter en rak bräda eller spånskiva. Och handen på hjärtat, hur ofta använder man cirkelsågen, om man nu inte är avdelad att enbart sätta väggar i nybyggen. Men om det är så, då tror jag det är enklare att kapa skivorna i byggsågen. Utsliten cirkelsåg, nej min B&D håller måttet ännu, det är nog mer klingan det hänger på.
Det behöver inte vara så märkvärdigt.
Det behöver inte vara så märkvärdigt.
Visst är det så. Ingen efterbearbetning behövs ens om man håller på med finsnickerier. Kapade en bänkskiva till köket nu senast och snittet blev helt perfekt. Mycket bättre än de ursprungliga ändarna.daniel.n skrev:
Visst är det så. Ingen efterbearbetning behövs ens om man håller på med finsnickerier. Kapade en bänkskiva till köket nu senast och snittet blev helt perfekt. Mycket bättre än de ursprungliga ändarna.[/quote]Konsulten skrev:
Men...bänkskiva sågar jag från undersidan, och då har jag små möjligheter att påverka snittet, mer än med den fintandade klingan. En rak bräda gör snittet lika rakt som en rak linjal.
Att slippa såga från undersidan e en väldigt stor poäng med festools såg enl. mig.
Tänkte kanske inte direkt på just bänkskivor, för det kapar jag inte var o varannan dag, men tex när man lägger golv, sätter innertak mm.
Tänkte kanske inte direkt på just bänkskivor, för det kapar jag inte var o varannan dag, men tex när man lägger golv, sätter innertak mm.