Letar efter brandvarnare som går att koppla ihop så att om en löser ut så låter alla. Jag har tittat lite och det verkar finnas två olika system för detta.
Ett system där den brandvarnaren som löser ut skickar ut en signal som alla andra brandvarnare fångar upp och då börjar låta. Detta kan bli problem om den brandvarnare som löser ut sitter långt ut i kanten av huset och inte når till de som sitter på helt andra sidan av huset.
Andra systemet är mer som ett mess-nätverk där den brandvarnare som löser ut skickar ut en signal som fångas upp och skickas vidare av andra varnare i systemet - så att signalen kan hoppa mellan brandvarnarna och då nå längre.
Jag vill gärna ha brandvarnare som fungerar enligt andra principen.

- Sen skulle jag vilja ha möjlighet att lokalisera vilken brandvarnare som löser ut (om de skulle börja låta allihopa)
- Går det att koppla brandvarnarna till en hub så jag kan komma åt dem via nätet så vore det ett plus, men jag vill inte att det ska vara obligatoriskt, dvs jag vill inte behöva en hub eller ett fungerande wifi-nät för att brandvarnarna ska fungera.

Har sökt och tycker det är svårt att:
- se vilka brandvarnare som fungerar enligt andra principen och inte enbart enligt första principen jag beskriver ovan.
- se vilka brandvarnare som är bra (dvs. vilka som fått bra i test eller som folk är nöjda med).

Vem har sammankopplingsbara brandvarnare och hur fungerar de (vilka brandvarnare har ni)?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
Hat nest brandvarnare. Inre så billiga. Är inte hundra på exakt hur de fungerar, men om det är rök i köket så larmar ju alla brandvarnare med en engelsk röst som säger att det är rök i köket.

Och mobilen får en notis.

Skulle nog sammanfatta det som bra men dyrt. De är lite stora kan jag tycka.

Ett plus i kanten är att det är en rörelsevakt inbyggd som tänder en jättesvag nattlampa om det är mörkt i rummet. Praktiskt.

Tack
De är dock lite dyra. Även de som är hälften så dyra (runt 600 kr) gräver ett ordentligt hål i plånboken om jag ska följa principen med en i varje rum. Sen håller jag med om att de är lite väl stora.

U Upp skrev:
Tack
De är dock lite dyra. Även de som är hälften så dyra (runt 600 kr) gräver ett ordentligt hål i plånboken om jag ska följa principen med en i varje rum. Sen håller jag med om att de är lite väl stora.
Det som vi gjorde var att blanda nest med vanliga. På viktiga spridda platser har vi nest. Det ger oss insikt i om det brinner någonstans. Alla kan höra det från alla rum. De är snabba på att reagera pga närhet. Vi har tex 1 mellan kök och sovrum. I sovrummen har vi sedan vanliga. Så vi hör dem snabbt.

Jag köpte CAPiDi CAP388B, en sådär åtta tio stycken. Inbyggt batteri som håller ca tio år. Man skall ju ändå byta brandvarnare efter den tiden så jag bedömde det som en rimlig kostnad då jag försöker ta brandsäkerhet på allvar.

De synkas lätt ihop och i vår bostad på runt 270 kvadrat eller vad det är larmar det för fullt i hela huset när jag testat.

Du ser vilken varnare som löst ut först enbart genom att titta på dom. Så vid larm får man springa runt och kika. Första brandvarnaren larmar några sekunder, sen skickas signalen ut. De kopplar ihop med mesh.

Jag har ett gäng Fireangel med tillhörande kontrollpanel. Via panelen kan man se att alla enheter har kontakt med varandra, testa alla enheter och hitta den som har löst ut.

C
U Upp skrev:
Har sökt och tycker det är svårt att
Kan inte annat än att hålla med. Oftast får man rota långt ner i manualen för att få fram denna typ av grundläggande information om funktionen.

Just lokalisering av larm är det inte många som fixar tyvärr.

Någon borde göra en marknadsöversikt med denna typ av info.

N
Det är verkligen svårt att hitta ordentlig info om olika brandvarnare. Själv skulle jag behöva hitta sådana som ansluts till elnätet och är sammankopplade. Skulle vilja hitta smarta så jag kan få besked i mobilen om dom larmar och se vilken som larmar. Har försökt hitta med Zwave eller något liknande.
Verkar svårt att hitta.

Jag kör Google nest i ena huset och Ajax Fireprotect i andra. Båda svindyra men fungerar ypperligt. Jag tror det är svårt att hitta bra grejer billigt oavsett vad det är.

N Niq skrev:
Det är verkligen svårt att hitta ordentlig info om olika brandvarnare. Själv skulle jag behöva hitta sådana som ansluts till elnätet och är sammankopplade. Skulle vilja hitta smarta så jag kan få besked i mobilen om dom larmar och se vilken som larmar. Har försökt hitta med Zwave eller något liknande.
Verkar svårt att hitta.
nest har nätanslutna också. Men kostar som sagt lite mer.

N
V mutalisken skrev:
nest har nätanslutna också. Men kostar som sagt lite mer.
Vill helst hålla mig borta från Google när det är möjligt.

Jag har bara hittat batteridrivna. Men med tanke på hur svårt det är att hitta information om brandvarnare så kan det mycket väl hända att jag sett fel.

Tips mottages gärna om någon bra butik som säljer smarta brandvarnare. Dom flesta jag hittar är stora elektronikbutiker och dom har oftast inte så stor sakkunskap.

• Gilla
jterra
  • Laddar…
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vill helst hålla mig borta från Google när det är möjligt.

Jag har bara hittat batteridrivna. Men med tanke på hur svårt det är att hitta information om brandvarnare så kan det mycket väl hända att jag sett fel.

Tips mottages gärna om någon bra butik som säljer smarta brandvarnare. Dom flesta jag hittar är stora elektronikbutiker och dom har oftast inte så stor sakkunskap.
förstår att vilja hålla sig undan. Här är den nätanslutna varianten. https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/google-nest-protect-wired/1009853.9256

Vi har batterivarianten. Fick byta batterier efter 5 år. Batterierna kostade ca 100kr har jag för mig.

vi är väldigt nöjda ändå.

Hur gör jag för att visa att jag svarar på ett specifikt inlägg?
Niq - du skulle kunna köpa ett SPC larm (finns en lång tråd på byggahus) och koppla trådade brandvarnare till centralenheten. Den kan även ordnas så du får ett sms vid larm.
Jag vill dock ha varnare som inte behöver en sladd, därför inte denna lösning för mig?

N
Ok jag måste försöka hitta den tråden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.