Går i borrmaskinsköpartankar (rekord i långt ord!) pga den gamla är helt utsliten i lagrena. Har sedan tidigare en Milwaukee borrhammare som jag är mkt nöjd med. Den kör jag de lite tyngre jobben med. (det är alltså inte borrhammaren som är sliten utan den gamla borrmaskinen).

Frågan är då vilken borrmaskin ev slagborrmaskin skall man köpa för att få en med bra kvalitet?

När man tittar i katalogerna så ju dyrare maskinen är desto starkare och mer lik min borrhammare blir dom. Men jag är ute efter liten smidig, stark maskin med mkt god kvalitet. Inte någon som kan göra samma jobb som borrhammaren.

P
Vill du ha riktig benknäckarstyrka så bör du ta en titt på Makita's 6013 eller dess storebrorsa DS4000. Lågvarviga maskiner med ett brutalt vrid.

Mikael_L
Flera av de förslag som getts är maskiner med växellåda.

Det kan vara en god ide. En tvåväxlad maskin ger dig bredare användningsområde.
T.ex. så kan den fungera hjälpligt till bra för att blanda flytspackel med. En enväxlad med maxvarv 3000+ klarar oftast inte detta alls.
Du förstör inte heller lika många metallborr genom att blåna dom med för hög hastighet.

Jag ger inga förslag på maskin, har själv bara en enväxlad Skil (+en cotech borrhammare). Inget direkt fel på den, förutom att den endast har en växel. Skulle nog inte köpt denna idag, det kommer tyvärr att ta många år att nöta ut den. :D

Mina 5 öre.

Tack för tipsen!

tycker att Bosch gbm 13-2 verkar vara ett förslag som passar mitt behov bra. Men frågan är om om inte den mindre versionen gbm 10-2 är ännu smidigare. Eller är det bara en synvilla eftersom den saknar handtag?

v97peter skrev:
Tack för tipsen!

tycker att Bosch gbm 13-2 verkar vara ett förslag som passar mitt behov bra. Men frågan är om om inte den mindre versionen gbm 10-2 är ännu smidigare. Eller är det bara en synvilla eftersom den saknar handtag?
Halv synvilla. Motorhuset är något längre på 13-2.
Om du vill ha möjlighet att köra 13mm borr alt. stöddiga hålsåg är 13-2RE att föredra.

Jag är också ute efter en sladdmaskin så jag lånar tråden. Är ute efter något som klarar 35mm-borr i trä och samtidigt går att köra på en högre växel för borrning i kakel. Har någon erfarenhet av någon av dessa maskiner?

Bosch GSB 18-2 RE Professional
Dewalt DW233K
Makita DP4011
Milwaukee HD2E 13 R
Milwaukee T-TEC 201 / AEG Ergomax (verkar vara samma maskin)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.