44 868 läst ·
40 svar
45k läst
40 svar
Vilken borrmaskin klarar att blanda betong o.dyl.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Hade blandaren utlånad för ett tag sedan då jag skulle flytspackla. En hyfsat sprillans Blå Bosch 14 v nånting skruvdragare fick agera stand in men se det gick inte så bra. Iofs orkade den, det var inte problemet. Istället gav planetväxeln upp och chucken glappade ordentligt i sidled då jobbet var klart.
Samtal med Bosch bekräftade att styrkan nog räcker men att sidokrafterna då man för vispen runt i baljan lätt tar knäcken på planeten.
En BestTool Borrhammare fick rycka in. Den klarade uppgiften och har man inte stort behov av en blandare är ju borrhammaren mer allsidig.
Samtal med Bosch bekräftade att styrkan nog räcker men att sidokrafterna då man för vispen runt i baljan lätt tar knäcken på planeten.
En BestTool Borrhammare fick rycka in. Den klarade uppgiften och har man inte stort behov av en blandare är ju borrhammaren mer allsidig.
Lite OT men Alpha Tools har jag en kakel/klinkersskärare (heter det så?:blushingjoflopp skrev:
Oj, här var det svar i massor!!! Man tackar och bockar.
Anledningen till att jag inte ville köpa en ren blandare var för att jag i alla fall måste köpa en ny borrmaskin nu när jag eladat upp min gamla och sen är jag ingen storblandare heller utan jag ser framför mig några fler plintgjutningar och fixblandning när köket ska renoveras. Men jag trodde samtidigt att blandre var dyra i inköp men det verkar ju finnas helt ok maskiner för en rimlig slant så det tåls ju att tänkas på.
Får kolla runt på nätet och se vad det finns för borrmaskinalternativ och vad de kostar.
Anledningen till att jag inte ville köpa en ren blandare var för att jag i alla fall måste köpa en ny borrmaskin nu när jag eladat upp min gamla och sen är jag ingen storblandare heller utan jag ser framför mig några fler plintgjutningar och fixblandning när köket ska renoveras. Men jag trodde samtidigt att blandre var dyra i inköp men det verkar ju finnas helt ok maskiner för en rimlig slant så det tåls ju att tänkas på.
Får kolla runt på nätet och se vad det finns för borrmaskinalternativ och vad de kostar.
Jag har en gul Best Tools borrmaskin/ slagborr för 295:- från ÖB, den har växel och klarar lågvarv. Har blandat betong, flytspackel, fix, fog osv. Plågat den med damm och slag, håller ännu 
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag använder en gammal 2 växlad Bosh. Den har en lite brokig historia. Den var motor i en elektrisk cylindergräsklippare mina föräldrar köpte ca 1973. Gräsklipparen var ganska värdelös som gräsklippare. På den tiden fanns inga jordfelsbrytare, så Stiga (eller vilket fabr. det nu var) tillhandahöll en isolertrasnformator. För att undvika att folk skulle koppla in den utan transformatorn så var det en 110V maskin.
Så nu kör jag den på lågväxeln som blandare, men måste släpa på en tung transformator. Den fungerar utmärkt som blandare, tempskyddet på transformatorn som löste ut stup i kvarten när den gick som gräsklippare löser aldrig ut vid blandning.
Så nu kör jag den på lågväxeln som blandare, men måste släpa på en tung transformator. Den fungerar utmärkt som blandare, tempskyddet på transformatorn som löste ut stup i kvarten när den gick som gräsklippare löser aldrig ut vid blandning.
Än är det inte slutTomas J skrev:
Vet man med sig att maskinen är lite klen för arbetet kan man med jämna mellanrum tomköra den rakt ut i luften och få den avkyld. I alla fall vad jag fått höra och själv gör.
Men grannarna kanske skrattar åt dig då du står och blandar luft
Håller helt med dig om detta, rätt visp spelar stor roll. Den första vispen du länkar till trycker vätskan nedåt, vilket gör det tyngre för maskinen, men innebär mindre skvätt om det är en lättflytandeblandning. Den är därför bra för färg. Den andra trycker blandningen uppåt, och gör det därför lättare för maskinen.anden213 skrev:
Beror väl på om maskinen går åt höger eller vänsterDaniel_N skrev:Håller helt med dig om detta, rätt visp spelar stor roll. Den första vispen du länkar till trycker vätskan nedåt, vilket gör det tyngre för maskinen, men innebär mindre skvätt om det är en lättflytandeblandning. Den är därför bra för färg. Den andra trycker blandningen uppåt, och gör det därför lättare för maskinen.
Finns det någon maskin som inte kan gå åt båda hållen? När man blandar bruk, spackel och betong ska man använda den stora blandaren och ställa maskinen så blandaren drar massan uppåt. Det är en väldig skillnad att försöka blanda bruk när blandaren går åt fel håll och trycker ner massan i behållaren.
Då kan vi konstatera att det går med de flesta bara man har rätt visp och är försiktig.
Jag tror problemet är att det är en B&D.
Jag tror problemet är att det är en B&D.