18 351 läst ·
31 svar
18k läst
31 svar
Vilken avkalkare ska man köpa?
Ojoj, här glömde jag att svara(/fråga).
Vad är det för kapacitet som är tveksam, är det saltmagasinets storlek, eller hur mycket vatten som kan avhärdas, eller genomströmningen eller något annat?
När du skriver "Ofta får man sätta 2st" så tycker jag du verkar mena genomströmningen ...
Vad är det för kapacitet som är tveksam, är det saltmagasinets storlek, eller hur mycket vatten som kan avhärdas, eller genomströmningen eller något annat?
När du skriver "Ofta får man sätta 2st" så tycker jag du verkar mena genomströmningen ...
Ja, det är en del röster som talar om detta.
Det man främst argumenterar om är att man inte får i sig mineralerna kalcium, magnesium, och att detta skulle utgöra någon form av negativ hälsoeffekt.
Fakta är dock att dom mineraler som kommer kroppen tillgodo i störst utsträckning kommer från fast föda. Väldigt liten del kommer från dryck, och då än minst från just dricksvatten.
Ex. Man måste dricka ”mycket” vatten för att få i sig motsvarig kalcium, magnesium från ett glas mjölk.
Det finns så extremt många fördelar med ett avhärdat vatten så det kan vara värt ett glas mjölk i månaden, om man nu är orolig.
Det man främst argumenterar om är att man inte får i sig mineralerna kalcium, magnesium, och att detta skulle utgöra någon form av negativ hälsoeffekt.
Fakta är dock att dom mineraler som kommer kroppen tillgodo i störst utsträckning kommer från fast föda. Väldigt liten del kommer från dryck, och då än minst från just dricksvatten.
Ex. Man måste dricka ”mycket” vatten för att få i sig motsvarig kalcium, magnesium från ett glas mjölk.
Det finns så extremt många fördelar med ett avhärdat vatten så det kan vara värt ett glas mjölk i månaden, om man nu är orolig.
Det beror på hur lågt man sänker kalkhalten i vattnet, sänker man halten till 3,5-7 °dH är det inga problem.Mikael_L skrev:
Däremot om man totalavsaltar vattnet så blir det ”skadligt”
https://www.axal-pro.de/se/vattenavhaerdning.html
http://aquaexpert.se/vattenanalys/termer/kalcium
Det finns några avsaltningsanläggningar på bla Öland där dom renar havsvatten (Kalmar sund) till dricksvatten.
https://www.nyteknik.se/samhalle/nu-avsaltar-oland-havsvatten-6857517
https://www.livsmedelsverket.se/glo...iskhanteringsrapport-avjonat-dricksvatten.pdf
Tanken är att sänka dH lite från den tokhöga nivån vi har nu (typ 14°dH), till något mer vettigt, 6-7 kanske.
Är less på allt kalk med alla problem det medför.
Men frågan är vilken avhärdare jag ska skaffa. Jag är fortfarande sugen på den premier compact som jag funderade över i inlägg #13, men har inte kommit fram till ifall det är ett bra val eller inte.
Är less på allt kalk med alla problem det medför.
Men frågan är vilken avhärdare jag ska skaffa. Jag är fortfarande sugen på den premier compact som jag funderade över i inlägg #13, men har inte kommit fram till ifall det är ett bra val eller inte.
Avsaltningsverket i Sandvik ger mha osmosteknik ett helt rent vatten som inte innehåller nått. Därför späds detta så att det får god smakDemmpa skrev:
Det beror på hur lågt man sänker kalkhalten i vattnet, sänker man halten till 3,5-7 °dH är det inga problem.
Däremot om man totalavsaltar vattnet så blir det ”skadligt”
[länk]
[länk]
Det finns några avsaltningsanläggningar på bla Öland där dom renar havsvatten (Kalmar sund) till dricksvatten.
[länk]
[länk]
Det är stor skillnad mellan att ”avsalta” ett vatten och jonbyte.
Sant att i vissa fall ska man akta sig för att ta bort all kalk. Det har dock inget med kalken att göra utan är beroende av andra ämnen i vattnet.
Har man höga halter av salter (natriumklorid) agerar vattnet som korrosivt på ledningsnätet.
främst höga kloridtal där man helst vill ligga under 50 och får en anmärkning vid 100.
natrium är inte lika korrosivt och ger en anmärkning vid 100 och 200 vid avhärdning.
Det är enkelt att räkna ut vilket natriumtal man kommer att hamna på ungefär, lägg ihop kalcium och magnesiumtalet och addera detta på ditt natriumtal. Under 200 så är det alla gånger värt att ta bort allt. Den stora besparingen på tvättmedel, rengöring och uppvärmning gäller bara vid total avhärdning.
Sant att i vissa fall ska man akta sig för att ta bort all kalk. Det har dock inget med kalken att göra utan är beroende av andra ämnen i vattnet.
Har man höga halter av salter (natriumklorid) agerar vattnet som korrosivt på ledningsnätet.
främst höga kloridtal där man helst vill ligga under 50 och får en anmärkning vid 100.
natrium är inte lika korrosivt och ger en anmärkning vid 100 och 200 vid avhärdning.
Det är enkelt att räkna ut vilket natriumtal man kommer att hamna på ungefär, lägg ihop kalcium och magnesiumtalet och addera detta på ditt natriumtal. Under 200 så är det alla gånger värt att ta bort allt. Den stora besparingen på tvättmedel, rengöring och uppvärmning gäller bara vid total avhärdning.
Alla avhärdare ”fungerar” i stort lika bra. Ett flödestyrt filter blir alltid billigast i längden då man aldrig backspolar filtret i ”onödan”. Ange hårdheten och sen backspolar filtret när du kommit upp i rätt mängd vatten.Mikael_L skrev:
Premier Compact är ett sådant filter.