Mikael_L
electroluxaren skrev:
Det är ju kapaciteten som är klen
Ofta får man sätta 2st
Den jag länkade till, eller yonnas?
 
P
Din tänkte jag på
Men det beror ju på hur återhållsam man är...
 
Mikael_L
Ojoj, här glömde jag att svara(/fråga).

Vad är det för kapacitet som är tveksam, är det saltmagasinets storlek, eller hur mycket vatten som kan avhärdas, eller genomströmningen eller något annat?

När du skriver "Ofta får man sätta 2st" så tycker jag du verkar mena genomströmningen ...
 
Mikael_L
Jag har hört sägas att man inte bör köra avhärdare till vattnet som går till kökskranen. Att det inte är bra för en att få det vattnet i sig i större mängder.
Är det någon slags myt, eller stämmer det?
 
P
Myt, lögn, fö.... d lögn.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ja, det är en del röster som talar om detta.
Det man främst argumenterar om är att man inte får i sig mineralerna kalcium, magnesium, och att detta skulle utgöra någon form av negativ hälsoeffekt.
Fakta är dock att dom mineraler som kommer kroppen tillgodo i störst utsträckning kommer från fast föda. Väldigt liten del kommer från dryck, och då än minst från just dricksvatten.
Ex. Man måste dricka ”mycket” vatten för att få i sig motsvarig kalcium, magnesium från ett glas mjölk.

Det finns så extremt många fördelar med ett avhärdat vatten så det kan vara värt ett glas mjölk i månaden, om man nu är orolig.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
Du har precis rätt i allt du skriver
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har hört sägas att man inte bör köra avhärdare till vattnet som går till kökskranen. Att det inte är bra för en att få det vattnet i sig i större mängder.
Är det någon slags myt, eller stämmer det?
Det beror på hur lågt man sänker kalkhalten i vattnet, sänker man halten till 3,5-7 °dH är det inga problem.
Däremot om man totalavsaltar vattnet så blir det ”skadligt”

https://www.axal-pro.de/se/vattenavhaerdning.html
http://aquaexpert.se/vattenanalys/termer/kalcium

Det finns några avsaltningsanläggningar på bla Öland där dom renar havsvatten (Kalmar sund) till dricksvatten.
https://www.nyteknik.se/samhalle/nu-avsaltar-oland-havsvatten-6857517

https://www.livsmedelsverket.se/glo...iskhanteringsrapport-avjonat-dricksvatten.pdf
 
Mikael_L
Tanken är att sänka dH lite från den tokhöga nivån vi har nu (typ 14°dH), till något mer vettigt, 6-7 kanske.
Är less på allt kalk med alla problem det medför.

Men frågan är vilken avhärdare jag ska skaffa. Jag är fortfarande sugen på den premier compact som jag funderade över i inlägg #13, men har inte kommit fram till ifall det är ett bra val eller inte.
 
P
Demmpa Demmpa skrev:
Det beror på hur lågt man sänker kalkhalten i vattnet, sänker man halten till 3,5-7 °dH är det inga problem.
Däremot om man totalavsaltar vattnet så blir det ”skadligt”

[länk]
[länk]

Det finns några avsaltningsanläggningar på bla Öland där dom renar havsvatten (Kalmar sund) till dricksvatten.
[länk]

[länk]
Avsaltningsverket i Sandvik ger mha osmosteknik ett helt rent vatten som inte innehåller nått. Därför späds detta så att det får god smak
 
Det är stor skillnad mellan att ”avsalta” ett vatten och jonbyte.

Sant att i vissa fall ska man akta sig för att ta bort all kalk. Det har dock inget med kalken att göra utan är beroende av andra ämnen i vattnet.
Har man höga halter av salter (natriumklorid) agerar vattnet som korrosivt på ledningsnätet.
främst höga kloridtal där man helst vill ligga under 50 och får en anmärkning vid 100.
natrium är inte lika korrosivt och ger en anmärkning vid 100 och 200 vid avhärdning.

Det är enkelt att räkna ut vilket natriumtal man kommer att hamna på ungefär, lägg ihop kalcium och magnesiumtalet och addera detta på ditt natriumtal. Under 200 så är det alla gånger värt att ta bort allt. Den stora besparingen på tvättmedel, rengöring och uppvärmning gäller bara vid total avhärdning.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men frågan är vilken avhärdare jag ska skaffa. Jag är fortfarande sugen på den premier compact som jag funderade över i inlägg #13, men har inte kommit fram till ifall det är ett bra val eller inte.
Alla avhärdare ”fungerar” i stort lika bra. Ett flödestyrt filter blir alltid billigast i längden då man aldrig backspolar filtret i ”onödan”. Ange hårdheten och sen backspolar filtret när du kommit upp i rätt mängd vatten.
Premier Compact är ett sådant filter.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Alla avhärdare ”fungerar” i stort lika bra. Ett flödestyrt filter blir alltid billigast i längden då man aldrig backspolar filtret i ”onödan”. Ange hårdheten och sen backspolar filtret när du kommit upp i rätt mängd vatten.
Premier Compact är ett sådant filter.
 
Mikael_L
Visst finns det något typ dubbeltub vs enkeltub, eller vad det nu heter...?
 
Ring monika på aquaexpert så får du hjälp direkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.