18 339 läst ·
31 svar
18k läst
31 svar
Vilken avkalkare ska man köpa?
Sida 1 av 3
Hej
Har fått en offert från JMS på deras minsta modell på avkalkare, slutar på ca 30k inkl installation (varav avkalkaren är typ hälften).
Efter att ha läst runt på forumet så förstår jag att de flesta verkar tycka att de är för dyra, samt att det även ska finnas bättre tillverkare som har effektivare avkalkning. Problemet är att jag aldrig hittar någon som konkret säger vad man ska köpa istället, så tacksam för tips!
Vår kravbild är att ha något som bara funkar, kommer att stå i maskinrummet i källaren, så utseende storlek är inte så viktigt. Vill minnas att hårdheten på vårt vatten var 9 dh, så inte så högt heller. (kommunalt vatten, så inga problem med vattnet i övrigt)
Har fått en offert från JMS på deras minsta modell på avkalkare, slutar på ca 30k inkl installation (varav avkalkaren är typ hälften).
Efter att ha läst runt på forumet så förstår jag att de flesta verkar tycka att de är för dyra, samt att det även ska finnas bättre tillverkare som har effektivare avkalkning. Problemet är att jag aldrig hittar någon som konkret säger vad man ska köpa istället, så tacksam för tips!
Vår kravbild är att ha något som bara funkar, kommer att stå i maskinrummet i källaren, så utseende storlek är inte så viktigt. Vill minnas att hårdheten på vårt vatten var 9 dh, så inte så högt heller. (kommunalt vatten, så inga problem med vattnet i övrigt)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
BWT säljer princess (oklart om det är märke eller modellserie)
Vi har en princess midi i källaren som följde med huset som vi inte nyttjar just nu, men efter att jag börjar tröttna på att allt har en kalkhinna överväger jag att försöka få igång den
Vi har en princess midi i källaren som följde med huset som vi inte nyttjar just nu, men efter att jag börjar tröttna på att allt har en kalkhinna överväger jag att försöka få igång den
Syftet är att bli av med kalken, målet kommer nog att bli 0 dH. Slipper kalkavlagringar, bättre för huden och även en smakfråga. Men det är egentligen inte relevant, vi har kommit fram till att vi vill bli av med kalken, så denna tråden kan fokusera på bästa sättet att bli det snarare än anledningarna.
Håller med TS. Bra med mjukare vatten. Dels går det åt mindre diskmedel, tvål och schampo.
Slipper kalka igen strykjärn och kaffebryggar.
Sedan så slipper man massa kalkfläckar på allt typ handfat, speglar mm.
När man diskar slipper man kalkfläckar på disken om man låter den lufttorka.
Låt inte priset avskräcka utan satsa på kvalitet och bättre att se till att löpande kostnaderna blir lägre.
Slipper kalka igen strykjärn och kaffebryggar.
Sedan så slipper man massa kalkfläckar på allt typ handfat, speglar mm.
När man diskar slipper man kalkfläckar på disken om man låter den lufttorka.
Låt inte priset avskräcka utan satsa på kvalitet och bättre att se till att löpande kostnaderna blir lägre.
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Vilken storlek på avhärdaren beror på vilken kapacitet den ska klara av.
Hur ofta vill ni att den ska regenereras?
1, 2, 3 ggr/vecka?
Hur många är ni i hushållet?
Hur många är ni om ca 15 år?
Hur hög är vattenförbrukningen idag?
På 70-80-talet hade vi avhärdare, regenererades 2ggr/vecka fyra i hushållet, ca 12-14 i hårdhet på inkommande vatten, har ej koll på vad det blev efter avhärdaren.
Hur ofta vill ni att den ska regenereras?
1, 2, 3 ggr/vecka?
Hur många är ni i hushållet?
Hur många är ni om ca 15 år?
Hur hög är vattenförbrukningen idag?
På 70-80-talet hade vi avhärdare, regenererades 2ggr/vecka fyra i hushållet, ca 12-14 i hårdhet på inkommande vatten, har ej koll på vad det blev efter avhärdaren.
Jag tror nog att den modellen jms rekommenderar är tillräcklig, är deras minsta modell. Men när man läser ett par år gamla trådar pratas det mycket om andra märken och leverantörer som ska vara bättre. Lägre pris, mindre salt användning osv. Men de få konkreta förslag som nämns är inget jag längre kan hitta.
Är ett normalstort hushåll, och som sagt kommunalt vatten med hyfsat normal kalkhalt, så inga stora krav.
Är ett normalstort hushåll, och som sagt kommunalt vatten med hyfsat normal kalkhalt, så inga stora krav.
Slog upp JMS och blev förbryllad över hur otroligt lite information det fanns om avhärdarna.
"Avhärdningskapacitet" är ett mått som används för att beteckna hur många kubik som kan renas innan det är dags för nästa regenerering. (Måttet kallas ibland för index.) Ex: Om avhärdningskapaciteten är 36 och hårdheten är 9 dH, delar man 36 med 9 och får då 4 kubik. Sen får man lägga in en säkerhetsmarginal. Det är inte säkert att den minsta avhärdaren räcker till för 9 dH.
Ett annat mått är mängden salt per regenerering. En säck avhärdningssalt på 25 kg kostar idag en hundring.
Även om en kvarvarande hårdhet på 0 önskas, är det viktigt att den går att justera. Det supermjuka vattnet faller inte alla i smaken. Värre är att supermjukt vattten också är korrosivt. Om det finns kopparledningar, kan det resultera i illgröna avlagringar. Ljushåriga personer kan ibland få en grönaktig hårfärg. Då är det bättre att justera till 1-2 dH.
Avhärdare mäter behovet av regenerering på 2 sätt: tid i antal dagar, och volym i kubikmeter. Bäst är att ha båda.
Skaffa gärna fler offerter från olika företag!
"Avhärdningskapacitet" är ett mått som används för att beteckna hur många kubik som kan renas innan det är dags för nästa regenerering. (Måttet kallas ibland för index.) Ex: Om avhärdningskapaciteten är 36 och hårdheten är 9 dH, delar man 36 med 9 och får då 4 kubik. Sen får man lägga in en säkerhetsmarginal. Det är inte säkert att den minsta avhärdaren räcker till för 9 dH.
Ett annat mått är mängden salt per regenerering. En säck avhärdningssalt på 25 kg kostar idag en hundring.
Även om en kvarvarande hårdhet på 0 önskas, är det viktigt att den går att justera. Det supermjuka vattnet faller inte alla i smaken. Värre är att supermjukt vattten också är korrosivt. Om det finns kopparledningar, kan det resultera i illgröna avlagringar. Ljushåriga personer kan ibland få en grönaktig hårfärg. Då är det bättre att justera till 1-2 dH.
Avhärdare mäter behovet av regenerering på 2 sätt: tid i antal dagar, och volym i kubikmeter. Bäst är att ha båda.
Skaffa gärna fler offerter från olika företag!
Redigerat:
Tack för svar.A ajn82 skrev:Syftet är att bli av med kalken, målet kommer nog att bli 0 dH. Slipper kalkavlagringar, bättre för huden och även en smakfråga. Men det är egentligen inte relevant, vi har kommit fram till att vi vill bli av med kalken, så denna tråden kan fokusera på bästa sättet att bli det snarare än anledningarna.
Syftet avgör metod/lösning. I min erfarenhet generellt är det inte ovanligt att man börjar i fel ände, dvs med en lösning, som inte alltid är lämplig för det syfte som man har. Ni har dock gått igenom det hela ordentligt och klargjort vad ni vill ha, så nu vet vi andra också ändamålet och kan föreslå lämpliga åtgärder/utrustningar.
Vi har också kalkrikt och järnrikt vatten, så problemen är kända (dH 18). Vi har dock en mkt enklare och billigare "lösning", men den räcker inte för ert syfte, så det behöver jag inte föreslå. Hoppas ni hittar ett välfungerande system över tid som löser era behov.
Ett annat viktigt mått är flödet genom avkalkaren, som ibland kallas reningskapacitet. Vår egen avhärdare klarar över 30 liter per minut, vilket räcker. Men en del små avhärdare klarar mycket mindre. (Nu vet jag inte alls vilken fart det är på ert kommunala vatten, men det går att ta reda på.)
Hur mänga liter vatten som går åt till en regenerering/backspolning, är också bra att veta.
Olika vattenreningsföretag kan ha mycket olika villkor och priser även på installation och service. Just servicen varierar enormt.
Der är svårt för mig att komma med ett konkret förslag. Som köpare måste du också ha en kravlista.
I övrigt kan jag intyga att det är mycket trivsamt att ha rent och avkalkat vatten. För mig blev det en rejäl standardhöjning.
Hur mänga liter vatten som går åt till en regenerering/backspolning, är också bra att veta.
Olika vattenreningsföretag kan ha mycket olika villkor och priser även på installation och service. Just servicen varierar enormt.
Der är svårt för mig att komma med ett konkret förslag. Som köpare måste du också ha en kravlista.
I övrigt kan jag intyga att det är mycket trivsamt att ha rent och avkalkat vatten. För mig blev det en rejäl standardhöjning.
Denna tillverkaren är riktigt bra
https://www.europevattenrening.se/produkter.html?app=2&product=avhardning-cabinet-46904
https://www.europevattenrening.se/produkter.html?app=2&product=avhardning-cabinet-46904
Finns många olika avhärdningsfilter på marknaden. Dom som är smidigast är dom flödestyrda med dubbeltuber. Dom drar mycket lite salt och vatten samtidigt som dom aldrig regenereras i onödan. Det blir stora pengar på 5år.
Nu är jag också i tankarna att skaffa en avhärdare.
Egentligen har det legat och bubblat i flera år, men jag märker ju vad saker och ting tar skada, toastolar som börjar läcka, kranar som börjar läcka, duschhandtag som kalkar igen osv.
Hos en kund hade de nyligen installerat en Premier Compact.
https://www.mnvsverige.se/premier-compact/
Och otroligt liten och nätt apparat, måste jag säga, perfekt här då jag har lite trångt. Inte så att jag inte får in någon större, det är inte så svårt, men det är skönt att ha kvar lite utrymme också.
Men nu tänkte jag fråga om det är någon som har erfarenhet av denna, eller kanske kan ge någon bedömning av den (t.ex. att den använder dålig metod för regenering, fär dålig kapacitet eller nåt ...).
Egentligen har det legat och bubblat i flera år, men jag märker ju vad saker och ting tar skada, toastolar som börjar läcka, kranar som börjar läcka, duschhandtag som kalkar igen osv.
Hos en kund hade de nyligen installerat en Premier Compact.
https://www.mnvsverige.se/premier-compact/
Och otroligt liten och nätt apparat, måste jag säga, perfekt här då jag har lite trångt. Inte så att jag inte får in någon större, det är inte så svårt, men det är skönt att ha kvar lite utrymme också.
Men nu tänkte jag fråga om det är någon som har erfarenhet av denna, eller kanske kan ge någon bedömning av den (t.ex. att den använder dålig metod för regenering, fär dålig kapacitet eller nåt ...).
Jag kör en vägghängd från BWT pga utrymmerbrist. Byter "insats" vart 3:e år för ett par tusen kronor så jag tycker den är dyr i drift. Enpersonshushåll men helger och semestrar är vi 6 i familjen.
Den största fördelen är att den tar minimal plats. Har 18+ tyska grader - dvs mycket hårt vatten.
Den största fördelen är att den tar minimal plats. Har 18+ tyska grader - dvs mycket hårt vatten.