Byggahus.se

Vilken automatdragare?

1. Z
    Medlem Nivå 5
    Så i vilket läge skulle 2500:an vara att föredra framför 4500:an? Hade nästan siktat in mig på en 2500 nämligen...

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Trall och spån.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Har en makita dfr 550 som jag INTE kommer överens med alls! Ligger bara och samlar damm, irriterande när man har ett hus att bygga

4. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 13
    Vad är det som gör att du inte kommer överens med den?

5. F
    Medlem Nivå 1
  6. sunnis
    Medlem Nivå 6
    Jag skulle gissa på att trall inte är någon höjdare. 22mm golvspån är precis vad den orkar. Men vanligt skivmaterial är inga problem.

7. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 13
  8. R
    Ingenjör & spadjon · Nivå 18
    Som de andra redan skrivit. Därför har man en av var. ;)

9. M
    Medlem · Nivå 7
    Jag har absolut inga problem med Makita 550:n. Nu är jag ingen byggare som skruvar gips dagarna i ända, men har säkert dragit 200 skivor osb/gips utan problem.

10. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Jag funderade på samma sak och bestämde mig för 2500. Jag har dragit golvspån, plywood och gips utan att irriteras av att det går långsamt. OK, om man skruvar gips på ackord kan man nog överväga den snabbare, men för mig spelar det ingen roll om projektet tar några minuter extra. Jag gjorde en uträkning av hastigheterna för en tid sedan. Ska se om jag hittar länken.
    Länk: https://www.byggahus.se/forum/threads/automatisk-skruvdragare.331869/page-2#post-3159211

Se även inlägg #3 i den tråden. @Robert-san01 har en annan uppfattning än jag, och menar att gipsskruvning är mycket bättre med den snabbare maskinen. Han har erfarenhet av båda, och jag, som bara har den ena maskinen, menar att den långsammare fungerar väl till gips.

Redigerat 25 maj 10:06
    • Laddar…
  11. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 13
    Ser nu att Festool dragare (ofta 4500) finns hyfsat billiga på tradera.

En 4500 funkar till osb/plyfa/gips. Men ska man dra trall/spån så är det 2500 som rekommenderas?

12. R
    Medlem · Nivå 9
    Som @mattiasp skrev ovan är det så Festool har tänkt, men varken jag eller Mattias upplever någontproblem att dra gips med 2500.
    Skulle jag göra det dagarna i ända kanske jag tyckt annorlunda men ett hus + garage senare så funkar 2500 för mig.

När vi byggde hade vi 1 Festool 2500 och en Hilti med sladd. Upplevde att Hiltin var marginellt bättre på att dra i skruvarna men mångsidigheten med att vara utan sladd gjorde att festoolen blev använd 9 fall av 10.

13. M
    Kan-självare Nivå 2
    Jag har den från Dewalt och gillar den för att skruva gips så länge man inte köper skruven på byggmax. :)

• Laddar…